سلامت خانواده

وزارت بهداشت در کنار پرستاران است/ اضافه کاری اجباری معنایی ندارد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا ظفرخندیوی عصر سه شنبه در اولین روز کاری پس از معارفه در نشست با اعضای شورای عالی نظام پرستاری در وزارت بهداشت افزود: پس از ابلاغ بودجه برای پرداخت مطالبات پرستاران، معاونت پرستاری مدیر توسعه وزارت بهداشت در تماس تلفنی با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به آنها گفت: این صندوق صرفاً برای پرداخت معوقات پرستاران است و نباید در جای دیگری هزینه شود.

وی ادامه داد: همه می دانیم که دولت با کسری بودجه مواجه است و به اندازه بودجه کل کشور کسری بودجه داریم، مشکلات اقتصادی وجود دارد، پرداخت بیمه ها به موقع انجام نمی شود، به همین دلیل بیمارستان ها نیز در پرداخت هزینه دارو با تاخیر مواجه هستند. تجهیزات پزشکی و با چرخه معیوب مشکلات اقتصادی مواجه هستیم، با این حال در اولین روزهای شروع کار اولین قدم را برای پرداخت معوقات پرستاران برداشتیم.

وزیر بهداشت گفت: گام بعدی تامین اعتبار مابقی معوقات است که باید در سازمان برنامه و بودجه رفع شود. پزشک معالج و دکتر قائم پناه معاون رئیس جمهور نیز پیگیر مطالبات پرستاران هستند و صددرصد از حقوق پرستاران حمایت می کنند به همین دلیل به سازمان برنامه و بودجه دستور داده اند. هستند که مشکلات پرستاران باید هر چه سریعتر حل شود.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از مطالبات پرستاران مانند حذف مالیات در اختیار وزارت بهداشت و حتی دولت نیست و نیاز به تصویب مجلس دارد و ما نیز در کنار پرستاران این حوزه ها هستیم. و وزارت بهداشت و نظام پرستاری با هم پیگیر این مسائل هستند.»

ظفرخندی وی افزود: البته در پرداخت های پرسنلی باید بین پرستارانی باشد که واقعا سخت می گیرند می کشتن با کارمندانی که زیاد کار نمی کنند فرق بگذاریم و تسریع در پرداخت معوقات شامل این افراد نمی شود. در واقع پرداخت ها بر اساس عملکرد افراد انجام می شود.

وی گفت: بخشی از مشکلات پرستاران به مسائل مالی و بودجه ای مربوط می شود اما این تمام ماجرا نیست و بخش مهمی از مطالبات پرستاران حفظ شأن و جایگاه پرستار است.

وزیر بهداشت افزود: اعتراض حق پرستاران است. پرستاران باید به هر نحوی که شده پیگیر مطالبات قانونی خود باشند، ما در وزارت بهداشت کاملا با پرستاران طرف هستیم و هیچ تعارضی وجود ندارد. اگر پرستاران از وضعیت خود راضی نباشند خدمات مناسبی به بیماران ارائه نمی دهند و بیماران از خدمات مراکز بهره مند نمی شوند. درمان رضایت بخشی نخواهند داشت.

ظفرخندی وی ادامه داد: اینکه میزان مهاجرت پرستاران افزایش یافته و به مراتب بیشتر از پزشکان است نشان می دهد که رضایت شغلی در بین آنها وجود ندارد. اضافه کاری اجباری معنایی ندارد و باعث نارضایتی می شود، البته ممکن است این مسائل در کشورهای دیگر هم وجود داشته باشد، اما تا رفع این مشکلات در کنار پرستاران هستیم.

وی گفت: باید مطالبات پرستاران محقق شود، دکتر مزیکیان امروز بر این نکته تاکید کرد. همچنین معتقدیم در صورت عدم تحقق مطالبات پرستاران، نظام سلامت و مردم متضرر خواهند شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: شأن و جایگاه پرستاران باید مورد توجه قرار گیرد اما شأن پرستار این است که کار بیمار را روی زمین نگذارند. پرستاران حق دارند اعتراض خود را به هر نحوی که می توانند ابراز کنند، اما نباید بهانه ای به کسی بدهند که اگر مریض است در اورژانس یا فلان مرکز پزشکی مجروح شده باشد، می گویند علت آن بوده است. بی توجهی پرستاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا