پرورش اندام

ورزش در آب چه فایده‌ای دارد و برای چه کسانی مناسب است؟






ورزش های آبی شامل چه فعالیت هایی است و چه فوایدی دارد؟ انواع ورزش های آبی چیست؟ آب درمانی برای چه کسانی مناسب است؟ در این مقاله از ویتامین به تمامی سوالات شما در مورد انواع ورزش در آب و فواید آن و نحوه انجام آب درمانی پاسخ خواهیم داد. پس تا آخر با ما باشید!

ورزش های آبی چیست؟

همانطور که از نام این عبارت مشخص است ورزش آبی به معنای هر ورزش و فعالیت بدنی است که در آب انجام می شود. وقتی صحبت از ورزش های آبی می شود، احتمالاً به شنا فکر می کنید. البته شنا یک ورزش آبی بسیار پرطرفدار و پرطرفدار در دنیاست، اما بسیاری از ورزش های آبی دیگر نیز وجود دارند که هر کدام قدرت یا مهارت های بدنی خاص خود را می طلبند و فواید زیادی دارند.

هنگامی که در آب هستید، با ابعاد متفاوتی در طبیعت ارتباط برقرار می کنید، با این حال به سختی باید سخت کار کنید و بدن شما کاملاً درگیر است. البته می توانید ورزش های آبی را به صورت حرفه ای یا صرفاً برای لذت بردن و خنک شدن در این تابستان گرم دنبال کنید.

انواع ورزش های آبی

اگر بخواهیم انواع ورزش هایی که در آب انجام می شود را نام ببریم به فهرست بلندبالایی برمی خوریم. در زیر لیستی از 15 فعالیت و ورزش های آبی آورده شده است.

ورزش های آبی

ورزش های آبی

  • موج سواری
  • اسکی روی آب
  • قایق رانی و انواع آن
  • رفتینگ
  • جت اسکی

ورزش های زیر آب

  • شنا و انواع آن
  • واترپلو
  • شنای همزمان یا موزون
  • غواصی
  • غواصی
  • قدم زدن در آب
  • بدنسازی و تمرینات قدرتی در آب

بله، پیاده روی و تمرینات بدنسازی در آب نیز مواردی از لیست ورزش های آبی هستند که شاید آنها را جدی نگیرید، اما واقعاً یک فعالیت بدنی ارزشمند است.

قدم زدن در آب

اگر از پیاده روی لذت می برید و می خواهید فعالیت خود را متنوع کنید، پیاده روی در آب را پیشنهاد می کنیم. پیاده روی در آب گزینه بسیار خوبی برای تناسب اندام و البته بهبود دردها و عوارض مختلف جسمی و حتی روحی است که اتفاقا بسیار ساده و آسان است.

این تمرین کم تاثیر نه تنها این پتانسیل را دارد که یک تمرین قلبی عروقی خوب باشد، بلکه می تواند به شما کمک کند کالری بیشتری بسوزانید و گروه های مختلف عضلانی را درگیر کنید. پیاده روی در آب نیز بر روحیه شما تأثیر مثبت دارد.

تمرینات قدرتی و بدنسازی در آب

یک راه بسیار خوب برای انجام تمرینات قدرتی (بدنسازی) و مقاومتی انجام این تمرینات در آب است. با انجام تمرینات قدرتی در آب، هم از مزیت تمرینات بدنسازی (یعنی عضله سازی و بهبود استقامت عضلات) و هم از مزیت ورزش در آب (یعنی استرس کمتر بر مفاصل) بهره مند خواهید شد.

تمرینات قدرتی در آبتمرینات قدرتی در آب

بنابراین انجام تمرینات قدرتی در آب برای افرادی که به تمرینات بدنسازی نیاز دارند انتخاب بسیار هوشمندانه ای است. اما او نمی تواند این تمرینات را به طور معمول انجام دهد. همچنین خوشبختانه شدت تمرینات بدنسازی در آب کاملا قابل تنظیم است و مربی می تواند با توجه به شرایط ورزشکار شدت تمرین را کم یا زیاد کند.

اگر دوست دارید بدنسازی در آب را تجربه کنید، می توانید بعد از گرم کردن اولیه حرکات ساده مانند اسکات، لانژ و بلند کردن پا را در آب انجام دهید که به دلیل مقاومت آب موثرتر از تمرین در خشکی است. پرش اسکوات یا زانو زدن در آب نیز تمرینات استقامتی سختی هستند که می توانید در صورت بهبودی انجام دهید!

فواید ورزش در آب چیست؟

ورزش در آب به هر شکل و روشی بسیار مفید است. چه یک شناگر حرفه ای باشید و چه فقط در آب قدم بزنید، از فواید جسمی و روحی ورزش های آبی بهره مند خواهید شد. در زیر برخی از فواید ورزش (به ویژه شنا و پیاده روی در آب) آورده شده است.

1. فشار کم روی مفاصل

وقتی در استخر هستید، روی آب شناور می شوید. شناور بودن روی آب با نیروی جاذبه مقابله می کند و فشار روی مفاصل در حین پیاده روی معمولی (یا ورزش معمولی) در آب بسیار کمتر خواهد بود. در نتیجه فشار کمی به مفاصل زانو، کمر و مچ پا وارد می شود. به همین دلیل برای افراد مبتلا به آرتریت، درد مفاصل یا آسیب ایده آل است.

2. بهترین گزینه برای تابستان

در تابستان ممکن است برای ورزش کردن بسیار گرم و عرق کنید. اما ورزش در آب همیشه شما را خنک نگه می دارد و خطر گرمازدگی را کاهش می دهد. در این صورت دیگر نگران تعریق نیستید.

3. درگیری عضلات

اگرچه قرار گرفتن در آب مانع از فشار وزن شما به مفاصل می شود، اما با مقاومت آب مواجه می شوید که بدون اینکه به شما فشار بیاورد، عضلات شما را درگیر می کند. حرکت در آب دشوارتر از حرکت در خشکی است و حتی برای راه رفتن روی آب باید بیشتر تلاش کنید. در نتیجه قدرت بدنی و استقامت شما افزایش می یابد.

4. بهبود سلامت قلب و عروق

ورزش در آب ضربان قلب شما را افزایش می دهد که نوعی ورزش قلبی محسوب می شود. اگر با شدت زیاد ورزش کنید، این مزیت حتی بیشتر می شود. بنابراین می توانید به شنا (یا سایر ورزش های آبی) به عنوان یک ورزش هوازی نگاه کنید.

برای کاهش وزن در آب ورزش کنیدبرای کاهش وزن در آب ورزش کنید

5. کالری سوزی بالا

ورزش های آبی نوعی فریب است. شاید فکر کنید چون در آب شناور هستید، کارتان ساده و بی دردسر است. اما در واقع برای غلبه بر مقاومت آب باید سخت کار کنید، بنابراین مقدار قابل توجهی کالری می سوزانید.

6. خلق و خوی بهتر، آرام تر، شاداب تر

آب آرام است و با بودن در آب این آرامش به شما منتقل می شود. به همین دلیل، ورزش در آب به کاهش استرس و اضطراب و بهبود خلق و خو کمک می کند و در نهایت می تواند علائم افسردگی را از بین ببرد.

ورزش در آب یا آب درمانی برای چه کسانی مناسب است؟

همه می توانند از ورزش های آبی بهره مند شوند. اما مخصوصاً ورزش در آب یا آب درمانی برای یک سری افراد بسیار بهتر و مناسبتر است و جنبه درمانی دارد.

  • افراد مبتلا به درد مفاصل: شناور کردن آب فشار روی مفاصل را کاهش می دهد زیرا یک تمرین ملایم و در عین حال موثر است. بنابراین اگر آرتروز دارید، حتما ورزش های آبی را امتحان کنید.
  • سالمندان: تمرینات آب به حفظ قدرت، انعطاف و تعادل این عزیزان کمک می کند. علاوه بر این، روحیه آنها را تازه می کند.
  • افراد دارای اضافه وزن: به دلیل مقاومت آب، اگر در استخر ورزش کنید (مثلاً شنا یا واترپلو) کالری بیشتری نسبت به زمین می سوزانید. به شرطی که هنگام بیرون آمدن از آب، یک بشقاب بزرگ چیپس و پنیر با سس اضافی سفارش ندهید.
  • بدنسازان: بدنسازان می توانند از ورزش های آبی به عنوان یک تمرین کم استرس برای بازیابی قدرت یا ریکاوری خود در هنگام استراحت یا بهبودی از آسیب های ورزشی استفاده کنند.

حرف پایانی

هر فعالیتی که در آب انجام شود را می توان نوعی ورزش دانست. ورزش های آبی انواع مختلفی دارند و شما می توانید با توجه به علاقه خود یک یا چند مورد از آنها را انتخاب کنید. ورزش های آبی باعث افزایش سلامت جسمی و روحی می شود و خوشبختانه همه می توانند ورزش های آبی انجام دهند.

منابع: Healthline – کایروپراکتیک

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا