سلامت خانواده

هیچ موردی از تب دنگی در اصفهان مشاهده نشد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

پژمان آکودک وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در استان اصفهان موردی از بیماری تب دنگی مشاهده نشد، گفت: لازم به ذکر است افراد مبتلا در کشور شناسایی شدند که به کشورهای جنوب شرق آسیا مانند تایلند، مالزی سفر کرده اند. ، و اندونزی. یا اخیرا در پی وقوع سیل در امارات عده ای که به این کشور رفته بودند به این بیماری مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه شیوع تب دنگی منشا خانگی در کشور ندارد، خاطرنشان کرد: تب دنگی ویروسی است که از طریق نیش پشه منتقل می شود. ایدز منتقل می شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: پشه ایدز در جنوب شرق کشور مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان و در استان گیلان شناسایی شد، اما در این سال ها هیچ گاه شیوع تب دنگی نداشتیم و اخیرا مواردی که در برخی از نقاط کشور با تب شناسایی می شود به دلیل آن است. سفر به کشورهای جنوب شرقی آسیا و وارد شد.

سلامت جو، تاب احمق (تب دنگی) نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگی، تب دنگی و تب استخوان شکن نیز می گویند. این بیماری در اثر نیش پشه ای به نام پشه ایجاد می شود ایدز به انسان منتقل می شود. این پشه که به ببر آسیایی معروف است در مناطق گرمسیری جهان به ویژه جنوب شرق آسیا از جمله مالزی یافت می شود.

تب دنگی یک ویروس از خانواده فلاوی ویروس ها است که توسط پشه ها منتقل می شود.ایدز مصری“و”ایدز albopictusمنتقل می شود. این پشه ها در آب های راکد و مکان های مرطوب رشد می کنند. تب دنگی مسری است و از طریق انتقال خون یا اهدای عضو به فرد مبتلا منتقل می شود.

تب بالا (تا 40 درجه سانتیگراد)، سردرد شدید، درد عضلات و مفاصل، درد پشت چشم، درد شکم، تهوع و استفراغ و کهیر پوست یکی از علائم این بیماری است و در موارد شدید تب دنگی می تواند منجر به خونریزی شدید، نارسایی اندام ها، شوک و مرگ شود.

اولین مورد تب دنگی در ایران در سال ۱۳۹۷ در استان هرمزگان به ثبت رسید که ورود این پشه به ایران به دلیل افزایش گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش سفرهای بین المللی است.

مواردی از تب دنگی در سال‌های بعد در استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و فارس به‌صورت پراکنده گزارش شده است.

پشهایدز مصری«در هوای گرم و مرطوب به خوبی رشد و تکثیر می شود و باران های فصلی می تواند مکان های مناسبی را برای تکثیر این پشه ایجاد کند.

شیوع این بیماری در استان فارس طی چند روز گذشته منجر به فوت 2 نفر از هموطنان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا