اخبار سلامت

وزیر بهداشت: نگران حوادث جاده ای در ایام نوروز هستم

به گفته گروه اجتماعی خبرگزاری تاسنیم ، محمد رضا زافارقندی گفت در جلسه دستیاران آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی در سراسر کشور که امروز صبح (شنبه ، 6 فوریه) در سالن سولیمانی شهید برگزار شد وی گفت: در مورد مقر بهداشت ، این مهم است که نیروهای آموزش دیده در دانشگاه ها چه نوع نگرش نسبت به کشور داشته باشند؟ هدف آنها ماندن و حل مشکلات یا فرار و مهاجرت یا نحوه رفتار او با بیماران است. بیمارانی را مانند اعضای خانواده خود ببینید یا ظاهر ماشین داشته باشید.

وی افزود: “اخلاق حرفه ای در کلاسهای دو واحدی حاصل نمی شود ، بلکه در جریان آموزش با اساتید ، اخلاق در پزشکان و متخصصان شکوفا می شود.” علاوه بر آموزش و مهارت ، نگرش نیز بسیار مهم است. بسیاری اوقات ، من اخلاق ، بشردوستانه و دلسوزی را برای بیماران از اساتید آموخته ام که در کلاسهای نظری نبودند.

وزیر بهداشت نمونه هایی از یادگیری اخلاق حرفه ای را در طول تحصیلات خود ذکر کرد و گفت: من بارها دیده ام که بیماران از یکی از اساتید حیاط بیمارستان در مورد حسابداری و ترخیص سؤال می کردند ، این استاد بیمار را با خود به بخش حسابداری یا در طی آن برد روز و شب ، وی چندین بار تماس گرفت و از وضعیت بیماران سؤال کرد.

آموزش برای مردم مورد غفلت واقع می شود

زافارندی آموزش را برای غفلت مردم در نظر گرفت و گفت: آموزش باید برای همه باشد ، نه فقط دانش آموزان ، دستیاران ، ساکنان و کارورزان. هنر آموزش باید به مردم ارائه شود و این کار باعث ایجاد محبت و ارزش افزوده در سرمایه اجتماعی می شود.

وی با تأکید بر لزوم اطلاع رسانی در مورد خدمات بهداشتی و اقدامات در سطح جامعه ، وی یادآوری کرد: افزایش سواد بهداشتی مردم باید یکی از مهمترین برنامه های ما باشد ، همانطور که ما در این زمینه کار می کنیم و هر ایده و محصولات وجود دارد ، سلامتی خواهد بود بیشتر بهبود یافته است بسیاری از بیماری ها به دلیل عدم سواد و آموزش به مراحل پیشرفته می رسند.

نقش تعیین سواد سلامت در بیماری ها و حوادث

زافارندی تأکید کرد: در بسیاری از بیماری ها ، از جمله دیابت ، فشار خون بالا و حتی تروما ، نقش سواد سلامت و آموزش تعیین کننده است. من نگران وضعیت تصادفات در تعطیلات نوروز هستم و ما قبلاً گروه ها و کمپین هایی را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم برخی از وضعیت مرگ و میر تصادفات و جراحات را کاهش دهیم و نکته مهم در این زمینه آموزش علاوه بر شرایط است جاده ها و اتومبیل ها. بشر

وی اظهار داشت که آموزش و پرورش باید نسبتاً برای همه افراد و در همه مناطق ارائه شود و گفت که نباید بین مناطق و افراد ثروتمند و محروم در آموزش و پرورش تفاوتی وجود داشته باشد و ارائه آموزش باید با عدالت همراه باشد.

اولین چالش آموزش پزشکی افزایش بیش از حد ظرفیت ها است

وزیر بهداشت اولین چالش حوزه آموزش پزشکی را افزایش بیش از حد ظرفیت ها در سالهای اخیر دانست و گفت: افزایش ظرفیت ها بدون یک برنامه مشخص انجام شده است و به طور طبیعی ، ظرفیت ها بیش از 80 ٪ افزایش یافته است سه سال گذشته ، اگر زیرساخت ها متناسب با ظرفیت ها باشند ، افزایش یافت نشد

ظفاکارندی به افزایش ظرفیت و ارائه زیرساخت های مورد نیاز به عنوان دو طرف مقیاس اشاره کرد و افزود: “به همان اندازه که ظرفیت را افزایش می دهیم بدون ارائه زیرساخت ها ، کیفیت به طور قطع کاهش می یابد و ما باید در مورد آن فکر کنیم زیرا این اتفاق افتاده است.”

وی با اشاره به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئله افزایش ظرفیت بیش از حد ، گفت: امسال آخرین سال اجرای این قطعنامه و برای ظرفیت باقیمانده در نظر گرفته شده برای 4 سال است و این قطعنامه خواهد بود بعد از سال آینده متوقف شد. بشر

ایجاد هر بستر آموزشی حداقل 10 میلیارد تومن هزینه دارد

به گفته وزیر بهداشت ، منابع مورد نیاز برای تأمین زیرساخت ها برای افزایش ظرفیت پرداخت نشده است و هزینه تأمین زیرساخت ها برای افزایش ظرفیت 100 ٪ 2 تا 3 تلاش نیست ، زیرا ایجاد هر آموزشی هزینه تختخواب حداقل 10 میلیارد تومن یا برای دانشجویان دندانپزشکی باید یک واحد باشد. اضافه شده به عبارت دیگر ، ما نه تنها به کلاسهای درس و خوابگاه ها بلکه زیرساخت هایی مانند تختخوابهای آموزشی و واحدها نیز احتیاج داریم.

زافارندی با بیان اینکه حداقل 30 تلاش برای افزایش ظرفیت ها لازم است ، گفت: این منابع به وزارت بهداشت ارائه نشده است ، اما ما می توانیم با استفاده از روش هایی برای تصویب این مرحله ، به دانشجویان آموزش دهیم.

وی به بازدید خود از امتحان فوق تخصصی اشاره کرد و گفت: در تمام زمینه های داخلی ، دو زمینه هضم و غدد درون ریز به ظرفیت خود رسیده بودند و سایر زمینه ها کمتر از ظرفیت نامزدها بودند. در تمام زمینه های جراحی ، فقط زمینه جراحی پلاستیک به ظرفیت خود رسیده بود و جراحی های قلبی ، عروقی و کودکان متقاضیان زیادی نداشتند.

وزیر بهداشت از پیشنهادات و راه حل هایی برای افزایش پذیرش زمینه های تخصصی و فوق العاده تخصصی خواست و گفت: برخی از پیشنهادات ، مانند ورود مستقیم به آموزش عالی ، بورس های تحصیلی یا اصلاح تعرفه ها ، برای برخی زمینه ها پیشنهاد شده است و این راه حل ها دقیق و متخصص هستند. برای ارسال به وزارت بهداشت برای تصویب امسال و سال آینده.

با تأکید بر اهمیت اولویت بندی پرداخت ها به اساتید بالینی و علوم اساسی در دانشگاه های علوم پزشکی ، زافارکندی خاطرنشان کرد: اقدامات مربوط به دوره اقامت و پزشکان انجام شده است و البته کارآیی اساتید ، اما راه های بهبود زندگی ، بهزیستی و وضعیت آموزشی اساتید باید مورد بررسی قرار گیرد. و به وزارت بهداشت ارسال شد.

وی توضیح داد: آرزوی 30 ساله برای دوره اقامت ، بهبود شرایط بیمه آنها بود که در بودجه 1404 تصویب شده است ، و در صورت پیشنهاد برای بهبود وضعیت اساتید نیز توسط وزارت بهداشت پیشنهاد و تصویب می شود. رضایت از کارکنان دانشگاهی افزایش می یابد. پیدا کردن

وزیر بهداشت با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور دشوار است ، افزود: اهدا کنندگان می توانند به ما در زمینه آموزش بهداشت کمک کنند. همچنین ، اعضای هیئت علمی و هر فرد می توانند مالیات خود را برای بهداشت و آموزش علامت گذاری و پرداخت کنند.

غرور و ارزش ما در آموزش و تدریس است

وزیر بهداشت با بیان اینکه غرور و ارزش ما در آموزش و معلمان است ، افزود: آموزش دانشجویی محصول زندگی اساتید است و یکی از آثار ماندگار آنها است. آموزش و اخلاق از جمله فلسفه های مأموریت پیامبر بود.

Zafar Qandi تأکید کرد: آموزش و پرورش باید برای تأمین نیازهای کشور خدمت کند ، و آموزش و پرورش به تنهایی بدون یک مسئله اصلی بی فایده است ، و اولویت ما باید با استفاده از ظرفیت های زمینه آموزش و نیازهای کشور برآورده شود و نیازهای کشور باشد قطعاً در حال تغییر و افزایش است.

وی ادامه داد: من یک بار احساس کردم که به دلیل وقایع مانند زلزله ، دوران دفاع مقدس و تروما ، ما به جراحی عروقی احتیاج داریم و وقتی من در دانشگاه علوم پزشکی تهران مسئول بودم ، مطابق نیاز کشور ، کبد را انجام دادم پیوند با همکاری یک دانشگاه خارجی و آموزش تیم. ما پزشکی را در ایران شروع کردیم و بسیاری از پزشکان ، از جمله دکتر جعفاریان ، محصول آن جنبش هستند که تاکنون 1900 پیوند را انجام داده است.

در پایان ، با اشاره به مشترکات و تفاوت های مأموریت های دانشگاه های علوم پزشکی در زمینه آموزش ، ظفرکندی گفت: ما نمی توانیم و نباید برای همه دانشگاه های کشور همان نسخه را تهیه کنیم. به همین ترتیب ، یک نسخه برای همه بیماران قابل توجه نیست. هر دانشگاه باید با مشکل محور باشد. مطمئناً ، دانشگاه هورموزگان در زمینه آموزش در مقایسه با تبریز یا تهران مسئولیت های متفاوتی و ویژه ای دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا