سلامت خانواده

پاسخ به یک سوال تکراری/ آبله میمون چقدر کشنده است؟

به گزارش آنلاین، سازمان جهانی بهداشت اخیرا بالاترین سطح هشدار خود را برای بیماری آبله میمون صادر کرد و تاکید کرد که امسال بیش از 14 هزار مورد و 524 مرگ در آفریقا بیش از آمار سال گذشته است. .

سلامت نیوز در خبری نوشت: آمیتیس رمضانی درباره علائم آبله میمونی ضمن اشاره به اینکه فرد مبتلا به این بیماری ممکن است بین یک هفته تا 14 روز علائمی نداشته باشد، گفت: از علائم این بیماری می توان به تب اشاره کرد. سردرد و بدن درد و عفونت اولیه شبیه سرماخوردگی است. سپس غدد لنفاوی گردن و زیر بغل بزرگ می شوند و ضایعات پوستی پس از گذشت چند روز از علائم ظاهر می شوند و ابتدا از مخاط دهان ظاهر می شوند. این ضایعات که شبیه تاول هستند، از داخل دهان و داخل و روی گلو، سپس روی صورت و سپس روی دست ها و پاها پخش می شوند و کف دست ها و پاها را نیز می پوشانند. سر این ضایعات چرکی است و سپس زخم می شود و می افتد و خشک می شود.

وی با بیان اینکه ممکن است همه بیماران این علائم بالینی را به طور کامل نداشته باشند و فرد بدون تب و بدن درد دچار ضایعات پوستی شود، ادامه داد: ظاهر بیماری شبیه آبله است. در داخل ضایعات تاولی مایعی وجود دارد که مسری است و این ضایعات دردناک و همراه با خارش هستند. 2 تا 4 هفته طول می کشد تا بهبود یابد. در برخی از افراد مانند کودکان، مادران باردار و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، این بیماری شدیدتر است و ممکن است با عوارضی مانند درگیری ریه و مغز همراه باشد و در برخی موارد منجر به مرگ شود.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه سویه ویروس آبله میمون که در حال حاضر در حال انتشار است، سویه جدید و جهش یافته است، افزود: این سویه مسری تر و تهاجمی تر است و کشندگی بیشتری دارد و اگر ویروسی که 2 سال پیش شایع شده بود دارای 1 باشد. درصد کشندگی ویروسی که اکنون در حال انتشار است 10 درصد کشندگی دارد و ضایعات و علائم بیمار در این سویه بیشتر است.

عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه آغاز شیوع بیماری آبله میمون که از سال 1970 از میمون به انسان منتقل می شد از کنگو بوده است، تصریح کرد: در کشورهای آفریقایی این بیماری وجود دارد. و ابتدا از حیوانات به انسان و سپس از انسان گسترش یافت. به انسان منتقل شده است. در حال حاضر هم از طریق تماس مستقیم با ضایعات پوستی که ترشحات آنها مسری است و هم به دلیل مصرف گوشت حیوانات آلوده و هم به شکل بسیار ضعیفتر از طریق ترشحات تنفسی به شکل بسیار نزدیک به ضایعات پوستی منتقل می شود. فرد بیمار گفت و گو کنید و ترشحات فرد بیمار وارد دهان شخص دیگری می شود و از طریق تماس جنسی نیز منتقل می شود.

این پزشک متخصص تصریح کرد: از سال 2024 که آبله میمون در کنگو شیوع پیدا کرد، موارد آن افزایش یافت و ویروس جهش یافته از 3 ماه پیش شناسایی شد و مشخص شد که تهاجمی تر شده و موارد مرگ و میر نیز افزایش یافته است. همچنین این بیماری در 4 کشور آفریقایی اطراف کنگو شیوع پیدا کرد و به همین دلیل وضعیت اضطراری جهانی اعلام شد. یک مورد نیز از سوئد و یک مورد از پاکستان گزارش شده است که نشان می دهد آبله میمون باید جدی گرفته شود.

وی ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه در کشورمان مشکلی در ارتباط با این بیماری نداریم، گفت: اما از آنجایی که موارد ابتلا به آبله میمون در اروپا در حال شناسایی است، باید مراقب مبادی ورودی به کشور باشیم. همچنین افرادی که قصد سفر به آفریقا را دارند باید بسیار مراقب باشند زیرا پیش بینی می شود که آبله میمون ها به تدریج در سراسر آفریقا گسترش یابد و از آنجا به سایر قاره ها سرایت کند.

رمضانی با بیان اینکه 2 نوع واکسن برای این بیماری وجود دارد گفت: این واکسن ها در همه کشورها موجود نیست اما سازمان بهداشت جهانی این واکسن ها را دارد. استفاده از واکسن برای پیشگیری از این بیماری قبل از تماس با فرد مبتلا امکان پذیر است و اگر فردی با بیماری در تماس باشد و تا 4 روز پس از تماس واکسن را تزریق کند، دیگر به این بیماری مبتلا نخواهد شد. بیماری. بهتر است کشورهای آفریقایی که با شیوع این بیماری مواجه هستند واکسینه شوند، زیرا تعداد این واکسن ها برای همه کشورها کافی نیست، هرچند واکسن آبله که در کودکی هم تزریق کردیم می تواند از ابتلا به آبله میمون محافظت کند. جلوگیری کند

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا