سلامت خانواده

ویتامین هایی که کمبود آنها باعث پوسیدگی دندان می شود

به گزارش خبرآنلاین، غذاهایی که قند زیادی دارند به تخریب دندان کمک زیادی می کنند. توصیه می کنیم میزان قند مصرفی خود را در رژیم غذایی خود کنترل کنید. بسیاری از نوشیدنی ها و غذاها دارای برچسب حقایق تغذیه هستند. مقدار شکر در این برچسب نوشته شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، رایج ترین غذاهایی که قند زیادی دارند عبارتند از: کیک، شکر، شکر، شکلات، شیرینی، پاستیل، نوشابه. غذاهایی که نشاسته زیادی دارند مانند چیپس نیز در پوسیدگی دندان نقش دارند.

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی دندان بیماری است که در آن بافت سخت دندان (مینای دندان و سپس عاج) از بین می رود. این تخریب توسط اسید آزاد شده از برخی باکتری ها (عمدتاً استرپتوکوک و موتان) ایجاد می شود. این اسید آزاد شده از باکتری های مضر باعث تخریب و پوسیدگی دندان ها می شود.

برخی تحقیقات ثابت کرده اند که کمبود برخی ویتامین ها در رژیم غذایی افراد می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. سه ویتامین اساسی که کمبود آنها باعث پوسیدگی و آسیب دندان می شود عبارتند از: ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C.

ویتامین A

کمبود ویتامین A باعث اختلال در سلول های اپیتلیال می شود. این سلول ها مسئول ترشح کلسیم، فسفات، فلوراید، منیزیم و … هستند که همه این مواد به سلامت دندان ها کمک می کنند. کمبود ویتامین A باعث ضعیف شدن مینای دندان می شود. نتیجه این کمبود کاهش تراکم مینای دندان است. تخم مرغ، شیر، جگر سیاه، هویج، سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو تنبل، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز منابع ویتامین A هستند.

ویتامین D

ویتامین D تعادل کلسیم و فسفر را در بدن کنترل می کند. کلسیم و فسفر برای سلامت مینای دندان ضروری هستند. در متن آناتومی دندان گفتیم که این لایه بیرونی ترین و سخت ترین لایه دندان است.

مطالعات نشان داده است که کودکانی که سطح ویتامین D بالایی دارند پوسیدگی دندان کمتری دارند.

ویتامین C

ترکیب ویتامین C همچنین می تواند باعث التهاب لثه و خونریزی آنها به ویژه در هنگام مسواک زدن شود و باعث ضعیف شدن بافت همبند و پوسیدگی دندان شود.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا