اخبار سلامت

وزارت بهداشت: تبلیغ شیرخشک و پستانک ممنوع است

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، حسین فرشیدی به مناسبت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر اظهار داشت: شیر مادر موهبتی الهی است که فواید بی شماری برای مادر، نوزاد و نسل آینده دارد.

وی با بیان اینکه همه کشورها برنامه هایی برای ترویج تغذیه با شیر مادر دارند، گفت: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس توصیه های دینی و قرآنی، برنامه های ترویج تغذیه با شیر مادر مورد توجه سیاست گذاران و مدیران است که نشان می دهد علاوه بر توصیه های دینی، قانون نیز در این زمینه اقدام کرده است. برای ترویج تغذیه با شیر مادر، حمایت از مادران و نوزادان تصویب شده است.

معاون وزیر بهداشت به دو قانون مصوب مجلس برای حمایت از مادران و نوزادان اشاره کرد و گفت: قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی در سال 1374 و قانون حمایت از خانواده و جوانان در سال 1400 مصوب شورای اسلامی شهر است. رسید.

فرشیدی به تشریح برخی از مواد مهم قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت در حمایت از مادران و نوزادان پرداخت و گفت: اعطای مرخصی زایمان با حقوق کامل و اضافه به مدت 9 ماه و برای تولد دوقلو یا دوقلو بیشتر، به مدت 12 ماه مرخصی تشویقی برای همسران، کار اختیاری در شیفت شب برای مادران باردار شاغل و همچنین مادران دارای نوزاد تا دو سال و پدران دارای نوزاد تا یک ماه در قانون حمایت از خانواده و جوانان گنجانده شده است.

همچنین معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به درخواست مادران باردار، حداقل به مدت چهار ماه در دوران بارداری در مشاغلی که امکان دورکاری وجود دارد، با درخواست مرخصی تحصیلی نیم ساله قبل از زایمان موافقت می کند. مادر باردار بدون احتساب آن در سنوات تحصیلی با درخواست کتبی دانشجویان، موافقت با درخواست مرخصی تا چهار نیم سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات تحصیلی برای دانش آموزان مادر دارای فرزند زیر دو سال، موافقت به درخواست کاهش شیفت شب دانش آموزان مادر باردار یا دانش آموزان دارای فرزند زیر دو سال بر اساس آیین نامه مصوب وزارت بهداشت و استفاده از یک ساعت مرخصی (بدون کسر از مرخصی استحقاقی) برای پرستاری. مادران تا 24 ماهگی کودک پس از شروع به کار از دیگر مواد مهم این قانون است.

فرشیدی تصریح کرد: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، انتشار هر گونه جزوه، کتاب، نشریه و غیره و سایر آگهی های مربوط به تغذیه نوزاد با انواع شیرخشک، جایگزین های شیر مادر، شیشه شیر، و سر پستانک توسط شرکت ها، رسانه های گروهی و شخصی که جنبه تبلیغاتی داشته باشد و خارج از ضوابط و مقررات وزارت بهداشت باشد ممنوع است.

فرشیدی همچنین ارائه خدمات درمانی رایگان به مادران باردار و کودکان تا 7 سال را از دیگر اقدامات حمایتی از مادران و کودکان عنوان کرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه امسال نیز هفته جهانی تغذیه با شیر مادر (10 تا 16 مردادماه) گرامی داشته می شود، گفت: شعار امسال این هفته حمایت همه جانبه از ترویج تغذیه با شیر مادر است. شیر دادن برای همه و برای نیل به این هدف کلیه سیاست گذاران، مدیران، افراد جامعه، خانواده ها و مادران باید به فواید شیر مادر برای مادران و ارتقای سلامت کودکان و اهمیت آن در سلامت نسل آینده توجه داشته باشند و از دست از هر تلاشی بردار

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا