سلامت خانواده

هیچ داروخانه ای بدون مسئول فنی راه اندازی نمی شود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، مهدی فرد محمدیان معاون قضایی دیوان عدالت اداری در خصوص صنعت دارو گفت: قانونگذار به منظور تسهیل دسترسی مردم به دارو و افزایش تعداد داروخانه ها، تأسیس داروخانه را الزامی نکرده است. مشروط به داروساز بودن متقاضی، زیرا مسائل فنی داروخانه توسط مسئول فنی انجام می شود که مجوز جداگانه ای برای احراز صلاحیت فرد صادر می شود.

وی ادامه داد: بنابراین هیچ داروخانه ای بدون حضور مسئول فنی متخصص داروساز راه اندازی نمی شود قرار داده شود. به همین دلیل علیرغم اینکه قبلاً مصوبه وزارت بهداشت در مورد شرط داروساز بودن متقاضی در مجمع عمومی لغو شده بود، آیین نامه وزارت بهداشت در سال 1400 مجدداً این شرط را برقرار کرد که عمومی سازمان بازرسی کل کشور از این پرونده شکایت کرد. .

معاون قضایی دیوان عدالت اداری افزود: این شکایت در هیأت عمومی مطرح شد و اکثریت اعضای هیأت عمومی به دلیل مغایرت صریح این مصوبه با قانون، رأی به ابطال این مصوبه دادند. همچنین به نظر می رسد نتایج آن مغایر با ادعای تعارض با بهداشت عمومی باشد. برای داروسازانی که امکان تأسیس داروخانه را ندارند، اشتغال ایجاد کرده است، ثانیاً از انحصار تأسیس داروخانه توسط افراد خاص جلوگیری می کند و در نهایت با ایجاد فضای رقابتی، کیفیت تهیه دارو از داروخانه ارتقا می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا