بهداشت و درمان

پرتوهای فرابنفش را بیشتر بشناسیم

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری بهداشت (تابنا)، اشعه ماوراء بنفش [۱]چیست؟

طبق اسناد سازمان بهداشت جهانی (WHO). [۲]همه افراد در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند و تعداد فزاینده ای از مردم در معرض منابع دست ساز مورد استفاده در صنعت، تجارت و تفریح ​​هستند. خورشید تا حد زیادی فراوان ترین منبع پرتو فرابنفش در محیط ما است. امواج خورشیدی شامل نور مرئی، گرما و اشعه ماوراء بنفش (UV) است. همانطور که نور مرئی از رنگ های مختلفی تشکیل شده است که در رنگین کمان ظاهر می شوند، طیف UV نیز به سه ناحیه UVA، UVB و UVC تقسیم می شود. هنگامی که نور خورشید از جو عبور می کند، تمام UVC و بیشتر UVB توسط ازن، بخار آب، اکسیژن و دی اکسید کربن جذب می شود. UVA به طور قابل توجهی توسط جو فیلتر نمی شود.

آیا بین تخریب (تخریب) لایه اوزون و اشعه ماوراء بنفش ارتباطی وجود دارد؟

به گزارش Who، ازن یک جاذب خاص و موثر پرتوهای فرابنفش است. با نازک شدن لایه اوزون، فعالیت فیلتر محافظ اتمسفر به تدریج کاهش می یابد. در نتیجه افراد و محیط در معرض سطوح بالاتری از اشعه ماوراء بنفش به ویژه UVB قرار می گیرند. تخریب لایه اوزون ناشی از مواد شیمیایی ساخته دست بشر است که در اتمسفر آزاد می شوند و تا زمانی که استفاده از ترکیبات کلر و برم به شدت کاهش یابد ادامه خواهد داشت. توافقات بین المللی به ویژه پروتکل مونترال به تدریج موفق به حذف تولید مواد تخریب کننده لایه اوزون می شود. با این حال، عمر طولانی مواد شیمیایی که قبلاً در اتمسفر منتشر شده‌اند به این معنی است که مشکلات تخریب لایه لایه ازن برای سال‌های زیادی ادامه خواهد داشت. ترمیم کامل سطح ازن تا سال 2050 انتظار نمی رود.

بروز انواع مختلف سرطان پوست در دهه های گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. برخی از افراد ادعا می کنند که این به دلیل تخریب لایه لایه لایه لایه لایه لایه اوزون و افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش است. با این حال، اکنون بیشتر شواهد نشان می دهد که علت اصلی افزایش نرخ سرطان، تغییر رفتار است، نه تخریب لایه لایه ازن.

فعالیت‌های بیشتر در فضای باز و تغییر عادات برنزه کردن آفتاب اغلب منجر به قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌شود. افزایش آگاهی و تغییرات سبک زندگی برای اصلاح روندهای فعلی ضروری است.

تفاوت بین UVA، UVB و UVC چیست؟

در مستندات Who، سه نوع اشعه ماوراء بنفش بر اساس طول موج آنها طبقه بندی شده است. این پرتوها از نظر فعالیت بیولوژیکی و میزان نفوذ آنها در پوست متفاوت هستند. هر چه طول موج کوتاهتر باشد، اشعه ماوراء بنفش مضرتر است. با این حال، اشعه ماوراء بنفش با طول موج کوتاه کمتر قادر به نفوذ به پوست است.

ناحیه UV محدوده طول موج 100-400 نانومتر را پوشش می دهد و به سه باند تقسیم می شود:

UVA (315-400 نانومتر)

UVB (280-315 نانومتر)

UVC (100-280 نانومتر)

UVC با طول موج کوتاه مضرترین نوع اشعه ماوراء بنفش است، اما کاملاً توسط جو فیلتر می شود و به سطح زمین نمی رسد.

UVB با طول موج متوسط ​​از نظر بیولوژیکی بسیار فعال است، اما نمی تواند به فراتر از لایه های سطحی پوست نفوذ کند. UVB مسئول برنزه شدن و سوختن تاخیری است. علاوه بر اثرات کوتاه مدت ذکر شده، پیری پوست را افزایش می دهد و به طور قابل توجهی باعث سرطان پوست می شود. بیشتر UVB خورشیدی توسط جو فیلتر می شود.

UVA با طول موج نسبتاً طولانی تقریباً 95٪ از تابش UV را که به سطح زمین می رسد تشکیل می دهد. UVA می تواند به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کند و مسئول اثر فوری برنزه شدن پوست است. علاوه بر این، UVA همچنین به پیری و چین و چروک پوست کمک می کند. برای مدت طولانی تصور می شد که UVA نمی تواند آسیب پایداری ایجاد کند. مطالعات اخیر قویاً نشان می دهد که ممکن است باعث سرطان پوست نیز شود.

کدام یک از عوامل محیطی بر قرار گرفتن فرد در معرض اشعه ماوراء بنفش تأثیر می گذارد؟

زمان سال و زمان روز

مقدار اشعه ماوراء بنفش عمدتاً با ارتفاع خورشید در آسمان تغییر می کند و در عرض های جغرافیایی متوسط ​​در طول ماه های تابستان در یک دوره 4 ساعته حوالی ظهر خورشیدی بیشترین میزان را دارد. در این موارد تابش خورشید مستقیم ترین مسیر را به سمت زمین دارد. از سوی دیگر، در اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر، تابش خورشیدی با زاویه بیشتری از جو عبور می کند. در این مواقع اشعه ماوراء بنفش بسیار بیشتر جذب می شود و کمتر به سطح زمین می رسد.

عرض جغرافیایی

سطح اشعه ماوراء بنفش نزدیک به مناطق استوایی بالاتر است. نزدیکتر به خط استوا، تابش خورشید فاصله کمتری برای عبور از جو دارد و بنابراین اشعه ماوراء بنفش مضر کمتری جذب می شود.

بالا آمدن

با افزایش ارتفاع، جو کمتری برای جذب اشعه ماوراء بنفش در دسترس است. با هر 1000 متر ارتفاع، میزان اشعه ماوراء بنفش تقریباً 10 درصد افزایش می یابد.

ابر و مه

مراقب باشید میزان اشعه ماوراء بنفش را که از ابرها می گذرد دست کم نگیرید.

بسیاری از سطوح اشعه ماوراء بنفش را منعکس می کنند (بازتاب می کنند) و به میزان کلی اشعه ماوراء بنفش می افزاید. در حالی که چمن، خاک یا آب کمتر از 10 درصد از اشعه ماوراء بنفش را منعکس می کند، ماسه حدود 15 درصد و آب دریا را منعکس می کند. [۳]آنها حدود 25٪ را منعکس می کنند. برف تازه بازتاب دهنده بسیار خوبی است و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را تقریباً دو برابر می کند. بروز مکرر برف کوری یا فوتوکراتیت [۴]در اسکی بازان تایید شده است که در اقدامات محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش، انعکاس زمین باید در نظر گرفته شود.

میزان اشعه ماوراء بنفش در آسمان بدون ابر بیشترین میزان را دارد و پوشش ابر عموما میزان قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش افراد را کاهش می دهد. اما ابرهای سبک یا نازک اثر کمی دارند و حتی ممکن است به دلیل پدیده پراکندگی پرتوها میزان UV را کاهش دهند. [۵]برای افزایش فریب روز ابری یا نسیم خنک را نخورید. حتی توقف طولانی مدت در سایه در فضای باز، به عنوان مثال بین ساختمان ها، ممکن است باعث آفتاب سوختگی یک فرد حساس در یک روز پرتو فرابنفش شود.

ازن

ازن مقداری از اشعه های فرابنفش را که در غیاب ازن به سطح زمین می رسد جذب می کند. مقدار ازن در طول سال و حتی در طول روز متفاوت است.

انعکاس زمین

اشعه ماوراء بنفش در سطوح مختلف به مقادیر مختلف منعکس یا پراکنده می شود. به عنوان مثال، برف می تواند تا 80٪ اشعه UV، ساحل شنی خشک حدود 15٪ و آب دریا حدود 25٪ را منعکس کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا