وزارت بهداشت هشدار داد؛ خطر فاسد شدن غذا در گرمای هوا – خبرگزاری مهر ایران و جهان

محسن فرهادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های نظارتی این وزارتخانه در ایام سوگواری اظهار داشت: عمده فعالیت کارشناسان بهداشت محیط در این ایام مبتنی بر آموزش، مشاوره و پیشگیری خواهد بود، اما در مواردی که سلامت عزاداران در خطر باشد، اقدامات لازم برای جلوگیری از توزیع مواد غذایی ناسالم انجام می شود.
وی با تاکید بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی در تهیه و توزیع غذاها و نوشیدنی های نذری، افزود: در فصل گرما نگهداری نامناسب مواد غذایی به ویژه غذاهای پروتئینی مانند غذاهای حاوی گوشت و مرغ خطر مسمومیت غذایی را افزایش می دهد.
فرهادی ادامه داد: در شرایطی که دمای هوا بالای 35 درجه است، توصیه می شود زمان حمل و نقل و توزیع مواد غذایی حداکثر یک ساعت و در مناطقی که دمای کمتری دارند این زمان تا حدود دو ساعت افزایش یابد، اما طولانی شدن این روند می تواند باعث فساد مواد غذایی و افزایش احتمال مسمومیت شود.
رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت نیز گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر تخلف در عرضه فرآورده های گوشتی و طیور در این ایام گزارش نشده است، اما برخی موارد ممکن است به دلیل بی توجهی یا شرایط محیطی مانند گرمای هوا باعث کاهش کیفیت و سلامت غذا شود.
وی با اشاره به توصیه های بهداشتی به هیئت ها و مراکز توزیع نذری گفت: هماهنگی های داخلی و خارجی انجام شده و تمرکز اصلی بر مشاوره و پیشگیری است تا غذای نذری در شرایط ایمن به دست مردم برسد.



