سلامت خانواده

وضعیت اعتبارات «بهداشت» در بودجه 1404/ سهم وزارت بهداشت از کالاهای مضر – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، لایحه بودجه کل کشور در سال 1404 در اختیار رئیس شورای اسلامی قرار گرفت تا نمایندگان مردم هر یک از بخشها و بخشهای مختلف آن را مورد بحث و بررسی قرار دهند و در نهایت پس از چکش کاری; لایحه بودجه را تصویب کنید.

با توجه به اینکه اولین قسمت از لایحه بودجه کشور در روز سه شنبه 10 آبان 1403 توسط رئیس جمهور تقدیم رئیس مجلس شد، نگاهی داریم به وضعیت بودجه سلامت در این لایحه.

به سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبارات مندرج در قانون بودجه مربوط به دارو و سایر اقلام سلامت (از جمله اعتبارات) مجاز است. داروساز و بیمه) و نیز مطالبات دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی از سازمان های بیمه گر سقوط این پایه توسط کمیته ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تامین اجتماعی در قبال لایحه مصوب سازمان های بیمه گر تعیین می شود. سقوط بنیاد و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی از مسیر خزانه یا پشتیبان نزد بانک های مورد تایید سازمان مستقیماً به ز ذینفعان نهایی تخصیص و پرداخت می کنند.

کلیه سازمان های بیمه گر سقوط و دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی موظفند پرداخت های مربوط را در دفاتر حسابداری ثبت و مبالغ دریافتی را از مجموع مطالبات خود کسر کنند.

بر اساس بند بهداشتی دیگری در بودجه سال 1404، در راستای اجرای بند الف ماده 71 قانون برنامه هفتم توسعه، سازمان غذا و دارو موظف است نسبت به ایجاد انبار 6 ماهه دارو و ملزومات ضروری پزشکی بر اساس ضوابط قانون برنامه هفتم توسعه کشور اقدام کند. فهرست مورد تایید وزارت بهداشت، در سطح شرکت ها. تولید کننده، واردکننده و شرکت پخش (سه ماه برای هر سطح) ضمن عقد قرارداد با شرکت های مذکور و ثبت تعهدات طرفین در سامانه قراردادی مستقر در وزارت بهداشت. اصلاح نشانه گذاری و سود اقلام مذکور در حدود اعتبارات مؤسسات ذیربط به نحوی که زیان ناشی از عدم گردش منابع مالی در بازه های زمانی تعیین شده را جبران نماید.

در صورت کمبود در سبد اقلام، شرکت طرف قرارداد جبران حقوق مصرف کننده را به میزان سهم خود تضمین می کند.

همچنین در اجرای بند 10 سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی رهبری، عوارض محصولات آسیب دیده نوار نقاله موضوع ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393/12/04 حداقل 2 درصد و حداکثر 10 درصد تعیین شده است. سازمان امور مالیاتی کشور موظف است علاوه بر مالیات و عوارض این بند اقدام نماید. منابع حاصل از اجرای این بند در اختیار وزارتخانه های بهداشت (70%)، آموزش و پرورش (20%) و ورزش و جوانان (10%) قرار می گیرد تا در چارچوب ماده 48 قانون مذکور هزینه شود.

بر اساس این گزارش، در راستای تحقق بند 10 سیاست های کلی سلامت و در اجرای تبصره 5 ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 3/2/1300، سازمان امور مالیاتی کشور موظف به تخصیص 10 درصد منابع حاصل از مالیات و عوارض کالاهای آسیب دیده. نوار نقاله در مورد بهداشت و انواع سیگار و فرآورده های دخانی موضوع بندهای (ص) و (ت) در ماده 26 قانون مذکور، به منظور توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مورد نیاز وزارت بهداشت، در روستاها و مناطق کمتر برخوردار هزینه‌ها بر اساس اولویت‌های تعیین شده توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا