سلامت خانواده

وضعیت ناخوشایند بیمارستان های پایتخت / سکوت وزارت بهداشت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، با آتش سوزی گسترده دیگری در بیمارستان گاندی تهران، پرونده بیمارستان ها و ساختمان های ناایمن پایتخت بازگشایی شد. آتش‌سوزی که یکی از ترسناک‌ترین آتش‌سوزی‌های این روزهای تهرانی‌ها بود.

این موضوع به قدری اهمیت دارد که مسئولان همچنان هر از چندگاهی از ناامنی بیمارستان ها صحبت می کنند و در این بین وزارت بهداشت نیز تلاش کرده تا مرمت و بازسازی برخی بیمارستان های تهران را آغاز کند.

اهمیت موضوع زمانی بیشتر می شود که شاهرخ رامین، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که ساختمان سه بیمارستان «بوعلی»، «سینا» و «امام خمینی» پایتخت از نظر وضعیت وخیم است. ایمنی آتش نشانی و در لیست 129 ساختمان ناایمن قرار دارند. هنوز هیچ تدابیر امنیتی نگرفته اند!

ناامنی بیمارستان ها می تواند جان و امنیت روانی بیماران را به چالش بکشد، زیرا با تکرار حوادثی مانند کلینیک گاندی یا سینا اطهر، بیماران و خانواده هایشان علاوه بر نگرانی از بیماری و درد و هزینه های آن، باید دغدغه دیگری نیز داشته باشند. حوادثی که بر اثر فرسودگی بیمارستان رخ می دهد، زنده می مانند یا نه!

کهولت سن برخی از بیمارستان های تهران

شاهرخ رامین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره می گوید: سن بسیاری از بیمارستان های ما دیگر با استانداردهای جدید مطابقت ندارد و باید به مرور زمان از چرخه خدمات حذف شوند. مثل کاری که در مورد بیمارستان شهدای تجریش یا امام خمینی (ره) تهران انجام دادیم، به گونه ای که در کنار ساختمان های قدیمی بیمارستان، یک بیمارستان مدرن ساخته شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه می دهد: این کار سال هاست کلید خورده، مجلس برای آن بودجه مشخص کرده و علاوه بر بخش دولتی، خیرین زیادی نیز به میدان آمده اند. در نتیجه امروزه در بسیاری از موارد شاهد استفاده از این طرح هستیم. یعنی ساختمان های جدید ساخته شده در کنار ساختمان های قدیمی بیمارستان با استاندارد روز به بیماران خدمات ارائه می دهند. اما هنوز بیمارستان هایی در پایتخت هستند که استانداردهای فعلی را ندارند و این پیش بینی برای آنها اندیشیده نشده است.

بیمارستان های دولتی باید تابع استانداردهای بین المللی باشند

احمد نادری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در این بار وی می گوید: زیرساخت ها، خدمات و استفاده از فناوری در بیمارستان های دولتی باید قابل رقابت با بیمارستان های خصوصی باشد. خوشبختانه در زمینه توسعه فیزیکی بیمارستان های دولتی مشکل است حاد ما نداریم و فضای مناسبی دارند که بتوانیم این موضوع را به عنوان یک فرصت برای آنها ارزیابی کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: اما نکته مهم این است که بیمارستان های دولتی به عنوان یک عامل اساسی مهم در حوزه پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت هستند و با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی و بحران های فیزیکی کشور مانند کرونا، زلزله. ، جنگ و غیره، بیمارستان های دولتی هم از نظر زیرساخت و هم در زمینه ارائه خدمات باید حرفی برای گفتن داشته باشند. بنابراین باید به بیمارستان های دولتی بزرگ فراتر از یک مرکز درمانی توجه کرد و با دید کلان ارزیابی کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان تاکید می کند: بی توجهی به مقوله ایمنی در نهایت باعث تعطیلی این مراکز درمانی می شود که قطعا مردم و نظام خدمات درمانی را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. بنابراین رعایت پروتکل های ایمنی با نهایت فوریت ضروری است.

برخی از بیمارستان ها 10 هشدار آتش سوزی دریافت کرده اند

در میان این هشدارها، وزارت بهداشت در چند سال اخیر واکنش چندانی نشان نداده است، «امیر ساکی مدیرکل منابع بدنی وزارت بهداشت» در سال 1401 از فرسودگی بیمارستان‌های کشور خبر داد و اعلام کرد که 70 مورد. درصد بیمارستان‌ها و ساختمان‌های درمانی کشور فرسوده هستند، این میزان در تهران 80 درصد است و 90 درصد این ساختمان‌ها قابل مقاوم‌سازی نیستند.

به گفته وی، وزارت بهداشت طرح جایگزینی 50 هزار تخت فرسوده را در برنامه ای میان مدت قرار داده است. این برنامه بیش از 150 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه دارد که باید مورد حمایت جدی سازمان برنامه و بودجه و همچنین شورای اسلامی باشد.

مدیرکل منابع بدنی وزارت بهداشت دو سال پیش گفته بود: برخی بیمارستان ها مانند بیمارستان سوختگی شهید مطهری تاکنون 10 اخطار آتش سوزی دریافت کرده اند. برای این بیمارستان قبل از پایان سال (1401) مقرر شد دو هزار میلیارد ریال وام بانکی از بانک ملت برای تکمیل عملیات اجرایی باقیمانده در بیمارستان جدید 1600 تختخوابی سوختگی «کن» اخذ شود. .

ساکی گفت: چالش اصلی تامین امنیت بیمارستان ها تامین اعتبار است. تامین اعتبار 50 هزار تخت فرسوده بیش از 150 هزار میلیارد تومان است. هر سال باید حداقل 30 هزار میلیارد تومان برای جایگزینی بیمارستان ها در یک برنامه پنج ساله پیش بینی شود.

هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی بیش از 5 میلیارد تومان است

اما یک سال بعد در سال 1402 در نشست خبری بهروز رحیمی معاون وقت توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اعلام کرد: هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی برابر است با بیش از 5 میلیارد تومان. از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون (شهریور 1402) 75 هزار میلیارد تومان برای ساخت 15 هزار تخت بیمارستانی هزینه شده است. هر ساله حدود 20 هزار میلیارد تومان از محل منابع مختلف توسط دولت برای ساخت بیمارستان ها اختصاص می یابد. در این بین، کمک های خیرین و مشارکت بخش خصوصی اعداد قابل توجهی است.

ساخت بیمارستان یکی از شاخص های اصلی عملکرد وزارت بهداشت در دولت سیزدهم بود و به گفته رسانه ها چی؟ انجام 106 پروژه مدرن بیمارستانی شامل چهار بیمارستان بزرگ تهران، فارس و شهریار از جمله این اقدامات است، اما ظاهراً وزارت بهداشت اقدام چندانی برای بازسازی و نوسازی بیمارستان‌های جدید انجام نداده است و سکوت وزارت بهداشت در پاسخ به اظهارات مسئولان و نمایندگان مجلس نیز عجیب به نظر می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا