بهداشت و درمان

پاک مهر: آیاتوانمندهای نظام سلامت را باید به پای سیاست‌بازی‌های جناحی بسوزانیم؟

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری سلامت (تابنا)، سیدمحمد پاک مهر، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اهمیت بالای وزارت بهداشت، گفت: یکی از کلیدی ترین ها وزارتخانه هایی که در حوزه نظام سلامت فعالیت می کنند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. این وزارتخانه نقش بسیار مهمی در تامین سلامت جامعه دارد و همانطور که در روایات دینی ذکر شده، سلامت و ایمنی یکی از برکات بزرگ زندگی انسان است.

وی ضمن اشاره به جلسه بررسی صلاحیت های وزیر سابق بهداشت افزود: در این جلسه بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار قرار گرفت. آقای دکتر خود پزشک هستند و سابقه طولانی در کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی دارند. وی حداقل چهار دوره در این کمیسیون عضویت داشته و در گذشته نیز به عنوان وزیر بهداشت فعالیت داشته است. بنابراین نخبگان بر عملکرد وزارت بهداشت تسلط کامل دارند و شناخت عمیقی از نظام سلامت دارند. اما در خصوص دلایل مخالفت بنده با گزینه پیشنهادی جناب آقای دکتر ظفرکندی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باید اذعان کنم که بررسی دقیق سوابق و سوابق گزینه های پیشنهادی برای ما بسیار مهم است. از این رو در این فرآیند بررسی نکاتی در نظر گرفته شده است که باید به آنها توجه شود.

وی افزود: دکتر ظفرکندی ریاست دانشگاه تهران و ریاست سازمان نظام پزشکی را در کارنامه خود دارد. وقتی به عملکرد ایشان نگاه می کنیم، متوجه می شویم که علاوه بر تخصص ایشان در حوزه سلامت به عنوان جراح عروق، وزن و تاثیر ایشان در مسائل سیاسی و جناح بندی نیز قابل توجه است. وی به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی پزشکان بیانیه های متعددی صادر کرده و مواضع خاصی را در حوزه های مختلف بیان کرده است.

پاک مهر ادامه داد: به عنوان مثال مواضع ایشان در مورد بسیاری از مسائل از جمله آنچه در سوریه، در زمان شیوع کرونا، اغتشاشات، انتخابات و مواردی که به دوران ریاست ایشان بر سازمان نظام پزشکی برمی گردد، قابل بررسی و انعکاس است. بر روی یکی از نکات ویژه ای که باید به آن اشاره کرد، نامه ای است که وی برای بشار اسد فرستاد. همه این مسائل نشان می دهد که در جریان های مختلف مواضع خاصی داشته اند و در مواردی از جریان های مختلف حمایت کرده اند. تاکنون هیچ اعلام پشیمانی از وی در خصوص این مواضع مشاهده نشده است.

در جلسه امروز دیدیم که هیچ پاسخ قانع کننده ای به سوالات و دغدغه های مطرح شده از سوی اینجانب داده نشد. توجه داشته باشید که تاکنون هیچ ورودی معناداری برای این سوالات صورت نگرفته و پاسخی برای سوالاتی که در جلسات کمیسیون بهداشت و درمان مطرح کرده ایم دریافت نکرده ایم. از عملکرد سیاسی وی در برخی زمینه ها نه تنها احساس پشیمانی و پشیمانی وجود نداشت، بلکه از عملکرد وی نیز قدردانی شد. در جلسه ای که 16 نفر حضور داشتند و 7 نفر غایب بودند اکثریت رای موافق و 7 نفر رای مخالف دادند.

وی تصریح کرد: در این زمینه سوال من از مردم و بینندگان عزیز این جلسه این است که آیا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک وزارتخانه سیاسی است؟ آیا می توان یک شخصیت سیاسی و کاملا جناحی را برای هدایت نظام سلامت منصوب کرد؟ آیا چنین اقدامی معامله با سلامت مردم نخواهد بود؟ آیا باید بهداشت، درمان، دارو، تجهیزات پزشکی و آموزش پزشکی را پای سیاست جناحی بسوزانیم؟

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: معتقدم برای این وزارتخانه حساس انتظار داریم یک چهره غیرسیاسی معرفی شود. من از فشارهایی که در حوزه سیاسی برای مطرح کردن این گزینه وجود داشت تعجب می کنم. اگر نگاهی به مدیریت سازمان نظام پزشکی در دوران تصدی ایشان بیندازیم، می بینیم که مواضع و بیانیه های صادره به عنوان دبیرکل انجمن اسلامی پزشکان، تقریباً سازمان نظام پزشکی را به یک سازمان ضد نظام تبدیل کرده است. آیا ممکن است فردا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همین سرنوشت دچار شود؟

پاک مهر گفت: نمی توانیم با سلامت مردم معامله کنیم. نظام سلامت کشور شامل مراکز جامع سلامت روستایی و شهری، بیمارستان ها، طرح های دارویی، سامانه ارجاع پزشک خانواده و مراکز اورژانس است که همگی از اهمیت اورژانسی برخوردار هستند. فردی که فقط با سیاست سروکار دارد نمی تواند در حوزه بهداشت و درمان موثر عمل کند.

وی تاکید کرد: نمی توانیم اجازه دهیم این مسائل قربانی فعالیت های سیاسی و جناحی در خصوص سلامت مردم، درمان، پزشکی، تجهیزات پزشکی، آموزش پزشکی و پژوهش در حوزه نظام سلامت شود. چنین اقداماتی به معنای معامله با سلامت مردم خواهد بود. بنابراین انتظار داریم برای وزارتخانه حساس و کلیدی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک چهره غیرسیاسی معرفی شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این زمینه تعجب می کنم که چه فشارها و اهرم های سیاسی منجر به طرح آقای دکتر ظفرقندی به عنوان گزینه پیشنهادی شده است. می بینیم که سازمان نظام پزشکی در دوران مدیریت ایشان به گونه ای هدایت شده است که در برخی موارد از مواضع و اظهارات ایشان به حمایت از جریان های خاصی و حتی تبدیل سازمان نظام پزشکی به یک ضد نظام تعبیر شده است. موسسه با توجه به این سوابق، آیا نمی توان نگران بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در آینده به چنین مسیری بیفتد؟

وی تاکید کرد: نمی توانیم با سلامت مردم معامله کنیم. این مهم که شامل مراکز جامع سلامت روستایی و شهری، بیمارستان‌ها، طرح‌های دارویی، نظام ارجاع پزشک خانواده و مراکز اورژانسی است، باید در وضعیت خدماتی و اورژانسی خود حفظ و تقویت شود.

وی افزود: توجه به حوزه بهداشت و درمان ضروری است و فردی که فقط به مسائل سیاسی می پردازد و مناصب سیاسی را به حوزه سلامت می آورد نمی توان در این جایگاه قرار داد. چنین رویکردی می تواند با جان مردم بازی کند و آسیب جدی به سلامت و بهداشت آنها وارد کند.

پاک مهر گفت: مسئولیت من به عنوان نماینده مردم و پزشک این است که در حوزه مدیریت درمان و پزشکی متمرکز عمل کنم. اگر انرژی خود را روی مسائل سیاسی متمرکز کنم و به مداخلات سیاسی روی بیاورم، در نهایت نظام سلامت آسیب خواهد دید. به همین دلیل باید تاکید کرد که نباید غرق جناح بندی شویم و فقط به منافع مردم و سلامت جامعه توجه کنیم.

منبع: دانشجو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا