سلامت خانواده

وضعیت نامطلوب سواد سلامت در قشر تحصیلکرده – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مرندی در نخستین کارگاه آموزشی ارتباطی تخصصی فرهنگستان علوم پزشکی برای اصحاب رسانه با عنوان «خبرنگار ارتقای سلامت» با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در حوزه سلامت و ارتقای سواد سلامت در سطوح مختلف جامعه. ، افزود: «سلامت سواد» موضوعی مغفول اما بسیار مهم و در خور توجه است.

وی ادامه داد: دانش و سواد سلامت در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و از گروه پزشکی گرفته تا مجلس و دولت ممکن است از شاخص های سواد سلامت آگاهی کامل نداشته باشند. بسیاری از مردم سلامت را معادل بیمار و بیمارستان می دانند، در حالی که مباحث سلامت محور فراتر از مقوله درمان است.

مرندی ارتقای سواد سلامت و سبک زندگی سالم را قبل از درمان خواند و تصریح کرد: بسیاری از شاخص های سلامت با دانش مردم ارتباط مستقیم دارد و با افزایش دانش سلامت، شاخص های سلامت نیز ارتقا می یابد.

وی تصریح کرد: سواد سلامت باید بر اساس درک افراد جامعه و به زبانی ساده و قابل فهم بیان و منتشر شود. بنابراین، رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری و همچنین مسئولان بهداشتی و درمانی و کارکنان مراکز خدمات درمانی باید مطالب مرتبط با سلامت را به زبانی قابل فهم برای آحاد جامعه بیان کنند. ممکن است بسیاری از مردم با مفاهیم تخصصی پزشکی آشنا نباشند، در این مورد چرخه سواد سلامت ناقص می ماند، زیرا ما با مردم به زبانی پیچیده صحبت کردیم و چیزی به دانش سلامت آنها اضافه نشده است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران عدالت در سلامت را یکی از اهداف عالی نظام سلامت خواند و افزود: ارتقای سواد سلامت شکاف طبقاتی را کاهش می دهد. مثلاً فردی که شناخت و آگاهی کاملی از شاخص های سلامت ندارد، وقتی علائم بیماری را می بیند به وضعیت سلامتی خود توجهی نمی کند و زمانی که بیماری دیر می شود به پزشک مراجعه می کند. خاکستر حاد شده است، چنین فردی در مواجهه با پزشک نمی تواند شرح حال درستی ارائه دهد و در نتیجه ممکن است پزشک نتواند تشخیص و درمان صحیحی را انجام دهد و روند درمان ناقص بماند و در صورت تجویز نشدن نسخه و اطلاعات صحیحی به بیمار داده نمی شود و در صورت مصرف نادرست دارو مشکلات جسمی ایجاد می کند خاکستر عود می کند و این بیمار بارها و بارها به سیستم درمانی برمی گردد و هزینه هایش افزایش می یابد.

وی ادامه داد: بیماری هایی مانند دیابت، آسمفشار خون و امثال آن بیماری های مزمنی هستند و بیش از سایر بیماری ها نیاز به آموزش و آگاهی دارند، اما چون متولیان امر سواد سلامت را به درستی منتقل نکرده اند. هستندبیمار به دلیل عدم آگاهی در پیشگیری از پیشرفت بیماری خاکسترباید به طور منظم بازدید کنید بنابراین کادر درمان و پزشکان باید از وضعیت جسمانی بیمار آگاه باشند خاکستر به خصوص در مورد بیماری های مزمن، مطمئن شوید، زیرا مراجعه مداوم به بیماران و افزایش هزینه ها، فاصله طبقاتی را بیشتر و بیشتر می کند.

وزیر اسبق بهداشت با بیان اینکه آموزش بهداشت باید فعال، قابل فهم، جامع و مستمر باشد، خاطرنشان کرد: اگر دانش سلامت به طور عادلانه و صحیح به همه اقشار جامعه منتقل نشود، بی عدالتی در حوزه سلامت و سپس شکاف طبقاتی در جامعه وجود دارد. ایجاد می شود.

مرندی در ادامه گفت: سواد سلامت نه تنها در اقشار کم سواد و بی سواد ضعیف است، بلکه در گروه تحصیلکرده نیز ضعیف است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: طبق بررسی های انجام شده در سال های گذشته، تنها 4 درصد از مرگ و میر انسان ها به علل پزشکی و 96 درصد موارد به دو عامل «تغذیه و سلامت» نسبت داده می شود. بنابراین اهمیت دانش و سواد سلامت، پیشگیری از بیماری ها و اصلاح سبک زندگی بیشترین تاثیر را در بهبود سلامت انسان، افزایش کیفیت زندگی و کاهش هزینه های درمان و فاصله طبقاتی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا