اخبار سلامت

واقعی نبودن تعرفه های پزشکی علت روابط مالی بیمار و پزشک

محمود فاضل در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، اظهار داشت: افزایش 46 درصدی تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در شورای عالی بیمه سلامت مصوب شد اما این افزایش شامل مولفه های فنی، حرفه ای و هتلداری نیز می شود. و حقوق پزشک 46 درصد افزایش نمی یابد. کرد: هیات دولت باید با افزایش این میزان تعرفه موافقت کند. بخش کوچکی از این افزایش شامل حقوق پزشکان می شود و حتی در صورت تصویب این افزایش در یک سناریوی خوش بینانه، حدود 15 درصد افزایش حقوق پزشکان را به همراه خواهد داشت.

افزایش تعرفه نباید باعث افزایش پرداختی بیماران شود

وی افزود: علاوه بر افزایش تعرفه باید به موضوع کاهش میزان پرداختی از جیب مردم نیز توجه شود، زیرا افزایش تعرفه ها نباید فشار مالی به بیماران وارد کند، بنابراین در صورت تصویب افزایش تعرفه، سازمان های بیمه گر نیز باید پوشش بیمه ای خدمات را افزایش دهند تا از فشار مالی جلوگیری شود. باید از روی دوش مردم کشور و در واقع بیماران برداشته شود.

فاضل گفت: برخی از بیمه های اصلی و پایه ما حاکمیتی و دولتی است و سازمان تامین اجتماعی که حدود نیمی از جمعیت را پوشش می دهد، یک نهاد عمومی غیردولتی محسوب می شود، بنابراین افرادی که در این سازمان ها مسئولیت دارند باید باشند. در سطح بالایی از تخصص مدیریتی برخوردار است تا این موسسات بتوانند وظایف اصلی خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: با شرایط فعلی مشخص است که موسسات بیمه ای ما به هدف اصلی خود که پوشش کامل پرداختی بیماران است نرسیده اند و سال به سال از آن دورتر می شوند.

چرا پزشکان زیر میز می روند؟

وی ادامه داد: تعرفه واقعی خدمات درمانی باید به تصویب دولت برسد. تعرفه واقعی قیمت تمام شده خدمات به اضافه سود سرمایه و استهلاک است، بنابراین افزایش تعرفه سالانه باید بر اساس فرمول مذکور تعیین و به جامعه پزشکی پرداخت شود. ضمن اینکه این پرداخت نباید از جیب مردم باشد، بلکه سازمان های بیمه گر باید این افزایش را پرداخت کنند.

فاضل گفت: وظیفه دولت ها برقراری انضباط و عدالت بین طرف های ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات است و امکان ندارد تعرفه خدمات دهنده آنقدر پایین باشد که منجر به سقوط آن شود. اگر تعرفه های واقعی برای جامعه خدمات رسان اعمال نشود، قطعا خدمات درمانی کاهش می یابد و برخی از این پزشکان نیز ممکن است از روش هایی برای جلوگیری از فروپاشی مالی و اجتماعی استفاده کنند که ممکن است صحیح نباشد، بنابراین دلیل شکل گیری این خدمات مالی است. روابط این ناسالم است که بودجه کمی از سوی دولت برای تشخیص و درمان بیماری ها اختصاص داده شود. دولت باید حقوق احزاب را رعایت و احقاق کند و عدم احقاق این موضوع باعث سقوط یکی از طرفین و اتخاذ راهکارهای گاه نادرست برای جلوگیری از خود می شود.

دو درخواست نظام پزشکی از وزیر بهداشت

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از ترکیب شورای عالی بیمه سلامت تصریح کرد: شورای عالی بیمه سلامت از حدود 10 سال پیش تاکنون و ترکیب، تعداد اعضا و وظایف شورای عالی غیر فعال مانده است. بیمه سلامت با ارسال لایحه ای از سوی دولت اصلاح شود. 9 نفر از اعضای این شورا از اعضای دولت یا بیمه هستند که از طرف دولت در جلسه حضور دارند و سازمان صنفی نظام پزشکی تنها یک عضو در شورای عالی بیمه دارد و به همین دلیل از وزیر بهداشت درخواست اصلاح کردیم. ترکیب این شورا همچنین درخواست کردیم که وزیر بهداشت تلاش کند تا تعرفه ها در دولت واقعی شود.

واقعی نبودن تعرفه ها باعث مهاجرت شغلی پزشکان می شود

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه های اجاره مطب به ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران بسیار زیاد است، گفت: به دلیل هزینه های بالا و تعرفه های غیرواقعی ممکن است انحراف از هدف ایجاد شود و گاهی شاهدیم که پزشکان دچار مشکل شده اند. مشاغلی که مهاجرت می کنند آنها از حرفه پزشکی به مشاغل دیگر می روند یا وارد تخصص های دیگری مانند زیبایی می شوند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا