سلامت خانواده

هیپوگلیسمی بدون علامت هشداری برای افراد دیابتی است/ هزینه سیستم های پایش مداوم قند خون چقدر است؟

الهه جعفرزاده: در هر فرد دیابتی که یا با داروهای کنترل قند خون یا از طریق تزریق انسولین درمان می شود، احتمال افت قند خون وجود دارد زیرا ترشح انسولین از کنترل بدن خارج است. برخی از راه حل های موقت برای بازگرداندن سطح قند خون به محدوده طبیعی شامل مصرف مواد غذایی شیرین یا نوشیدنی های حاوی قند بالا است، اما برای درمان طولانی مدت، ابتدا باید علت اصلی هیپوگلیسمی شناسایی و برطرف شود.

دکتر سید حسین صمدانی فرد، فوق تخصص غدد و متابولیسم (غدد درون ریز) در این باره به خبرآنلاین توضیح می دهد: افت قند خون ناشی از انسولین خطرناک نیست زیرا فرد با برخی علائم متوجه این عارضه می شود و با خوردن یک غذای شیرین می تواند به آن مبتلا شود. از شر آن خلاص شوید.” از تشدید اوضاع جلوگیری کند. اما زنگ هشدار زمانی به صدا در می آید که بدن دچار افت قند خون شود، اما دیگر علائمی که فرد را از این وضعیت بحرانی آگاه می کند، نشان نمی دهد. این مورد به مراتب خطرناکتر است و حتی زمانی که افراد در این شرایط در خواب هستند یا در محیطی خلوت هستند و امکان کمک گرفتن از دیگران وجود ندارد، احتمال خطرات مغزی وجود دارد.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

چرا در برخی موارد افراد متوجه افت قند خون خود نمی شوند؟

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که انسولین مصرف می کنند، به جای دیابت نوع 2 که قرص های ساده مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به هیپوگلیسمی هستند. در دیابت نوع 1، افرادی که می خواهند قند خون خود را از نزدیک کنترل کنند، اصلا اجازه نمی دهند قندشان بالا برود. در این شرایط، بدن قند خون پایین را به عنوان یک رویداد طبیعی تفسیر می کند و دیگر افت خطرناک قند را شناسایی نمی کند. به عبارت دیگر، عرق کردن، گرسنگی و سایر علائم هشدار دهنده را نشان نمی دهد.

در چنین شرایطی، این بیماران ممکن است دچار هیپوگلیسمی شوند، اما متوجه آن نباشند. در مواردی که افراد تحت این شرایط در خواب یا در محیطی خلوت هستند و امکان کمک گرفتن از دیگران وجود ندارد، احتمال خطرات مغزی وجود دارد.

آیا هیپوگلیسمی منجر به مرگ می شود؟

قند خون پایین در شرایط عادی باعث مرگ نمی شود، زیرا بدن مکانیسم های جبرانی دارد و می تواند با بروز تعریق، گرسنگی، دو بینی، سرگیجه و احساسات غیرطبیعی نوعی زنگ خطر را به فرد بدهد و فرد را از این وضعیت اورژانسی مطلع کند. اما در شرایطی که افت و نوسان قند خون در فرد مزمن است، بدن ممکن است دیگر علائم هشدار دهنده را صادر نکند. دلیل این امر این است که مغز برای عملکرد صحیح و ارسال سیگنال به بدن به منبع ثابتی از گلوکز نیاز دارد و هنگامی که قند کاهش می یابد، مغز از این منبع محروم می شود و قادر به نشان دادن علائم نیست.

در علم پزشکی به این حالت «ناآگاهی هیپرگلیسمی» یا «ناآگاهی از هیپوگلیسمی» می گویند. این خطرناک است و در برخی موارد منجر به کما و حتی مرگ می شود. همچنین ممکن است در حین انجام فعالیت های مختلف روزانه، به ویژه پیاده روی یا رانندگی، فرد دچار حادثه ای جدی شود.

آیا راهی برای جلوگیری از این وضعیت وجود دارد؟

آره. هرگز نباید اجازه دهیم قند خون بیمار پایین بیاید. پزشک باید با درمان اولیه و نوع انسولینی که تجویز می کند این موضوع را کنترل کند. همچنین در بررسی سابقه هیپوگلیسمی بیماران دیابتی از آنها در مورد فراوانی و شدت افت قند خون سوال می شود. در صورت شدید بودن این نوسانات، بسته به نظر تخصصی پزشک، تغییر مقدار و دوز دارو و حتی زمان مصرف دارو ضروری است.

به طور کلی با کنترل داروها و انسولین می توان از افت قند خون جلوگیری کرد. اگر فردی افت قند خون طبیعی داشته باشد با مصرف یک غذای شیرین برطرف می شود و اگر به کما رفت و هوشیار نبود با تزریق گلوکز حال بیمار را بهبود می بخشد.

درباره دستگاه هایی به نام «سیستم پایش مداوم قند خون» یا CGM می توانید توضیح دهید؟ این سیستم چگونه به بهبود شرایط بیماران دیابتی کمک می کند؟

سیستم مانیتورینگ مداوم قند خون یا CGM (مخفف Continuous Glucose Monitoring) روشی جدیدتر از دستگاه تست قند (گلوکومتر) است و دیگر نیازی به نمونه گیری خون و استفاده از سوزن ندارد و برای مدیریت بهتر بیماری طراحی و ساخته شده است. دیابت و کنترل مناسب قند خون. این دستگاه در دست یا قسمتی از بدن به کمک الکترود کوچک زیر پوست قرار می گیرد و قند خون را به طور مکرر اندازه گیری و یادداشت می کند.

همچنین تاریخچه قند خون را از طریق فرستنده ای که در اختیار دارد به دستگاه گیرنده یا تلفن همراه فرد منتقل می کند. استفاده مناسب از CGM برای مدیریت قند خون می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع 1 را بهبود بخشد. زیرا این سیستم به طور مداوم و در فواصل زمانی مشخص نوسانات قند خون افراد را اندازه گیری می کند و در صورت افت قند، زنگ هشدار به تلفن همراه یا حتی سیستم گیرنده پزشک آنها ارسال می شود تا شرایط تحت کنترل باشد.

هیپوگلیسمی بدون علامت هشداری برای افراد دیابتی است/ هزینه سیستم های پایش مداوم قند خون چقدر است؟

از این سیستم استفاده کنیدچقدر در ایران رایج است؟

ما در ایران بیمارانی داریم که از CGM استفاده می کنند، اما در کل این روش بسیار گران است.

هزینه استفاده از آن چقدر است؟

قیمت خرید این سامانه حدود 5 تا 6 میلیون تومان است. البته لازم به ذکر است که عمر و ماندگاری این دستگاه حدود دو هفته می باشد. به عبارت دیگر استفاده از چنین سیستمی برای بیماران دیابتی ماهانه 12 میلیون تومان هزینه دارد.

با توجه به این هزینه قابل توجه، آیا لازم است بیماران دیابتی همیشه از CGM استفاده کنند؟

در برخی موارد، استفاده مداوم را می توان حذف کرد. به عنوان مثال، استفاده از سیستم پایش قند خون برای برخی از بیمارانی که می خواهیم کنترل کوتاه مدت بر وضعیت آنها داشته باشیم تا به سادگی ببینیم ریشه مشکل کجاست، لازم نیست دائمی باشد. ما دو هفته این دستگاه را تست می کنیم و می بینیم که در این مدت نوسانات قند چگونه اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید:

چرا زنان باید قند را حذف یا کاهش دهند؟

با حذف قند از رژیم غذایی چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

اگر در حالت ایستاده احساس سرگیجه می کنید، در آستانه یک بیماری خطرناک هستید!

اعلام علت 40 درصد مرگ و میر بیماران دیابتی

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا