سلامت خانواده

وضعیت بحرانی آزمایشگاه های پزشکی/سوء استفاده از بیمه های تکمیلی – خبرگزاری مهر خبر ایران و جهان

محمدعلی برومند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دو رکن اصلی آزمایشگاه ها در کل دنیا نیروی انسانی و تجهیزات است. متاسفانه در ایران مشکلات اساسی در هر دو حوزه وجود دارد که به دلیل سهل انگاری ها و اتخاذ سیاست های ناموجه روز به روز بر این مشکلات افزوده می شود. ما روز به روز به این مشکلات دامن زده ایم.

وی افزود: در مورد نیروی انسانی چه در مقوله تخصصی و چه در مقوله کارشناسی با بی انگیزگی شدید مواجه هستیم به گونه ای که کارشناسان مرتبط با حوزه یعنی کارشناسان حوزه علوم آزمایشگاهی رغبتی ندارند. در حوزه کار فنی خود کار کنند و بیشتر جذب امور بازرگانی شوند و تبدیل به شرکت های تجاری شوند.

برومند ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل بی توجهی به رشته های تخصصی و فوق تخصصی در آزمایشگاه، متاسفانه بکارگیری نیروهای مرتبط با این رشته ها در اکثر آزمایشگاه ها تقریبا غیرممکن شده است.

عضوهیئت مدیره انجمن علمی آسیب شناسی ایران تاکید کرد: با مشکلات فراوان موجود امکان راه اندازی و راه اندازی آزمایشگاه اگر نگوییم غیرممکن بسیار سخت شده است و این موضوع متاسفانه پای مردم را باز کرده است. سرمایه گذاران و متخصصان غیرحرفه ای به حوزه درمان می پردازند. پیامدهای آن روز به روز بیشتر نمایان شده و علاوه بر مسائل غیراخلاقی و غیرحرفه ای، کارشناسان این حوزه را به کارکنانی بدون قدرت تصمیم گیری تبدیل کرده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در حوزه تجهیزات و مواد مصرفی نیز وضعیت بهتر از این نیست. هم به دلیل محدودیت های ارزی و هم به نظر من به دلیل نگرش تصمیم گیرندگان، انجام آزمایش های لازم برای بیماران با کیفیت خوب روز به روز سخت تر می شود.

برومند تصریح کرد: زمانی که نگاه تخصصی و فنی به آزمایشگاه بالینی به ارائه صرف نتایج به بیمار خلاصه شود و تمامی ظرافت های مربوط به آزمایشگاه بالینی از مرحله تامین تجهیزات و مواد مصرفی گرفته تا مراحل مختلف انجام آزمایشات، کاهش یابد. از نمونه گیری تا ارائه نتایج و تفسیر آنها، ساده هستند. اگر صرفاً از منظر اقتصادی و آن هم خیلی سطحی مورد توجه و بررسی قرار گیرد، نمود بیرونی آن نارضایتی همه ارائه دهندگان و دریافت کنندگان خدمات خواهد بود که امروز شاهد آن هستیم.

وی افزود: چند سالی است که ارز ترجیحی مربوط به تجهیزات به طور کامل قطع شده و شرایط به گونه ای شده است که در حال حاضر هزینه ای که برای یک قطعه می پردازیم برابر با قیمت کل تجهیزات قبلی است. سالها و در نتیجه نوسازی و خرید تجهیزات جدید غیرممکن شده است. این تفاوت قیمت و هزینه تحمیل شده به آزمایشگاه ها به هیچ وجه جبران نمی شود. یعنی نه با افزایش تعرفه و نه با تخصیص مابه التفاوت قیمت به بیمه هایی که می توانند از سیستم پاراکلینیک و آزمایشگاه حمایت کنند، موضوعی مشابه داروور که به داروخانه ها واگذار شد.

برومند در رابطه با تعرفه های آزمایشگاهی و پوشش بیمه ای گفت: در مورد تعرفه های آزمایشگاهی مطالب زیادی گفته شده اما به دلیل مشکلات اقتصادی همچنان با چالش مواجه هستیم. با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و عدم پرداخت غرامت در تعرفه ها، بیمارستان های دولتی دیگر امکان خرید دستگاه های جدید را ندارند و این موضوع در برخی مناطق به حدی است که درآمد حاصل از آزمایش برای تامین مواد مصرفی کافی نیست چه برسد به تامین و توسعه تجهیزات و روش های آزمایشگاهی.

وی افزود: در سیستم خصوصی اگرچه وضعیت کمی بهتر از سیستم دولتی است، اما آزمایشگاه ها در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند و این موضوع به ویژه در مورد آزمایشگاه های کوچک تا متوسط ​​صدق می کند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی آسیب شناسی ایران تاکید کرد: به همه این مشکلات تاخیر بیمه ها در پرداخت هزینه های آزمایشگاهی را هم اضافه کنید که متاسفانه به نظر می رسد در مورد آزمایشگاه ها آخرین اولویت بیمه ها باشد. این مشکل جدا از آن است که با وجود افزایش چند برابری هزینه ها، هر ساله تعرفه با نامتناسبی با هزینه ها تعیین می شود.

وی افزود: آنچه ناراحت کننده تر است اعمال تخفیف در پرداخت هزینه ها توسط بیمه های تکمیلی است که بدون رعایت تعرفه های مصوب دولت و با سوء استفاده از شرایط مالی آزمایشگاه ها در قراردادهای آنها اعمال می شود و هیچ اعتراضی وجود ندارد. تاکنون در این خصوص مطرح شده است. شنیده نشده است.

برومند در پایان گفت: جمله آخر این است که آنقدر درگیر مشکلات روزمره هستیم که به روزترین آزمایشات و آزمایشات مربوط به بیماری های خاص به کلی فراموش شده و مردم دیگر از چنین خدماتی بهره ای نمی برند و نخواهند داشت. باشد.

بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی پاتولوژی و پزشکی آزمایشگاهی و دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی آکادمی بین‌المللی پاتولوژی واحد ایران، 20 تا 23 مهرماه ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

این همایش دارای امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا