وزارت بهداشت:با مازوت سوزی مخالفیم/ انتقاد از خودروهای داخلی
به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، علیرضا رئیسی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در وزارت بهداشت در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر نظر وزارت بهداشت در مورد سوختن گازوئیل و میزان موفقیت اظهار داشت: در اجرای قانون هوای پاک سوزاندن گازوئیل به ویژه در شهرهای آسیب دیده باید متوقف شود و این اقدام از دیدگاه ما در حوزه سلامت قابل حمایت است.
ما مخالف سوختن گازوئیل هستیم
وی افزود: داشتن برق، آب و رفاه یکی از حقوق شهروندی افراد و وظیفه دولت است، اما برای رسیدن به این موارد باید از راه های درست عمل کرد و به آنچه در ازای آن از دست می دهیم توجه کرد. به عنوان یک متخصص مراقبت های بهداشتی، ترجیح می دهم چراغ های خانه ام را خاموش کنم اما سلامت خود را دست نخورده نگه دارم. البته ما مخالف خاموشی دائمی نیستیم و قطعی برق و آب نباید باعث اختلال در رفاه مردم شود. اما ما سوختن مازوت و تولید انرژی به قیمت آسیب رساندن به سلامت مردم را دوست نداریم و با آن مخالفیم.
وظیفه وزارت بهداشت در کاهش آلودگی هوا چیست؟
رئیسی ادامه داد: مهمترین وظیفه ما در وزارت بهداشت برآورد اعداد مربوط به آلودگی هوا است. بر اساس قانون هوای پاک، تشخیص و اعلام فوریت های آلودگی هوا توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور به عهده ماست. نظارت بر رعایت محدودیت های مواجهه شغلی با ترکیبات آلی فرار در پمپ بنزین ها نیز بر عهده وزارت بهداشت است. در مورد سوخت مازوت محاسبات مربوط به مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را انجام می دهیم و بر اساس این محاسبات کارگروه آلودگی هوا شرایط را اعلام می کند.
11 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد
انتقاد معاون بهداشت رئیس جمهور از تاثیر کیفیت خودروهای داخلی بر آلودگی هوا
معاون بهداشتی وزارت بهداشت با انتقاد از مصرف بالای سوخت خودروهای داخلی گفت: در حال حاضر هزینه زیادی برای خرید خودروهای بی کیفیت در کشور پرداخت می کنیم و از سوی دیگر از عوارض ناشی از آن رنج می بریم. آلودگی هوا، زیرا این خودروها مصرف سوخت بیشتری دارند و در نتیجه آلودگی بیشتری تولید می کنند.
27 میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم
وی با اشاره به وجود 27 میلیون دستگاه خودرو با مشکلات فنی و فرسوده گفت: از این تعداد تنها 440 هزار خودرو از رده خارج شده و 98.4 درصد خودروها همچنان در حال استفاده هستند که نشان از عدم اجرای کامل طرح هوای پاک دارد. قانون.
عدم اجرای کامل قانون هوای پاک
وی تصریح کرد: از سال 1378 تمامی سوخت های توزیع شده در کشور باید دارای استاندارد ملی (یورو 4) باشد. این در حالی است که از مجموع 112 میلیون لیتر سوخت روزانه توزیع شده، تنها 44 میلیون لیتر آن یورو 4 است. به این ترتیب 60 درصد قانون این حوزه اجرایی نشده است که قطعا افزایش آلودگی هوا را به دنبال خواهد داشت.
رئیسی با اشاره به اینکه تهران در دهه گذشته 8 هزار دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل عمومی داشت، گفت: اکنون تعداد اتوبوس های حمل و نقل عمومی به 2 هزار دستگاه کاهش یافته است. این کاهش تعداد اتوبوس ها نتیجه ای جز افزایش آلودگی هوا نخواهد داشت.
معاون وزیر بهداشت بر لزوم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: سهم حمل و نقل عمومی با اتوبوس و مترو در سفرهای درون شهری باید به 50 درصد برسد اما اکنون تنها 13 درصد است که نشان دهنده عدم اجرای کامل قانون هوای پاک .
وی درباره وضعیت جایگاه های سوخت در کشور گفت: در حال حاضر 4 هزار و 200 جایگاه بنزین فعال است و این جایگاه ها به صورت مستمر رصد می شوند. میزان بخار بنزین در 248 جایگاه برخلاف استاندارد و «حدود مجاز شغلی» است. کارگرانی که در این موقعیت ها کار می کنند در معرض بخارات بنزین هستند که خطراتی مانند برخی سرطان ها را به همراه دارد.
وی افزود: سال گذشته 2160 اخطاریه برای جایگاه های توزیع سوخت صادر و 274 پرونده قضایی در این زمینه تشکیل شد. همچنین 30 مرکز توزیع سوخت نیز به دلیل رعایت نکردن نکات و توصیه های بهداشتی پلمب شده است.
انتهای پیام/