وزارت بهداشت: بیش از 5000 استاد بالینی و علوم پایه کمبود داریم – خبرگزاری مهر ایران و جهان
به گزارش خبرگزاری مهر، سید جلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن بررسی وضعیت زیرساخت های آموزش پزشکی کشور پس از افزایش ظرفیت گفت: ظرفیت پذیرش دانشجو از 8 هزار دانشجو در سال 1400 به 16 هزار و 500 دانش آموز در سال 1404 و در مجموع 51 هزار دانش آموز خواهیم داشت.
وی ضمن عذرخواهی از دانشجویان و اساتید گفت: از اساتید و دانشجویان عذرخواهی می کنم که توانستم تحصیلات باکیفیتی داشته باشیم و شرایط سختی را پشت سر بگذاریم و امیدوارم این مشکلات برطرف شود.
حسینی با اشاره به الزام تصویب شورای عالی و اجرای آن در دانشگاه ها گفت: این قانون چهار سال است که لازم الاجرا بوده و علیرغم مشکلات ایجاد شده، اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ادامه آن تاکید دارند. و فقط تا زمان فراهم شدن زیرساخت های آموزشی لازم آن را اجرا کنید. در دانشگاه ها متوقف شده است. در حالی که تصمیم افزایش ظرفیت ضمیمه بقیه زیرساخت های آموزشی بوده و جزء آن نبوده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ظرفیت دانشگاه ها، کلاس ها، اساتید و فضای دانشجویی را محدود خواند و تاکید کرد: این زیرساخت هایی که در سال های گذشته فراهم شده بود برای 7 تا 8 هزار نفر کافی بود و برای این حجم، ناگهانی شد. دو برابر شدن دانش آموزان ظرفیت و کارایی ندارند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این افزایش ظرفیت باید با اجرای لایحه بودجه و افزایش فضای آموزشی همراه باشد در حالی که بودجه تامین نشد و فقط افزایش ظرفیت اتفاق افتاد.
وی آموزش پزشکی را دو سویه و تعاملی دانست و یادآور شد: کسانی که با آموزش پزشکی آشنا هستند می دانند که این حجم از دانشجو به کیفیت آموزش آسیب وارد می کند. اساتید و دانشجویان را متضرر می کند و باعث نگرانی و دلسردی آنها می شود.
حسینی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش ظرفیت، آیا تضمینی برای کیفیت آموزش وجود دارد؟ وی گفت: برای ارتقای کیفیت آموزشی تلاش خواهیم کرد اما مطمئن نیستم زیرا دانشگاه ها فضای کافی و مناسبی برای آموزش دانشجویان ندارند. .
معاون آموزشی وزارت بهداشت از بررسی وضعیت تحصیلی دانشگاه های مختلف علوم پزشکی خبر داد و گفت: در ماه های اخیر بازدیدی از دانشگاه های مختلف داشتیم و با اعضای هیات علمی صحبت کردیم که اکثر اساتید از این موضوع گلایه دارند. شرایط کلاس ها و ازدحام دانش آموزان و این تعداد دانش آموز اجازه آموزش استاندارد در آزمایشگاه، کنار تخت و کلاس ها را نمی دهد متاسفانه به دلیل نبود فضای کافی، حضور و غیاب دانش آموزان انجام نمی شود گاهی اوقات دانش آموزان در راهرو می ایستند یا 20 تا 30 دانش آموز پشت تخت بیمار می ایستند.
وی افزود: امیدوارم دانش آموزان کمبودهای آموزشی خود را با روش های دیگر جبران کنند در غیر این صورت اگر نتوانند آناتومی را یاد بگیرند یا از کتاب های مرجع استفاده کنند طبیعتاً بر سطح سواد آنها تأثیر منفی می گذارد. کلاس های آموزشی در زمینه های پزشکی عملی است. تا زمانی که کلاس ها به جای 50 نفر حدود 200 نفر برگزار می شود، فرصت پرسش و پاسخ و تحلیل مسائل از دانش آموزان سلب خواهد شد.
حسینی به تصویب این قانون در سال 1400 با وجود مخالفت مقامات مختلف وزارتی و نهادهای مرتبط اشاره کرد و گفت: کشور از شاخص ها و استانداردهای مناسبی در این زمینه برخوردار است. اکنون با کمبود 25 هزار تخت آموزشی در کشور مواجه هستیم، همچنین 2900 استاد علوم پایه و 2300 استاد بالینی کمبود داریم. در دندانپزشکی نیز وضعیت به همین منوال است و اکنون افزایش ظرفیت این وضعیت را بدتر کرده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: مشکل تنها کمبود فضای کلاس یا خوابگاه نیست بلکه کمبود وسایل آموزشی نیز هست. این نکات قبلا به مسئولان اعلام شده و این تصمیم با وجود مخالفت کارشناسان اتخاذ شده است.
وی با ابراز خرسندی از تعلیق این مصوبه از سال 1404 گفت: گاهی نمایندگان برای رفع کمبودهای مناطق خود یا ایجاد فضا برای علاقه مندان به کنکور رشته پزشکی تصمیم می گیرند ظرفیت را افزایش دهند. دیده و ارائه شود.
حسینی در ادامه خواستار تامین منابع لازم برای گسترش زیرساخت های آموزشی در دانشگاه ها شد و گفت: متاسفانه هنوز بودجه پرداخت نشده است.
وی به عنوان نمونه به ادغام دو کلاس درس یکی از دانشگاه های کشور برای تامین فضای آموزشی لازم اشاره کرد و گفت: گاهی در کلاس آناتومی دانشگاه ها به جای آموزش عملی با نمایش فیلم تدریس می کنند. در خوابگاه ها به دلیل کمبود تخت، دانشجویان باید با پتو روی زمین اسکان داده شوند. در آزمایشگاه، خوابگاه، سلول، سالن تشریح و سرویس های بهداشتی وضعیت به همین منوال است.
حسینی سپس از تهیه جداول کارشناسی برای تامین اعتبار زیرساخت ها، دستگاه ها و امکانات آموزشی برای اعلام کمبودها و نیازمندی های دانشگاه های مختلف خبر داد و تاکید کرد: اولویت ها و محدودیت ها در دانشگاه ها استخراج و فهرست شده است و باید ارائه شود. پیش بینی ما 27 هزار میلیارد تومان برای تامین امکانات و زیرساخت ها برای دو برابر شدن تعداد دانش آموزان طی سال های 1401-1404 است.