اخبار سلامت

ویژگی های کوله پشتی مناسب برای دانش آموزان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، کوله پشتی رایج ترین وسیله حمل لوازم اداری و سایر وسایل مورد نیاز مدرسه است. تحقیقات نشان می دهد که کوله پشتی اگر به درستی انتخاب و استفاده شود، مناسب ترین وسیله برای حمل وسایل روزانه است زیرا می تواند بارها را متقارن نگه دارد. در عین حال استفاده از کوله پشتی نامناسب و غیر ارگونومیک نه تنها مفید نیست، بلکه آسیب های جبران ناپذیری به ستون فقرات کودکان و دانش آموزان وارد می کند.

این آسیب‌ها به‌ویژه در دانش‌آموزان دبستانی به دلیل رشد سریع‌تر بدنی جدی‌تر است. وقتی کوله پشتی سنگین است، کودک کمر را بیش از حد قوس می دهد یا سر و تنه را به جلو خم می کند تا وزن خود را تحمل کند. علاوه بر این، ممکن است پشت کودک بیش از حد به عقب کشیده شود و انحنای کمر او افزایش یابد، وضعیت بدن او تغییر کند و او به سمت جلو، با کمر پیچ خورده یا متمایل به یک طرف باشد. این فشار به عضلات گردن و کمر باعث فعالیت بیش از حد عضلات و خستگی و انقباض آنها می شود و در نتیجه گردن، شانه ها و کمر در برابر فشارها و ضربه ها آسیب پذیرتر خواهند بود. گردن درد، کمردرد، افسردگی کمر، انحراف در ستون فقرات، انحنای غیرطبیعی ستون فقرات، ایجاد شکاف بین مهره‌ها، درد عصبی، نامتقارن بودن شانه‌ها، ناهنجاری‌های وضعیت بدن و حتی در مواردی آسیب به رشته‌های عصبی از جمله این موارد. صدمات و مشکلات هستند. حتی فشار حمل کوله پشتی سنگین و تغییر انحنای ستون فقرات ممکن است حجم تنفس افراد را تغییر دهد. همچنین فشار ناشی از حمل کوله پشتی باعث آسیب موقت یا حتی دائمی به ریشه های عصبی شانه و دست ها و همچنین ریشه های عصبی گردن می شود. بنابراین با تهیه یک کوله پشتی مناسب و آموزش استفاده صحیح به دانش آموز می توان از بسیاری از اختلالاتی که ممکن است در آینده برای او به وجود بیاید به طور موثر پیشگیری کرد.

ویژگی های کوله پشتی مناسب برای دانش آموزان

ویژگی های کوله پشتی مناسب برای دانش آموزانمرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت توضیح داد. مشخصات ظاهری یک کوله پشتی مناسب به شرح زیر است:

1- کوله پشتی باید از سبک ترین، بادوام ترین و قابل شستشوترین مواد انتخاب شود.

2- اندازه کوله پشتی باید متناسب با سن و قد دانش آموز باشد. به عنوان مثال، عرض کوله پشتی باید با عرض بدن کودک مطابقت داشته باشد.

4- کیف باید دارای پدهایی در نواحی شانه، پشت و سینه باشد، زیرا شانه ها محل عبور عروق خونی و رشته های عصبی مهم هستند.

5- کوله پشتی باید شامل کمربندهای اضافی (کمربند قفسه سینه و کمربند باسن) باشد تا حمایت اضافی و انتقال وزن از شانه و کمر به لگن ایجاد شود. کوله پشتی هایی که بند روی سینه یا کمر دارند نسبت به سایر کوله پشتی ها ایمن تر هستند و سلامت سر، گردن و پشت فرد را تضمین می کنند.

6- عرض بند کوله پشتی که روی شانه قرار می گیرد باید برابر با 5 سانتی متر باشد. بند کمر و سینه کوله پشتی باید بتواند 50 تا 70 درصد وزن را از شانه و ستون فقرات به لگن منتقل کند.

7- کیف باید دارای جیب ها و فضاهای مناسب با نوع استفاده باشد تا وزن اشیا را توزیع کند و در محل امن و دسترسی آسان به وسایل نگهداری کند.

8- بهتر است کیف داخل یک لایه پشتی باشد تا از شانه ها و کمر در برابر فشار زیاد محافظت کند.

9- کیف هایی که در محل قرار گرفتن بند روی شانه ها کوسن دارند مناسب ترند. زیرا تسمه های بدون کوسن در هنگام استفاده در شانه ها فرو می رود و باعث ایجاد فشار زیادی بر روی شانه ها و ایجاد درد در آنها می شود. در غیر این صورت کوله پشتی هایی را انتخاب کنید که دارای بند پهن هستند.

10- بهتر است در کوله پشتی از مواد منعکس کننده نور استفاده شود. این مواد باعث می شود کودکان در شب و تاریکی توسط رانندگان دیده شوند.

11- استفاده از کوله پشتی چرخدار برای حمل راحتتر دانش آموزان توصیه می شود. اما باید توجه داشت که اگرچه این نوع کوله پشتی ها برای کسانی که بارهای سنگین زیادی حمل می کنند مناسب است، اما اگر دانش آموز مجبور باشد کوله پشتی را در خانه یا مدرسه از پله ها بالا ببرد و یا حمل آن در شرایط برایش سخت باشد. مثل روزهای برفی استفاده از این نوع کیسه ها توصیه نمی شود. علاوه بر این، اگر فرد نحوه صحیح حمل آن و وضعیت ایستادن مناسب خود را رعایت نکند، در دراز مدت منجر به اختلال در ستون فقرات و افزایش فشار در ناحیه مچ و آرنج می شود.

12- هنگام خرید کوله پشتی را حتما امتحان کنید (چند کتاب در آن قرار دهید تا دانش آموز آن را بپوشد و مسافتی را پیاده روی کند).

نحوه استفاده صحیح از کوله پشتی

1- از گرفتن کیف و کوله پشتی در دست خودداری کنید.

2- کوله پشتی باید توسط هر دو بند استفاده شود. قرار دادن بند کوله پشتی بر روی یک شانه باعث توزیع نامناسب و ناهموار وزن در یک طرف بدن و در نتیجه گرفتگی عضلات به خصوص عضلات گردن و ایجاد درد در آنها می شود. از طرفی باعث ایجاد فشار نامتناسب و نابرابر به یک طرف و ایجاد انحنای غیرطبیعی در ستون فقرات می شود.

3- وزن کوله پشتی را بررسی کنید. برای دانش آموزان مقطع ابتدایی وزن کوله پشتی نباید از 10 درصد وزن بدنشان بیشتر شود و برای دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان این مقدار نباید از 15 درصد وزن بدنشان بیشتر شود. به عنوان مثال وزن کوله پشتی برای دانش آموز دبستانی با وزن 25 کیلوگرم نباید از 2.5 کیلوگرم بیشتر شود.

4- بندهای کوله پشتی باید حالت آزاد داشته باشند تا امکان حرکت آزاد دست ها بدون خم شدن ستون فقرات و همچنین امکان پوشیدن و برداشتن راحت کوله بر روی شانه ها فراهم شود.

5- بند های کوله پشتی نباید شل باشد زیرا باعث تکان خوردن آن در هنگام حمل می شود و علاوه بر ایجاد ناراحتی ممکن است منجر به درد در ناحیه کمر و کمر شود.

6- بندهای کوله پشتی باید به صورت متقارن تنظیم شوند. عدم تقارن دو کمربند باعث به هم خوردن تعادل بدن می شود.

7- حتما به محل قرار گرفتن کوله پشتی دقت کنید، کوله پشتی باید بین دو کتف بیفتد تا ستون فقرات صاف بماند و فرد مجبور نباشد برای حمل آن به جلو خم شود یا شانه ها را به عقب بگذارد. دو بند کوله پشتی نیز باید روی سینه قرار گیرد.

8- به طور معمول پس از آویزان کردن، کوله پشتی باید حدود 3 سانتی متر بالاتر از خط کمر قرار گیرد. بندهای کوله پشتی باید طوری تنظیم شوند که کوله پشتی زیر ناحیه آخرین مهره کمری که موازی خط ناف در ناحیه پشت است قرار نگیرد و شانه ها را عقب نگه دارد.

9- کوله پشتی هرگز نباید بیشتر از 15 سانتی متر زیر خط کمر قرار گیرد.

10- کوله پشتی باید تا حد امکان به پشت فرد بچسبد و از آویزان کردن آن خودداری شود.

11- تقسیم بندی داخل کیف باید به گونه ای باشد که وسایل ثابت بمانند و به راحتی جابجا نشوند تا تکان دادن وسایل داخل کیف به بدن منتقل نشود.

12- وقتی اشیایی را داخل کوله می گذارید مراقب باشید که اجسام تیز و حجیم را پشت کودک قرار ندهید. قرار گرفتن سطوح ناهموار یا تیز در نتیجه کشش روی پشت باعث ناراحتی و درد در کمر می شود.

13- استفاده از تمام قطعات کوله پشتی را به دانش آموز آموزش دهید. بار سنگین باید کاملاً به پشت یعنی در ناحیه شانه و بارهای سبک در جلو باشد و اگر این موضوع رعایت نشود در ناحیه کمر فشار خواهیم داشت.

14-به دانش آموز آموزش دهید که کوله پشتی را روی زمین بگذارد و آن را بردارد. توصیه می شود هنگام بلند کردن کوله به جای کمر، زانوها را خم کنید و هنگام گذاشتن روی شانه کوله را با دو دست بلند کنید.

15- به دانش آموز بیاموزید که کوله پشتی را تا حد امکان به پشت خود بچسباند و از آویزان کردن آن خودداری کنید. همچنین از نگه داشتن کیف و کوله پشتی در دست یا روی شانه در سر صف خودداری شود.

16- دانش آموز را تشویق کنید که فقط کتاب های مورد نیاز خود را به مدرسه ببرد نه وسایل غیر ضروری و هر کتاب و دفتری که دارد.

17- به دانش آموزان توصیه می شود هر زمان که فرصتی شد کوله پشتی را از پشت بردارند و روی زمین بگذارند و در مواقعی که لازم نیست کوله پشتی را به این طرف و آن طرف حمل نکنند و در کمد شخصی خود در مدرسه نگهداری کنند. یا آن را روی نیمکت بگذارید.

18- نحوه صحیح حمل کوله پشتی و مضرات استفاده نادرست از آن را برای دانش آموز توضیح دهید.

19- اگر کودک شما در ناحیه کمر، پا و دست درد دارد بهترین کار این است که با پزشک متخصص مشورت کنید.

20- به حرف های کودک توجه کنید. اگر مدام از درد و ناراحتی شکایت می کند، او را سرزنش نکنید. در این شرایط او را نزد پزشک متخصص ببرید تا وضعیت کمرش را بررسی کند.

21- تغذیه مناسب و ورزش منظم نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های جسمانی در طول زندگی دارد. به این دو عامل مهم سلامت کودکان توجه کنید.

22- نقش معلمان در سلامت دانش آموزان موثر است و معلمان باید با تدوین برنامه هفتگی مناسب از سنگین شدن کیف پول دانش آموزان جلوگیری کنند.

23- بهتر است در مدارس قفسه هایی در نظر گرفته شود تا دانش آموزان کتاب های خود را در مدرسه بگذارند و مجبور نباشند هر روز آن را با خود حمل کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا