پرورش اندام

ویژگی‌های برنامه بدنسازی براساس قد و وزن چیست و چگونه طراحی می‌شود؟






حتما می دانید که در مرحله اول برنامه بدنسازی بر اساس قد و وزن شما طراحی می شود. البته در کنار این دو عامل مهم، موارد دیگری نیز باید در نظر گرفته شود.

اگر می خواهید بدانید که یک مربی چگونه برنامه بدنسازی یک ورزشکار را می نویسد و آماده می کند، این مقاله ویتامین را با دقت بخوانید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه یک برنامه بدنسازی بر اساس قد و وزن طراحی می شود و قد و وزن چه نقش مهمی در نوشتن برنامه دارند.

چرا داشتن یک برنامه تناسب اندام بر اساس قد و وزن ضروری است؟

یکی از مواردی که در تنظیم برنامه بدنسازی بسیار مهم است، توجه به قد و وزن است. قد و وزن شما دو تکه از یک پازل هستند و نشان دهنده ویژگی های فیزیکی منحصر به فرد و نیازهای فیزیکی شما هستند. اگر می خواهید بهترین نتیجه را از تمرین و ورزش خود بگیرید، مربی شما باید به قد و وزن شما توجه کند. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد که چرا داشتن برنامه بدنسازی بر اساس قد و وزن ضروری است.

برنامه بدنسازی رایگان بر اساس قد و وزن

قد و وزن شما معیاری برای تجزیه و تحلیل ویژگی های بدن شما هستند!

قد و وزن شما به نسبت ماهیچه و چربی و همچنین فرم بدن شما مرتبط است. هر چه قدتان بلندتر باشد، توده بدن شما بزرگتر و متابولیسم شما بالاتر می رود (که بر نتیجه نهایی تمرین شما تاثیر می گذارد). همچنین وزن به تنهایی گویای همه چیز نیست و نمی توان حدس زد که یک فرد چه نوع ترکیب بدنی (نسبت ماهیچه به چربی) دارد، مثلا لاغر است یا اضافه وزن؟ یک مربی حرفه ای هنگام نوشتن برنامه تناسب اندام قطعا قد و وزن شما را در نظر می گیرد.

قد و وزن در انتخاب نوع تمرینات بدنسازی تاثیر دارد!

اما نکته مهم دیگر تاثیر قد و وزن در انتخاب نوع تمرینات شماست. افرادی که ویژگی های بدنی خاصی دارند (مثلاً خیلی قد بلند یا خیلی کوتاه یا اضافه وزن) به دلیل تیپ بدنی خود نیاز به تمرینات خاصی دارند و نمی توانند همه ورزش ها را به راحتی انجام دهند. به عنوان مثال، اگر قد شما خیلی بلند است، احتمالاً با اسکات خیلی راحت نیستید، اما در عوض، تمرینات جایگزینی اسکات، مانند لانژ یا ددلیفت، برای شما راحت تر و مناسب تر است.

همچنین اگر اضافه وزن زیادی دارید، ممکن است برخی ورزش ها فشار زیادی به مفاصل شما وارد کند و به حرکات جایگزین و متفاوتی نیاز داشته باشید. شما می توانید همین الان برنامه مناسب خود را از مربیان ویتامین تهیه کنید.

قد و وزن در تعیین هدف بدنسازی موثر است!

قد و وزن پارامترهای اساسی هستند که به مربی شما کمک می کنند تا بهترین هدف را برای شما تعیین کند. درست است که تعیین هدف (اندازه و عضله سازی، کاهش وزن یا فقط تمرین برای داشتن بدنی قوی تر و سالم تر) به شما بستگی دارد، اما قد و وزن شما شکل بدن شما را شکل می دهد و تعیین می کند که آیا اکنون به تمرینات عضله سازی بیشتری نیاز دارید یا خیر. نه چربی سوزی؟ یا مثلاً شدت تمرین شما کم باشد یا شدید؟ با کمک مربی خود یک هدف واقع بینانه تعیین می کنید.

محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) بر اساس قد و وزن

شاخص توده بدنی (BMI) یک ابزار غربالگری پزشکی است که نسبت قد به وزن شما را برای تخمین چربی بدن شما اندازه گیری می کند. یک مربی یا پزشک BMI را با استفاده از وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر محاسبه می کند.

فرمول BMI: وزن (به کیلوگرم) تقسیم بر قد (بر حسب متر) به توان دو.

در بیشتر افراد، BMI با چربی بدن مرتبط است. (هرچه این عدد بیشتر باشد، احتمالاً چربی بدن شما بیشتر است و نیاز به کاهش وزن دارید). اما لطفا توجه داشته باشید که این فرمول فقط برای بزرگسالان است (فرمول کودکان و نوجوانان متفاوت است) و این فرمول برای ورزشکاران دقیق نیست.

برنامه تمرینی مناسب برای قد و وزن من چیست؟

در این قسمت به شما توضیح کلی می دهیم تا بهترین برنامه تناسب اندام مناسب شما را مشخص کنید. مراقب باش که قد و وزن فاکتورهای مهمی هستند که هنگام تنظیم یک برنامه تناسب اندام باید در نظر گرفته شوند، اما تنها فاکتورهای مهم نیستند! عوامل مهم دیگر مانند هدف شما از تمرین، سابقه تمرین، دسترسی به امکانات (مانند باشگاه یا تجهیزات ورزشی) و وضعیت بدنی شما به همان اندازه مهم هستند.

برنامه بدنسازی با توجه به قد و وزنبرنامه بدنسازی با توجه به قد و وزن

یک برنامه تمرینی خوب، برنامه‌ای است که چند بعدی باشد، به این معنی که (به عنوان مثال) فقط بر کاهش وزن تمرکز نمی‌کند، یا فقط برای افزایش وزن طراحی نشده است. شما به یک برنامه جامع نیاز دارید که هم قدرت (عضله سازی به افزایش متابولیسم و ​​تون عضلانی کمک می کند)، هم کاردیو (برای بهبود سلامت قلب و سوزاندن کالری) و هم انعطاف پذیری باشد. و تعادل خود را برای جلوگیری از آسیب و افزایش دامنه حرکتی خود بهبود بخشید.

اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، با یک مربی متخصص مشورت کنید. مربیان ویتامین می توانند برنامه ای شخصی سازی شده بر اساس نیازها و اهداف شما طراحی کنند و در تمام مسیر همراه شما باشند.

حرف پایانی

دو فاکتور قد و وزن در طراحی و تولید برنامه های بدنسازی و ورزشی بسیار مهم و ضروری است و در تهیه برنامه باید ابتدا به این دو نکته توجه کنید. با خواندن این مقاله می توانید BMI یا وزن ایده آل خود را پیدا کنید و همه چیز را در مورد نوشتن یک برنامه بدنسازی بر اساس قد و وزن بیاموزید!

منابع: livestrong – nerdfitness

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا