سلامت خانواده

وزارت بهداشت از فعالیت پزشکان عمومی خبر داد

به گزارش خبرآنلاین، در پی بیانیه اخیر انجمن پزشکان عمومی ایران مبنی بر ادعای محدودیت فعالیت پزشکان عمومی، معاون آموزشی وزارت بهداشت این ادعا را تکذیب و تصمیمات کمیسیون صلاحیت حرفه ای را اعلام کرد. بر اساس قانون

ایسنا نوشت: تصمیمات کمیسیون صلاحیت حرفه ای در متن این اطلاعیه آمده است:

بر اساس قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی سلامت کشور است. شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در این وزارتخانه تشکیل شده است و از وظایف این شورا برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی در سطح آموزش عالی گروه پزشکی در راستای سیاست های کلی و سیاست های آموزشی و پژوهشی، برنامه ریزی درسی در سطوح و رشته های علمی مختلف دانشگاهی و اصلاح، تغییر و بازنگری در برنامه های مصوب و تصویب نهایی برنامه ریزی آموزشی، پژوهشی و درسی دروس تخصصی علوم پزشکی.

بر اساس مصوبه 1557/100 مورخ 01/12/1401 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تصمیم در خصوص تعیین صلاحیت حرفه ای پزشکان و پیراپزشکان در این وزارتخانه و در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی متمرکز شد. و از تاریخ ابلاغ مصوبه مذکور کلیه مصوبات قبلی لغو گردیده است.

در خصوص انجام جراحی های زیبایی و یا عمل های زیبایی با دستگاه لیزر توسط پزشکان عمومی تاکنون مجوزی از این وزارتخانه صادر نشده است. – بدیهی است هرگونه اقدام پزشکان عمومی و متخصص باید بر اساس برنامه آموزشی مصوب آنها اعمال شود و در برنامه آموزشی پزشکی عمومی قسمتی تحت عنوان جراحی زیبایی وجود ندارد و هرگونه تغییر در برنامه آموزشی مستلزم آن است. برنامه ریزی و تصمیم گیری در شورا در این شورا نمایندگانی از سازمان های مختلف از جمله سازمان نظام پزشکی، معاونت های درمان، بهداشت، غذا و دارو و پژوهش و فناوری وزارت بهداشت و دبیران شوراهای تخصصی حضور دارند.

همچنین در کمیسیون صلاحیت حرفه ای، علاوه بر معاونت های آموزشی و درمانی وزارت بهداشت، دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، مدیر کل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور پزشکی، مدیر کل دفتر سنجش فناوری و تدوین استانداردها و تعرفه های بهداشتی، دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی، رئیس مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی، دبیرخانه های تخصصی حضور دارند و حسب مورد از هیئت های تخصصی و روسای انجمن های علمی ذیربط دعوت به عمل می آید. – خاطرنشان می کند: مراجع قضایی نیز بر اساس قوانین و مقررات مذکور در چندین رای صلاحیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را تشخیص داده اند و در موارد متعددی رای به رد شکایات ارائه شده صادر شده است.

در بیانیه انجمن مذکور، با تصمیمات وزارت بهداشت از اقامت پزشکان عمومی در اورژانس ها و مراکز بهداشتی درمانی دولتی جلوگیری می شود. این در حالی است که تصمیمات فوق الذکر در خصوص انجام جراحی های زیبایی و لیزر هیچ ربطی به وظایف اصلی این پزشکان ندارد که بر اساس برنامه آموزشی مورد تایید این عزیزان انجام خواهد شد. تصمیمات اتخاذ شده هیچ گونه محدودیتی برای پزشکان عمومی در انجام فعالیت های حرفه ای خود در محدوده برنامه آموزشی مصوب ندارد.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا