سلامت خانواده

وقتی شب ها دیر می خوابید، این مشکلات برای شما پیش می آید

به گزارش خبرآنلاین، اگر شما هم جزو کسانی هستید که دوست دارید شب ها تا دیروقت بیدار بمانید و برایتان مهم نیست که چند ساعت در طول شب می خوابید، باید بگوییم که دیر خوابیدن، بیدار ماندن زیاد و کم خوابی در طول شب. شب می تواند عواقب جسمی و روانی داشته باشد. برای شما ذهنیت زیادی داشته باشد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: مطالعات جدید نشان می دهد که زندگی شبانه مستمر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. اما دیابت و بیماری های قلبی تنها عواقب بیدار شدن در شب نیستند. بیماری های دیگری در کمین شما هستند که بهتر است برای داشتن یک زندگی جسمی و روحی سالم نسبت به آن ها آگاه باشید و خواب خود را تنظیم کنید.

خستگی و بی حوصلگی: بی خوابی، کاهش کیفیت خواب و بی نظمی در چرخه خواب می تواند منجر به کاهش انرژی و تمرکز در طول روز شود و شما را در طول روز عصبی و حتی بی حوصله کند.

کاهش زیبایی پوست: کمبود خواب حتی می تواند زیبایی شما را کاهش دهد. چون رنگ شما کم رنگ می شود، پوست شما کدر می شود و صورتتان همیشه شاداب نخواهد بود.

تضعیف سیستم ایمنی: بی خوابی می تواند سیستم دفاعی بدن را تضعیف کند و احتمال ابتلا به عفونت ها و بیماری ها را افزایش دهد.

مشکلات قلبی عروقی: خواب ناکافی با افزایش خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر و حملات قلبی مرتبط است.

اضافه وزن و چاقی: دیر خوابیدن می تواند بر اشتهای فرد تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است کسانی که دیر می‌خوابند یا جغدهای شب، غذاهای ناسالم بیشتری مصرف می‌کنند. همچنین افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند، 30 درصد بیشتر از دیگران در معرض اضافه وزن و چاقی هستند.

ابتلا به دیابت: اختلال در چرخه خواب و بیداری می تواند تعادل هورمونی را مختل کند و منجر به افزایش اشتها و چاقی شود. این همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. زیرا بدن به دلیل کمبود خواب قادر به استفاده از گلوکز و تبدیل آن به انرژی نیست.

کاهش عملکرد مغز: بیدار ماندن طولانی مدت در شب باعث کاهش تمرکز، ضعف حافظه و اختلال در تصمیم گیری می شود. شب‌هایی که کمتر می‌خوابید، روز بعد خود را امتحان کنید. آیا کارهای روزمره را کندتر از حد معمول انجام می دهید؟ آیا فکر نمی کنید در کار مغز شما مشکلی وجود دارد؟ یکی از مهم ترین دلایل این امر دیر خوابیدن و خواب ناکافی است.

اختلالات روانی: بی خوابی طولانی مدت می تواند باعث اضطراب، افسردگی، افزایش استرس و احساس غم و اندوه شود. فرد برای شادی یا غمگین نبودن نیاز به ترشح هورمون دوپامین دارد. وقتی هر شب دیر می‌خوابید و خواب کافی ندارید، دیگر این هورمون تولید نمی‌شود و در نتیجه بدن با کمبود آن مواجه می‌شود و در طول روز بدون اینکه دلیل آن را بدانید احساس غم و اندوه می‌کنید. بنابراین اگر کمتر از 6 ساعت می خوابید، بهتر است در زمان خواب خود تجدید نظر کنید.

کاهش میل جنسی: بد نیست بدانید کم خوابی بر عملکرد جنسی افراد نیز تأثیر می گذارد. کمبود خواب و استراحت ناکافی می تواند سطح هورمون هایی مانند تستوسترون را کاهش دهد و استرس را افزایش دهد که هر دو می توانند میل جنسی را کاهش دهند. همچنین خستگی و کاهش انرژی ناشی از کم خوابی میل به فعالیت های جنسی را کاهش می دهد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان: برخی مطالعات نشان می دهد که اختلال در ریتم شبانه روزی بدن می تواند با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان سینه و سرطان روده بزرگ مرتبط باشد. شاید بپرسید ارتباط کم خوابی با سرطان سینه یا روده بزرگ چیست؟! بهتر است بدانید که خواب ناکافی می تواند منجر به تغییر در سطح هورمون هایی مانند ملاتونین و استروژن شود. ملاتونین که یک هورمون کمکی برای تنظیم خواب است، خاصیت ضد سرطانی نیز دارد و طبیعی است که کاهش سطح ملاتونین می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. تغییرات در ترشح استروژن نیز می تواند با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط باشد. علاوه بر این، افرادی که خواب کافی ندارند ممکن است به دلیل خستگی فعالیت بدنی کمتری داشته باشند و تمایل به خوردن غذاهای ناسالم داشته باشند. این تغییر در سبک زندگی می تواند به چاقی کمک کند و خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با چاقی مانند سرطان سینه را افزایش دهد. خواب ناکافی همچنین می تواند منجر به اختلال در متابولیسم و ​​افزایش سطح قند خون و چربی خون شود. این تغییرات می تواند به افزایش خطر سرطان روده بزرگ و سایر مشکلات متابولیک مرتبط با سرطان کمک کند. پس بهتر است زمان خواب و بیدار شدن خود را جدی بگیرید و با آن شوخی نکنید.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا