وزیر بهداشت: سالانه 50 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند
به گزارش خبرآنلاین، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران سالانه حدود 50 هزار نفر را به دلیل آلودگی هوا از دست می دهد و این هزینه انسانی آلودگی هوا است.
ایرنا در خبری نوشت: رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت آخرین وضعیت کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی در کشور را همزمان با فصل سرما تشریح کرد.
محمدرضا ظفرقندی در همایش حکمرانی فرهنگ و علم که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: شاید غیرقابل تصور است، کل بودجه ای که برای تولید و درآمد نفت در سال 1404 گذاشته اند. 11 میلیارد دلار هزینه مالی آلودگی هوا حداقل 12 میلیارد دلار است محاسبات حتی تا 20 میلیارد دلار هم نوشت.
وی ادامه داد: آلودگی هوا را بررسی کردم و دیدم از دست دادن نیروی انسانی عادی چقدر هزینه دارد. به دولت هم گزارش دادم.
وزیر بهداشت گفت: در حوزه سلامت مسائلی داریم که امیدواریم با همکاری خوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر خسروپناه موانع را شناسایی و برطرف کنیم. رفع موانع تولید که گفته شد، یکی از آنها همین جا در حوزه علمی، فرهنگی و دانشگاهی است. ما یک مشکل اساسی به نام مهاجرت داریم که مشکلی است که اگر به آن توجه نکنیم مثل موریانه ای است که فونداسیون را می خورد و آدم دیر متوجه می شود و این یک مشکل جدی در حوزه سلامت است. بدون تعصب و فرافکنی باید عوامل مهاجرت در حوزه سلامت شناسایی شود و این سرمایه های عظیم انسانی حفظ شود. شما واقعا نمی توانید برای اینها قیمت بگذارید.
ظفرکندی افزود: در حوزه بهداشت و درمان مهاجرت پرستاران، پزشکان و دانشجویان را داریم که مشکل بزرگی است. من نمی خواهم ریشه اش را اینجا بررسی کنم، فضای آن باید فنی، کارشناسی و حرفه ای باشد. شورای انقلاب فرهنگی هم روی آن کار کرده است. مهاجرت در حوزه سلامت یکی از کارهای بزرگی است که روی آن کار شده است اما باید به سرانجام برسد تا بتوانیم این روند را معکوس کنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه بحث کیفیت در همه علوم و به ویژه در حوزه پزشکی موضوع بسیار مهمی است، افزود: جمله ای از بیانات مقام معظم رهبری دارم که می خوانم، ایشان درباره شورای انقلاب فرهنگی می فرمایند. توسعه دانشگاهها، پژوهشکدهها و مراکز دیگر آموزش و پرورش و آموزش عالی که پاسخی طبیعی به آن نیاز است و افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان نیز به نوبه خود وظایف جدیدی را بر دوش مسئولین امور فرهنگی قرار میدهد. کشور که اولین آن تامین منابع علمی و پژوهشی در این مراکز و ثانیاً تربیت معنوی دانش آموزان و هدایت افکار و اعمال آنان است.
ظفرکندی تاکید کرد: باید روی این مقوله تمرکز کنیم. به خصوص در حوزه پزشکی، خط قرمز ما کیفیت است، یعنی اگر مصوبه ای داشتیم که پیوست داشت، حتی اگر به هر دلیلی اجرا نشد، به این دلیل بود که کشور پول یا امکان نداشت. به عنوان مثال، ما تصمیمی برای افزایش ظرفیت داشتیم، زیرا به آن نیاز داریم. اما بدون کیفیت بود، این قطعاً منجر به نارضایتی می شود.
وی ادامه داد: دانشجویی که می خواهد 6 تا 7 سال در خوابگاه بماند که خوابگاه در شرایط بدی است نارضایتی به وجود می آید. اگر همین دانشجو بخواهد به دندانپزشکی برود به یک کیت دندانپزشکی نیاز دارد وگرنه پنج دانشجو هستند که با یک کیت نمی توانند از استاد خود یاد بگیرند. همین دانشجوی پزشکی اگر به بیمارستان برود قبل از یادگیری باید تعداد کافی بیمار را ببیند و از طرفی بیمارستان و کلاس و خوابگاه و تجهیزاتش فراهم باشد وگرنه مزمن خواهیم داشت. و نارضایتی خاموش و کاهش کیفیت. این واقعیتی است که من همیشه می گویم زمانی موفق می شویم که دانش آموزان از محیط یادگیری خود لذت ببرند.
وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود به موضوع جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: مادران از دوران بارداری و به خصوص دوران زایمان در محیط های بیمارستانی لذت نمی برند و برایشان سخت می شود. این تجربه بد اجازه ادامه این روند را نمی دهد، بنابراین تجربیات بد مانع از ادامه مسیر می شود.
ظفرکندی تاکید کرد: برای دستیابی به مصوبات شورای انقلاب فرهنگی باید تعامل مستمر و عملیاتی با دستگاه اجرایی کشور و صاحبان فرآیند از دانشجو گرفته تا استاد داشته باشیم، در غیر این صورت مصوبات محقق نمی شود. نتیجه مورد نظر
وزیر بهداشت درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شرایط فرهنگی در دانشگاه ها قبل و بعد از انقلاب متفاوت بود. دانشگاه قبل از انقلاب به سمتی می رفت، عمدتاً با گروه ها و فرقه هایی که همسو با انقلاب نبودند و در تنش های سیاسی کل کشور تأثیر داشتند. یادم هست که در دانشگاه تهران جلوی دانشکده داروسازی ما چادر زده بودند و نوشته بودند جایی برای جمع آوری کمک های حزب کومله در کردستان، یعنی به جایی رسیده بود که این گونه فعالیت ها در دانشگاه انجام شد. طبیعی بود که تعامل ما به عنوان دانشجویان مسلمان با این گروه ها سخت بود، اما نتیجه خوب بود. فکر می کنم دانش آموزان آن نسل از آن موقعیت ها سربلند بیرون آمدند و در نهایت راه درست انتخاب شد.
ظفرقندی افزود: آنچه امروز دیدیم خواست امام و پیشنهاد مکرر رهبر معظم انقلاب بود که دانشگاه باید گفتمان سیاسی سالم داشته باشد و رشد کند. یادم هست در آن زمان در یکی از انتخابات مجلس گروهی آمدند و گفتند که دانشجویان در این انتخابات دخالت نکنید تا دانشجویان وارد عرصه سیاسی نشوند و امام موضع قاطع گرفتند و فرمودند که این توطئه است و کسانی که می گویند دانشجویان و دانشگاه ها نباید در امور سیاسی دخالت کنند در معرض خطر هستند. بیشتر از آنهایی است که می گفتند روحانیت دخالت نکند و در آن زمان این جایگاه امام بود که بالاخره در کشور گسترش یافت.
وی افزود: بعدها با شرایط متفاوتی مواجه شدیم، هرچند مقام معظم رهبری کرسی های آزاد اندیشی را برای گفتمان و گفتمان سیاسی در دانشگاه ها ترویج کردند و من واقعا خوشحالم که در این مسیر در شرایطی قرار گرفتیم. روزهای دانشجو و 16 آذر را پشت سر گذاشتیم و تا حد زیادی محقق شد، واقعیت این است که در جلسات و دانشگاه های مختلف این بحث مطرح شد و حرف هایی زده شد، فکر می کنم حضور دانش آموزان به محض حضورشان ارزش افزوده بالایی دارد، این حضور فارغ از هر سلیقه و گفتگو به معنای سرمایه اجتماعی است که بسیار ارزشمند است.
ظفرقندی در ادامه با اشاره به اینکه مسائل سوریه روز گذشته در دولت مطرح شد، گفت: اساس این تغییری که رخ داد، جنگ نبود. یعنی پیشرفت کردند و به آن رسیدند و دلیل آن عدم حضور است. یعنی سرمایه اجتماعی وقتی مردم به صحنه می آیند، وقتی حضور ندارند، مثل موریانه است که اساس حکومتی را گذاشته و در عرض یک هفته و 10 روز ناگهان فروریخته است. فکر می کنم آنچه باید به دنبال آن باشیم حضور پررنگ دانش آموزان با هر سلیقه ای است. حضور همه سلیقه ها و هرکس بیاید حرف بزند، هیچ اتفاقی نمی افتد. شنیده شدن نیز بسیار مهم است.
وی گفت: صالحی وزیر فرهنگ گفت که از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بازدید کردم و سپس به خوابگاه رفتم. این همان موضوعی است که باید نگران آن باشیم، یعنی نارضایتی و اینها مسائلی است که حتی اگر صدایی هم ایجاد نشود، باعث نارضایتی خاموش می شود و باید این نارضایتی ها شناسایی شود.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: واقعیت این است که آنچه این روزها احساس کردم، آنچه در دانشگاه شریف در دوران دانشجویی دیدم، صحنه های باشکوهی بود. من حدود 50 سال است که 16 آذر را تجربه می کنم. قبل از انقلاب نهضت 16 آذر حرکتی شاید یک ساعته بود، دانشجویان تظاهرات کردند، شیشه ها را شکستند و کلاس ها را بستند و ظرف یک ساعت نگهبانان دانشگاه به آنها اطلاع دادند که می ریزند داخل دانشگاه، دعوا می کنند و بگیر و ببند و این پایان کار بود. کل نهضت قبل از انقلاب بود. بعد از انقلاب فراز و نشیب هایی داشت. مقاله ای نوشتم و گفتم 16 آذر دما و دماسنج نحوه برگزاری فعالیت های دانشگاه است و فکر می کنم با توجه به معیارهایی که می دانم و با آموزش هایی که از امام دارم این 16 آذر خوب بود یعنی. ، علائم حیاتی قابل قبولی داشت و انشاالله زنده است. می ماند
۲۳۳۲۱۷
منبع:خبرآنلاین