سلامت خانواده

ویتامینی که برای سلامت قلب بی نظیر است

به گزارش خبرآنلاین، یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی می تواند شما را از بسیاری از انواع بیماری های جدی در امان نگه دارد. به همین دلیل است که متخصصان سلامت، خوردن یک رژیم غذایی روزانه سرشار از سبزیجات برگ سبز، سبزیجات و میوه های فصلی را توصیه می کنند. به طور کلی، وقتی صحبت از تغذیه می شود، نیازهای بدن به پروتئین اغلب در کنار ویتامین های C و D مطرح می شود، اما آیا می دانستید که ویتامین های B به اندازه این مواد مغذی برای بدن ما مهم هستند؟

همشهری در خبری نوشت: ویتامین B-1 نقش مهمی در حفظ سلامت اعصاب، عضلات و قلب دارد. ویتامین B-1، همچنین به عنوان “تیامین” شناخته می شود، برای متابولیسم گلوکز در بدن ما و تسهیل عملکرد اعصاب و عضلات ضروری است. کمبود آن در بدن می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی جدی مانند از دست دادن حافظه را افزایش دهد.

عوارض کمبود ویتامین B1

ویتامین B1 یا تیامین یک ویتامین محلول در آب است که به بدن کمک می کند از کربوهیدرات ها به عنوان انرژی استفاده کند. کمبود آن معمولا باعث بیماری بری بری می شود، وضعیتی که خطر اختلالات عصبی محیطی را افزایش می دهد. علاوه بر این، به دلیل کمبود آن، فرد می تواند با کاهش وزن و بی اشتهایی مواجه شود. در موارد شدید، گیجی و مشکلات حافظه کوتاه مدت نیز ممکن است رخ دهد (علائم بری بری شامل کاهش وزن، اختلال در درک حواس، اختلالات عاطفی، ضعف و درد در اعضای بدن و ضربان قلب نامنظم است. درمان بری بری با استفاده از “تیامین” به صورت قرص یا تزریقی انجام می شود. علائم بهبودی بیمار ساعاتی پس از شروع درمان ظاهر می شود. در این مقاله به برخی از مواد غذایی سرشار از ویتامین B1 اشاره می کنیم که باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند.

تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان حاوی مقدار کافی ویتامین B1 است. 0.106 میلی گرم ویتامین B1 تنها از 100 گرم تخمه آفتابگردان به دست می آید. تخمه آفتابگردان همچنین حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری دیگر از جمله ویتامین های B2، B3، B6، C، E و K است. این ویتامین ها برای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی مفید هستند. نیاز به ویتامین B1 را می توان با گنجاندن تخمه آفتابگردان در رژیم غذایی تامین کرد.

نخود سبز

فقط 100 گرم نخود سبز حاوی 0.282 میلی گرم ویتامین B1 است. علاوه بر این، نخود سبز نیز مواد معدنی ضروری کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و سلنیوم را فراهم می کند.

غذاهای غنی از ویتامین B1

نه فقط این دو، بلکه تیامین به طور طبیعی در گوشت، ماهی و غلات کامل یافت می شود. برای این منظور می توانید ماهی، لوبیا، حبوبات و کشک را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین B1 برای بزرگسالان 19 سال و بالاتر 1.2 میلی گرم و برای زنان 1.1 میلی گرم است. نیاز به “تیامین” در دوران بارداری و شیردهی به 1.4 میلی گرم افزایش می یابد.

233233

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا