سلامت خانواده

پدر شدن در سن 50 سالگی؛ مد جدید در ایران و آمریکا؟

به گزارش خبرآنلاین، نسبت مردانی که در سن 50 سالگی پدر شدن را تجربه می کنند در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران و آمریکا رو به افزایش است و این بدان معناست که روز به روز فرزندان بیشتری از پدران بزرگتر برخوردار می شوند. اما آیا این روند افزایشی پیامدهایی دارد؟

به گزارش یورونیوز، دانشگاه استنفورد برای پاسخ به این سوال تحقیقی انجام داد که نتایج آن به تازگی منتشر شده است. آلبرت ها، متخصص اورولوژی در دانشگاه استنفورد و همکارانش که در این مطالعه شرکت کردند، معتقدند که تمایل به ثبات مالی بیشتر و سطح تحصیلات بالاتر، با توجه به اینکه ظرفیت تولید مثل نسبتاً پایین است، منجر به پدر شدن مردان در سنین بالاتر شده است. بعداً در زنان کاهش می یابد، بنابراین خیلی نگران کننده به نظر نمی رسد.

آلبرتز و همکارانش بیش از 46 میلیون تولد گزارش شده در ایالات متحده را بین سال های 2011 تا 2022 تجزیه و تحلیل کردند. مطالعه مقطعی آنها نشان می دهد که میانگین سنی پدران به طور پیوسته از 30.8 سال در سال 2011 به 32.1 سال در سال 2022 و در همین دوره افزایش یافته است. نسبت پدران بالای 50 سال از 1.1 درصد به 1.3 درصد افزایش یافته است. رسیده است

آنها به این نتیجه رسیده اند که افزایش سن پدران بر میزان باروری زنان، نحوه گذراندن دوران بارداری آنها و سلامت فرزندان تأثیر گذاشته است. با افزایش سن، مردان با اختلال نعوظ، کم کاری غدد جنسی (بیضه ها) مواجه می شوند. بنابراین حجم، مورفولوژی یا ریخت شناسی اسپرم آنها و همچنین میزان، کیفیت و قابلیت زنده ماندن اسپرم کاهش می یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد که با کاهش کیفیت اسپرم در پدران مسن‌تر، دسته‌های کوچک و پیچ خورده ژن‌هایی که نیمی از DNA نوزاد را تشکیل می‌دهند، بیشتر تحت تأثیر تکه تکه شدن DNA اسپرم، وجود تعداد غیرطبیعی کروموزوم‌ها، جهش‌های جدید و تغییرات اپی ژنتیکی قرار می‌گیرند. DNA که توالی خود را تغییر نمی دهد و می تواند بر فعالیت ژن تأثیر بگذارد) قرار می گیرد.

نویسندگان نتایج این مطالعه می نویسند: «به طور کلی، تجربه پدر شدن در سنین بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند اوتیسم، سرطان های دوران کودکی، آکندروپلازی و اسکیزوفرنی را در کودکان افزایش دهد و خطرات و عوارض دوران بارداری را در مادران افزایش دهد. .

بر اساس نتایج این تحقیق، با افزایش سن پدر از 70 سالگی، احتمال دختر شدن نوزاد نیز افزایش می یابد. در این مطالعه، حتی پس از کنترل سن مادر و سایر عوامل، هر 10 سال افزایش در سن پدر، نسبت تولدهایی را که متکی به فناوری کمک باروری (ART) بودند، افزایش داد. افزایش خطر تولد نارس و وزن کم هنگام تولد نیز ثبت شد.

یک مطالعه قدیمی‌تر که بین سال‌های 2007 تا 2016 در ایالات متحده انجام شد و نتایج آن در سال 2018 منتشر شد، نشان داد که نوزادانی که از پدران بالای 35 سال به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض خطر کم وزنی هنگام تولد، تشنج و مشکلات هستند. دستگاه تنفسی بلافاصله پس از تولد قرار می گیرد.

همچنین برای مردان 45 ساله به بالا احتمال تولد نوزاد نارس 14 درصد بیشتر است و این میزان برای مردان 50 ساله به بالا به 28 درصد می رسد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا