سلامت خانواده

هپاتیت B چگونه منتقل می شود و علائم آن چیست؟

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در صورت وجود ناقل هپاتیت در خانواده، امکان انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده وجود دارد، گفت: این امر مستلزم تماس مستمر و طولانی است. ورود خون ناقل هپاتیت B به مخاط یا خون یک فرد سالم.

وی افزود: با وجود اینکه ویروس هپاتیت B در مایعات مختلف بدن مانند بزاق، مایع لثه، ادرار و شیر مادر یافت شده است، اما تا به امروز تنها خون و بزاق قادر به انتقال این بیماری هستند و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تنها مایع قابلیت انتقال هپاتیت B از طریق خون است.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد، با بیان اینکه از نظر تئوری عطسه و ورود ذرات دهان فرد مبتلا به چشم فرد سالم می تواند باعث انتقال بیماری شود، گفت: باید دهان خود را با دستمال بپوشانید، البته در مورد واکسیناسیون هپاتیت B می توانید با خیال راحت با فرد مبتلا به هپاتیت B زندگی و معاشرت کنید.

علویان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که با توجه به انتقال عفونت در دوران شیرخوارگی، احتمال ابتلای خواهر و برادر از مادر مبتلا وجود دارد و به همین دلیل پیشنهاد می شود اعضای خانواده فرد مبتلا به این بیماری مبتلا شوند. وی که از نظر سلامت مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: انتقال هپاتیت B از طریق مادر مبتلا و انتقال بیماری از طریق خون و فرآورده های خونی از مهم ترین راه های انتقال هپاتیت B است.

فرمود: ارتباط با بیماران یا خون آنها. خالکوبیحجامت غیربهداشتی و خالکوبی اعتیاد تزریقی، انجام عمل های دندانپزشکی در مراکز غیربهداشتی و انتقال از طریق نیش برخی حشرات نادر از دیگر راه های انتقال بیماری هپاتیت B است.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد، با بیان اینکه مردم باید توجه داشته باشند که ویروس هپاتیت B با تعاملات ساده روزمره مانند صحبت کردن، دست دادن، بوسیدن، بغل کردن و یا در مکان‌ها منتقل می‌شود، گفت: وی افزود: بیماری هپاتیت B می تواند بدون علامت باشد یا علائم بسیار شدید با درگیری شدید کبد ایجاد کند، به طور معمول پس از ورود ویروس به بدن و پس از یک دوره کمون، با علائمی شبیه سرماخوردگی از جمله ضعف، خستگی، احساس کسالت، از دست دادن اشتها، تب، درد عضلانی، التهاب مفاصل و غیره با انقلاب ها ممکن است بثورات ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا