سلامت خانواده

وضعیت لایحه حجاب چگونه است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، هادی طحان نظیف، وکیل دادگستری و سخنگوی شورای نگهبان، صبح شنبه 21 خرداد 1403 در نشست خبری با حضور رسانه های داخلی گزارشی ارائه کرد. درباره آخرین طرح ها و لوایح در دست بررسی در شورای نگهبان گفت: مواد 19 و 22 قانون انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

وی افزود: همچنین قسمت دوم لایحه بودجه سال 1403 کل کشور که مربوط به جداول است از دیگر مصوبات مجلس است که در شورای نگهبان بررسی و به تصویب شورای نگهبان رسید. شورای نگهبان.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: لایحه موافقتنامه همکاری امنیتی و اطلاعاتی با فدراسیون روسیه و همچنین لایحه موافقتنامه همکاری امنیتی و انتظامی ایران و قرقیزستان به تصویب شورای نگهبان رسید. طرح اصلاح ماده 104 قانون مجازات اسلامی که جرایم قابل گذشت و غیرقابل گذشت بود پس از اصلاحات مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد و به منظور ابلاغ طی خواهد شد. اجرا شود.

طحان نظیف بیان کرد: بررسی طرح استفساریه در ماده 32 قانون انتخابات شورای اسلامی از دیگر مواردی است که در شورای نگهبان به آن رسیدگی شد. همچنین با وجود اصلاحات مجلس، طرح مالیات بر سفته بازی همچنان دارای ایراداتی است که به مجلس بازگردانده شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به سوالی درباره روند بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و زمان تبلیغات پاسخ داد و گفت: زمان قانونی بررسی صلاحیت شورای نگهبان 5 روز است و احتمال آن وجود دارد. تمدید آن برای 5 روز دیگر پیش بینی نشده است. حتما از روز اول استفاده می کنیم و سعی می کنیم از تمام 5 روز دوم استفاده نکنیم. طبیعتاً پس از بررسی صلاحیت ها و اعلام نتایج، مهلت تبلیغات انتخاباتی تا 24 ساعت مانده به روز انتخابات ادامه خواهد داشت.

طحان نظیف درباره وضعیت مصوبه افزایش تعطیلات آخر هفته گفت: در حال بررسی این مصوبه هستیم و به محض اتمام بررسی به اطلاع خواهد رسید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شرط سنی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مبنای ما مصوبه ای است که در آن چارچوبی برای سن، سوابق و صلاحیت ها مشخص کرده است. مبنای ما این قطعنامه است. با توجه به اینکه در این مصوبه آمده و تصمیم نهایی با شورای نگهبان است، اگر ایرادی در این خصوص باشد، رسیدگی می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری انتخابات الکترونیکی در 17 تیرماه تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود و با توجه به اینکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات نداریم و دستگاه ها و امکانات این نوع انتخابات باید آماده شود، تاکنون جلساتی با وزارت کشور داشتیم و این جلسات ادامه دارد، به محض اینکه به نتیجه رسیدیم به اطلاع شما خواهیم رساند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجلس در خصوص تناسب حقوق بازنشستگان گفت: به دلیل اینکه در لایحه برنامه هفتم به این موضوع اشاره شده بود، در شورای نگهبان ابهام و مشکلی در این مورد نداشتیم، اما لایحه برنامه هفتم به دلیل برخی مواد دیگر با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده و در جلسه اخیر مجمع، برخی از این موارد به نتیجه رسیده و برخی همچنان در جریان است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ضوابط شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: ضوابط شورای نگهبان ضوابطی است که در قانون اساسی آمده است. همچنین تصمیم شورای نگهبان در خصوص تشخیص رهبران و مدیران و مدیران سیاسی و مذهبی، هم در ثبت نام و هم در بررسی صلاحیت ها مبنای اقدام خواهد بود. ما در همه دوره‌ها سلیقه‌های متنوعی داشته‌ایم و رئیس‌جمهور منتخب با رای و اراده مردم همیشه از میان جریان‌های مختلف سیاسی وجود دارد و ان‌شاءالله در دوره آینده هم همین‌طور خواهد بود.

این عضو حقوقی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب تاکید کرد: ما به عنوان شورای نگهبان در مراحل قبل به این لایحه ایراداتی داشتیم و هیات عالی نظارت مجلس ایراداتی را شناسایی کرده بود که عالیه عالی هیئت مدیره اخیراً اعلام کرد که نقص ها برطرف شده است. این موضوع در شورای نگهبان مطرح است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا