سلامت خانواده

پایش پلاسمای اهدایی در کشور/ امکان نظارت بر میزان تولید پلاسما – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عابدی با اشاره به دستاوردهای ایجاد سامانه جامع پلاسما گفت: ارتباط فعال این سامانه با شرکت ها از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ برقرار شده و پوشش سامانه مراکز فعال تکمیل شده است. .

وی با اشاره به امکانات ارائه شده توسط این سامانه گفت: پایش آنلاین حجم پلاسمای اهدایی بیاورید امکان نظارت بر میزان تولید پلاسما و ارسال آن برای تصفیه توسط شرکت و مرکز، کاهش خطرات کیفی محصولات مشتق از پلاسما با شناسایی افراد پرخطر (از طریق اتصال به سامانه ثبت احوال و پس از عضویت). سازمان انتقال خون ایران به این سامانه ملی) یکی از اطلاعاتی است که در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می گیرد.

عابدی افزود: سامانه جامع پلاسما همچنین امکان شناسایی اهداکنندگان حرفه ای و ایجاد ممنوعیت های موقت و دائمی را در اختیار ناظران قرار می دهد به گونه ای که امکان اهدای پلاسما برخلاف ضوابط وجود ندارد.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ایجاد سامانه جامع بر اساس مقررات و قوانین فوق است، تصریح کرد: این سامانه امکان شناسایی اهداکنندگان پلاسما را فراهم می کند. هایپرایمن و جداسازی پلاسمای اهدایی از پلاسمای اهدایی معمولی، افزایش شفافیت در زنجیره تامین پلاسما و محصولات مشتق از آن، ایجاد پایگاه اطلاعاتی اپیدمیولوژیک در نتیجه امکان پایش شاخص های سلامت وجود دارد اهداکنندگان آن را به صورت آنلاین در دسترس قرار می دهد و امکان بررسی شیوع بیماری های عفونی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداری از پتانسیل تولید پلاسما در کشور و تشویق به راه اندازی کارخانه پالایش پلاسما نیز میسر شده و پیش بینی و آینده نگری برای عرضه داروهای مشتق از پلاسما محقق شده است.

به گفته عابدی، امکان نظارت بر صدور IRC برای پلاسمای تولیدی هر شرکت و ثبت آن در سامانه های موجود و تفکیک میزان پلاسمای ارسالی برای برگشت دارو و تطبیق این میزان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا