وضعیت الکترونیکی سیستم پزشکی اعلام شد – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

به گفته خبرنگار خبرنگار خبرنامه مهر ، علی جعفاریان ، مشاور ارشد وزیر بهداشت ، در کنفرانس خبری که به مناسبت هفته دولت در وزارت بهداشت برگزار شد ، گفت: “ذات و فلسفه سیستم های دولتی خدمت به مردم است و وزارت بهداشت مبتنی بر این اساس است و مأموریت اصلی آن ارائه و ترویج سلامت جامعه است.”
وی با اشاره به اینکه انگیزه و هدف وزارت بهداشت مبتنی بر خدمات مستقیم و نقش اجتماعی تعریف شده ، گفت: “بخشی از اقتدار ما در زمینه سیاست و اجرای است و بخش دیگر مستلزم همکاری و حمایت از نهادهای مختلف اجتماعی است تا بتوانیم عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت را کنترل کنیم.”
جعفاریان گفت که سلامت جامعه نه تنها یک مسئله پزشکی تخصصی است بلکه به طور مستقیم با کیفیت زندگی و توسعه پایدار مرتبط است ، و افزود که یکی از موضوعات مهم در این زمینه جمعیت است. برخی ممکن است به اشتباه فکر کنند که مسئله جمعیت اولویت سیستم بهداشتی نیست ، اما واقعیت این است که آینده سلامت جامعه بدون جمعیت و پویایی آن تضمین نمی شود.
مشاور عالی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سال 2 ، 5 میلیون بیمارستان در سیستم بهداشتی کشور ثبت شده اند که تعداد قابل توجهی است و امسال به 2 میلیون نفر رسیده و در بیمارستان بستری است که حاکی از فشار زیاد سیستم بهداشتی و اهمیت سرمایه گذاری مداوم در این زمینه است.
وی تأکید کرد: علاوه بر ارائه مراقبت های بهداشتی ، وزارت بهداشت وظیفه دارد سیاست های جمعیتی کلان ، پیشگیری و ارتقاء سلامت را با دیدگاه اجتماعی و بین قاره ای دنبال کند تا در نهایت جامعه ای سالم و توانمند را تشکیل دهد.
2 میلیون بستری در سال 2 ؛ ضرورت برای تجدید نظر در نحوه استفاده از ظرفیت ها
یک مشاور ارشد و معاون وزیر بهداشت ، با اشاره به آمار بستری در بیمارستان گفت: “بیش از 5 میلیون بیمارستان در بیمارستان های این کشور انجام شده است.
وی افزود: برخی از مناطق با عدم تأیید یا عدم تأیید ظرفیت روبرو هستند ، بلکه به دلیل روش های غیر موجود در استفاده از امکانات است.
به گفته او ؛ اگر رقابت و مکانیسم معقول در بهره برداری از ظرفیت ایجاد شود ، بسیاری از مشکلات فعلی برطرف می شود.
جعفاریان گفت: “گاهی اوقات تصور می شود که در برخی از بخش ها ، متقاضی یا جامعه پزشکی کافی نیست ، سیستم بهداشتی با محدودیت اساسی روبرو است.” در حالی که مشکل اصلی ما تنظیم منطقی و هماهنگ عرضه و تقاضا است ، صرفاً کمبود فیزیکی ظرفیت نیست.
وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در مجلس ، گفت: “امسال ، مسئله افزایش 5 درصدی ظرفیت نیز مطرح شده است ، اما باید توجه داشت كه فقط افزایش ظرفیت بدون مدیریت و راهنمایی مناسب ، نیاز واقعی جامعه را برآورده نمی كند.”
به گفته جافاریان ؛ افزایش ظرفیت مشکل به سادگی ظرفیت مشکل را تا زمانی که مسیرها و مکانیسم های مستقیم برای رفع اراده مردم و نیازهای بهداشتی واقعی برطرف نشود ، حل نمی کند.
مشکل اصلی سیستم آموزش پزشکی عدم وجود زیرساخت های اجرایی برای افزایش ظرفیت است
مشاور ارشد و معاون وزیر بهداشت با اشاره به روند افزایش ظرفیت آموزش پزشکی در سالهای اخیر گفت: “مسئله افزایش ظرفیت زمینه های پزشکی مسئله جدیدی نیست.” در سالهای 1 ، 2 ، 2 و حتی 2 ، محافل Majlis و متخصص بارها مطرح شدند و سرانجام در چهار سال توافق به توافق رسید که ظرفیت پذیرش به حدود 2800 رسیده است و این تعداد در واقع به عنوان سقف نهایی مشخص شد.
وی افزود: نکته اصلی این است که مشکل ما هرگز صرفاً ظرفیت را افزایش نداده است ، و مسئله اصلی عدم اجرای این افزایش بود و اگرچه برخی از دوستان این تصمیم را اجرا می کنند ، اما در عمل منابع مالی کافی ، زیرساخت های آموزشی و الزامات اجرایی ارائه نشده است. “
Jafariar ادامه داد: با اشاره به بار مالی و ساختاری این تصمیم ، افزایش ظرفیت به این معنی است که کلاس های جدید ، امکانات آموزشی ، بیمارستان ها و فضاهای بالینی باید ایجاد شود. آموزش پزشکی صرفاً به معنای قرار دادن دانش آموز در کلاس نیست. دانش آموز برای دریافت آموزش مناسب به یک محیط بالینی واقعی و بیمار نیاز دارد. تصویب ظرفیت روی کاغذ بدون ارائه این زیرساخت ها امکان پذیر نیست.
وی گفت: حتی برخی از پیشنهادات ، مانند انتقال بخشی از سهمیه دانشجویان خارجی به ظرفیت داخلی ، گفت که چنین تغییراتی مشکل را حل نمی کند ، و وزارت بهداشت بارها توضیح داده است که افزایش ظرفیت بدون ایجاد زیرساخت های مناسب عملاً بر کیفیت آموزش و حتی کیفیت خدمات درمانی آینده در کشور تأثیر خواهد گذاشت.
مشاور عالی وزیر بهداشت تأکید کرد: اصل موضوع همچنان در دست است. یعنی برای تأمین نیاز واقعی کشور ، ظرفیت ها باید به روز شوند ، اما این افزایش فقط به معنای تأمین بودجه ، بیمارستان ها و ظرفیت بالینی نیز است ، و من به عنوان یک متخصص ، من معتقدم که مشکل ما امروز کمبود ظرفیت روی کاغذ نیست ، بلکه فقدان زیرساخت ها برای افزایش ظرفیت است.
وی افزود: 5 ٪ از افزایش حقوق دستیاران پزشکی از ماه آگوست تصویب می شود و در ماه سپتامبر پرداخت می شود و 5 ٪ حقوق برای دانشجویان دکترا پرداخت و پرداخت می شود.
امنیت و امنیت غذایی به مکانیسم بین قاره ای نیاز دارد
یکی از مشاورین ارشد و معاون وزیر بهداشت گفت: “برای این مسئله ، در سطح ملی ، شورای عالی بهداشت و امنیت غذایی به ریاست رئیس جمهور به ریاست رئیس جمهور و وزارت بهداشت نیز عضو شورا است و آژانس های مختلف باید پاسخگو باشند.”
وی افزود: از لحاظ ساختاری ، وزارت بهداشت مسئولیت عملیات مستقیم در بخش های مختلف این زمینه را بر عهده ندارد و به عنوان مثال ، در مورد محصولات خوراکی ، مواد فله ای مانند نان ارائه شده در نانوایی ها تحت پوشش وزارت بهداشت نیست. ” آنچه در زمینه بسته بندی و استاندارد سازی وجود دارد ، عمدتاً در چارچوب نظارت بر سلامت و قضایی دنبال می شود.
جعفاریان تأکید کرد: وزارت بهداشت نقش سیاست گذاری ، راهنمایی و نظارت در این زمینه را دارد و اجرای بسیاری از جزئیات بر عهده آژانس های مربوطه است. در حقیقت ، امنیت و امنیت غذایی نه تنها یک مسئله پزشکی است ، بلکه یک مسئله چند نقطه ای است که نیاز به همکاری جدی سایر موسسات دارد.
وی خاطرنشان کرد: این یکی از مهمترین موضوعاتی است که همیشه مورد سؤال قرار می گیرد ، و وزارت بهداشت بارها توضیح داده است که وظایف آن در این زمینه بیشتر از جنبه های سیاست و نظارتی است.
انتخابات الکترونیکی به استانداردها و ضمانت های امنیتی نیاز دارد
مشاور ارشد وزیر بهداشت در مورد موضوع انتخابات الکترونیکی در پاسخ به سؤالی از خبرگزاری مهر گفت: “مسئله اصلی این است که ما در این کشور فینال نداریم.” شرکت مسئول ارائه فرایند این فرایند ظاهراً هنوز به مرحله نهایی نرسیده است و پیگیری ادامه دارد و وزارت بهداشت با انتخابات الکترونیکی موافق است.
وی افزود: “اگر بتوانیم با خیال راحت انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم ، این امر به طور طبیعی مزایای خاص خود را خواهد داشت ؛ اما در عین حال ، ملاحظات امنیتی و حقوقی آن باید کاملاً تصویب شود و مهمترین نگرانی ما اطمینان از امنیت و صحت این روند است. اگر این کار به درستی مدیریت نشود ، اعتبار کل انتخابات مورد سؤال قرار می گیرد.
جعفاریان در پاسخ به سؤالی در مورد معیارها و فیلترهای انتخاب شرکتهای ارائه دهنده خدمات ، گفت: “شرکت هایی که وارد این زمینه می شوند باید استانداردهای فنی ، امنیتی و اجرایی دقیق را رعایت کنند.” همچنین به دست آوردن مجوزهای قانونی و مصوبات لازم از موسسات مربوطه نیز لازم است. این فقط یک مسئله فنی نیست بلکه به طور مستقیم با اعتماد به نفس و سلامت عمومی انتخابات مرتبط است.
وی با اشاره به تجربه اخیر در تهران گفت: “در انتخابات گذشته ، ما تا شب قبل از برگزاری مکان فیزیکی را آماده کرده بودیم ، زیرا نگرانی وجود داشت که مبادا بخش الکترونیکی دچار مشکل شود و ما مجبور شدیم بخشی از انتخابات را به صورت حضوری برگزار کنیم و در صورت نیاز به یک درصد.
مشاور عالی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: به هر حال ، ما باید اطمینان حاصل کنیم که این مکانیسم با همکاری آژانس های مختلف اجرا می شود و با کلیه الزامات امنیتی و انتخابات در کشور ما کاملاً الکترونیکی و غیر الکترونیکی نخواهد بود ، اما حتی اگر از روشهای جدید ، فیزیکی و در Person استفاده کنید.
فرسودگی بیمارستان ها یک چالش ملی است. نوسازی نیاز به منابع کلان و برنامه ریزی دقیق دارد
مشاور ارشد و معاون وزیر بهداشت با اشاره به زیرساخت های بیمارستان های این کشور گفت: “یکی از مسائل جدی ما وضعیت بیمارستان ها است.” در بعضی جاها حتی یک بیمارستان وجود ندارد ، در حالی که در جای دیگر ، ما لیست طولانی از بیمارستان ها را داریم که زیاد هستند و استانداردهای روز را رعایت نمی کنند ، و این یک واقعیت است که باید به طور واضح به مردم گفته شود.
وی افزود: “امروز ، استانداردها در زمینه ایمنی و خدمات بیمارستان تعریف شده است که در بسیاری از ساختمانهای قدیمی امکان پذیر نیست.”
به گفته او ؛ برخی از بیمارستان های ما به دلیل سن بالا از نظر ساختاری اصلاح نشده اند. به عنوان مثال ، بیمارستان امام خمینی ، با ساختمانهای مربوط به سالهای 1 و 2 ، هنوز هم یکی از مهمترین مراکز خدمت به عموم است و با وجود همه محدودیت ها ، بیمارستان توانسته است بار زیادی را برای خدمات ملی به همراه داشته باشد ، اما واقعیت این است که فضای کافی و زیرساخت های مهندسی وجود ندارد.
جعفاریان ادامه داد: در حال حاضر حدود 5 پروژه بیمارستان در کشور وجود دارد. ساختمانهای جدید در بیمارستان رسول و بسیاری از مراکز دیگر در دست ساخت هستند. نمونه موفق آن بیمارستان کودکان و بیمارستان هاکیم است که کاملاً بازسازی شده اند. تاکنون حدود 5 بیمارستان جدید ساخته شده است ، اما باید تأکید کنم که این رقم هنوز به نیاز کشور پاسخگو نیست.
وی گفت ، با اشاره به هزینه های سنگین ساخت بیمارستان ، در بخش دولتی ساخت هر بیمارستان به طور متوسط بسیار زیاد است. به عنوان مثال ، امروز هزینه ساخت هر بستر بیمارستان حدود 5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و این در دو سال آینده افزایش می یابد ، بنابراین توسعه و نوسازی بیمارستان ها یک چالش ملی جدی است که به منابع پایدار و پایدار نیاز دارد.
مشاور بهداشت گفت: “ما نمی توانیم بیمارستان ها را صرفاً به دلیل پیر بودن ببندیم.” بسیاری از این مراکز ، با تمام محدودیت ها ، همچنان بخش مهمی از نیازهای بهداشتی مردم را برآورده می کنند. راه حل این مشکل برنامه ریزی و تخصیص منابع مالی است و خوشبختانه در سالهای اخیر منابع به این تقدیر اختصاص یافته است ، اما نیاز کشور فراتر از آن است.
وی ادامه داد: “تلاش های وزارت بهداشت بدهی بود که با همکاری با برنامه ریزی و سازمان بودجه این بدهی پرداخت می شود.
به روزرسانی ….