سلامت خانواده

وضعیت پایدار بازار دارویی کشور/ ارز دارویی نیازمند توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان غذا و دارو، سید حیدر محمدی درباره کمبود دارو اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار داروی کشور با ثبات است اما لازم است عرضه پزشکی به موقع، وضعیت عرضه ارز دارو نیز با وجود اینکه در چند ماه اخیر مقداری ثابت است عرضه نقدینگی دارو بی ثبات شده است.

وی با اشاره به تغییرات مدیریتی جدید در سازمان برنامه و بودجه خواستار نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه به سازمان غذا و دارو شد و با اشاره به عملکرد طرح درور در بیش از دو سال اجرای این طرح وی افزود: برای امسال 126 (هزار میلیارد تومان) برای درور درخواست بودجه داشتیم که 75 درصد آن تصویب شد که در حال حاضر و با گذشت 5 ماه از سال حدود 15 درصد از این مبلغ تحویل داده شده است. سازمان غذا و دارو

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از سازمان برنامه و بودجه می خواهیم با توجه به اهمیت تامین به موقع دارو، تجهیزات و شیرخشک نگاه ویژه ای به تخصیص به موقع به این حوزه داشته باشد.

محمدی به مجوز IRC برای دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و تصریح کرد: از نظر عددی حدود 99 درصد بازار دارویی کشور تولید داخل و یک درصد وارداتی است. همچنین از نظر ریالی 82 درصد بازار دارویی تولید داخل و 18 درصد وارداتی است.

وی به وضعیت بیمه و یارانه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی 1082 شاخص و 1533 مورد بیمه، 1655 قلم غیر بیمه شده و در حوزه دارو از 3700 مورد ژنریک است. 2627 فقره اقلام بیمه شده و 401 قلم نیز بیمه شده است. تحت پوشش درور و 708 قلم کالا نیز غیر بیمه شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: ارزش بازار دارو در سال 1402 حدود 180 هزار میلیارد تومان و ارزش بازار تجهیزات پزشکی در سال گذشته حدود 65 هزار میلیارد تومان بوده است.

محمدی درباره شیرخشک های تولید داخل گفت: 82 درصد شیرخشک های معمولی تولید داخل و 18 درصد وارداتی است که بیشتر متابولیک هستند.

وی افزود: در مجموع تورم حوزه سلامت نسبت به سایر رشته ها منطقی است و به هیچ وجه بالاتر نیست و حتی تورم حوزه سلامت در سال گذشته بسیار کمتر از سایر حوزه ها است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تسویه بدهی مراکز درمانی و وضعیت پرداخت بیمه ها ادامه داد: وضعیت پرداخت بیمه ها نسبت به گذشته با اجرای طرح دروار بسیار بهتر شده است و تسویه حساب کرده ایم. 11 هزار میلیارد تومان پارسال.

محمدی با اشاره به انتشار آمار دارویی سال گذشته افزود: آمار دارویی غیر حضوری 1402 نیز تا چند روز آینده منتشر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا