هوش مصنوعی هرگز جایگزین همدلی و مسئولیت انسان درمانی نمی شود

سارا محمد در مصاحبه با خبرنگار مصون وی با تأکید بر این که هوش مصنوعی هرگز نمی تواند جایگزین روابط انسانی ، امنیت و تأثیر درمانگر و منابع واقعی شود ، وی گفت: تصور کنید بعد از یک روز سخت ، با تلفن همراه خود می خواهید قلب خود را به یک هوش مصنوعی باز کنید. این گفتگوی مجازی ممکن است لحظه کوتاهی از همدلی را برانگیزد ، اما آنچه شما واقعاً به آن احتیاج دارید فقط آرامش سطحی و چند جمله نیست.
وی ادامه داد: در لحظه های بحران عاطفی یا تردید جدی ، ما به هر چیز دیگری نیاز به چالش حرفه ای بیشتری داریم. کسی که می تواند افکار تکراری و ناسالم را شناسایی کند و راه تغییر را با ابزارهای واقعی هموار کند. حجاب آن آنها ممکن است احساس تأیید را تقویت کنند ، اما قادر به جایگزینی راهنمایی های متعادل ، عمیق و مؤثر یک متخصص انسانی نیستند.
مدیر انجمن مشاوره و روانشناسی استان اصفهان ، با اشاره به اهمیت روابط درمانی واقعی ، اظهار داشت: درمان واقعی یک رابطه پویا و پر جنب و جوش است. درمانگر واقعی حتی می تواند روحیه و عواطف شما را حتی از صدای شما و یک نگاه گذرا درک کند ، در حالی که هوش مصنوعی صرفاً از زبان مهربان تقلید می کند و قادر به درک و همدلی نیست.
“نکته مهم دیگر مسئولیت و اخلاق حرفه ای است ؛ درمانگران آموزش دیده و دارای مجوز موظفند اقدامات فوری را انجام دهند و در هنگام برخورد با موقعیت های مهم مانند افکار خودشان ، امنیت را حفظ کنند حجاب آن قادر به ارزیابی و مداخله واقعی و اضطراری نیستند.
محمدی گفت که صلاحیت بالینی و پاسخگویی تخصصی بخشی جدایی ناپذیر از کار درمانگران است و خاطرنشان می کند که درمانگران سالها آموزش دیده اند ، روشهای علمی متعددی را آموخته اند و در معرض پاسخگویی قانونی هستند ، اما هوش مصنوعی فاقد صلاحیت حرفه ای ، تجربه بالینی و پاسخگویی است.
وی گفت: روند درمان یک همکاری طولانی مدت و مداوم است. درمانگر پیشرفت را دنبال می کند ، اهداف و پیشرفت های شخصی مشتری را تغییر می دهد و استراتژی های متناسب با زندگی فرد را به روز می کند ، اما هوش مصنوعی اغلب هر مکالمه را از صفر شروع می کند ، ممکن است گذشته را فراموش کند ، و حتی در شناخت پیشینه شخص به اشتباه اعتماد به نفس کاذب ایجاد کند.
مدیر انجمن مشاوره و روانشناسی استان اصفهان ، با اشاره به نقش هیجان انسان و نیاز عمیق به ارتباطات ، تأکید کرد: از کودکی یاد می گیریم که به همراه انسانها استراحت کنیم و بدن خود را به تماس انسان ، صدای مهربان و نگاه همدلی ، هورمونهای مثبت واگذار کنیم. در حالی که مکالمه با گپاین صرفاً یک رشته پیام متنی است ، نه برای حفظ آن ، و نه ارتباط واقعی را به خود اختصاص می دهد.
وی گفت: یکی از جنبه های جذاب حجاب آنبیش از تأیید است و هیچ چالشی ندارد. آنها همه نگرانی ها را تأیید می کنند و هر ترس را آرام می کنند ، اما درمان مؤثر این فقط یک لحظه تسکین نیست ، بلکه دعوت به خارج شدن از الگوهای ناکارآمد و ایجاد یک تغییر پایدار است.
هیچ چیز جای حضور مشاور انسانی را نمی گیرد
با توجه به محدودیت های هوش مصنوعی در تأمین همدلی واقعی با مشتری ، محمد گفت: آنچه به عنوان همدلی توسط سیستم های هوش مصنوعی ارائه می شود ، در بسیاری موارد صرفاً بازگو کردن سخنان خود با ادبیات مهربان تر است و این رویکرد می تواند آنها را به جای تصحیح اعتقادات اشتباه تقویت کند.
وی ادامه داد: در جلسات مشاوره مؤثرمشاوران مؤثر همیشه با طراحی هستند پرسش مانند “چه شواهدی فکر می کنیم؟” یا ، “اگر شخص دیگری در این شرایط بود ، او چه خواهد داشت؟” به مقامات کمک کنید تا تحریفات شناختی خود را کشف کنند ، اما روبات های گفتگو قادر به شناسایی زمان ظریف برای پرسیدن چنین سؤالاتی نیستند ، به خصوص هنگامی که فرد تحت فشار یا احساسات شدید قرار دارد.
مدیر عامل مشاوره و انجمن روانشناختی استان استان خاطرنشان کرد که کیفیت پاسخ های هوش مصنوعی به طور مستقیم به نوع سؤال کاربر بستگی دارد ، بیان می کند: در لحظه هایی که فرد اضطراب ، افسردگی یا احساس دارد ، معمولاً توانایی طراحی پرسش دقیق و راهنمایی ندارید ؛ این باعث می شود فرد در همان الگوهای ذهنی مخرب باقی بماند و راه را پیدا نکند.
وی افزود: بدون شک از هوش مصنوعی می توان به عنوان ابزاری کمکی بین جلسات یا در حین خودآموزشی استفاده کرد و حتی به فرد کمک کرد تا احساسات خود را بهتر بیان کند ، اما در روند درمان عمیق ، به ویژه هنگامی که اعتماد ، مداخله بحران و درک عمیق عاطفی لازم نیست ، هیچ راه حلی توسط یک مشاور جایگزین نمی شود. “
محمدی خاطرنشان کرد: نیاز انسان به ارتباط چشم ، مهربانی و حضور تأثیرگذار افراد دیگر یک نیاز عاطفی و غریزی است: در پایان ، ما انسانها موجودات اجتماعی و عاطفی هستیم و متخصص درمانگر می تواند نوع همدلی و همراهی مورد نیاز برای روند درمان واقعی را فراهم کند. چیزی که هوش مصنوعی هنوز فاقد آن است.
مدیر مشاوره و انجمن روانشناسی استان استان استان استان ایسفاهان تأکید کرد: در مورد درمان و مشاوره ، ظرفیت ها و ابزارهای دیجیتالی باید با احتیاط و درک مناسب به همراه توانایی های منحصر به فرد انسانی برای پیگیری فرایند درمانی به طور مؤثر و ایمن استفاده شود.
وی گفت: فناوری نباید ما را از ماهیت انسان و ماهیت درمان دور کند. ابزارهای هوشمند می توانند مکمل باشند اما جایگزین نمی شوند.