هوش مصنوعی؛ بستری برای بازطراحی استراتژی برندسازی ملی

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت (تابنا)، یاوری نژاد با بیان اینکه هوش مصنوعی دیگر یک ابزار فناوری نیست، بلکه به زیرساخت تمدنی تبدیل شده است، اظهار داشت: این فناوری همه ابعاد تعاملات جهانی از اقتصاد تا فرهنگ، سیاست و انواع دیپلماسی را تحت تاثیر قرار داده و در حال ایجاد تحولی اساسی است.
وی با اشاره به سه حوزه اصلی تاثیر هوش مصنوعی در دیپلماسی عمومی، گفت: اولین و مهمترین حوزه، تحلیل کلان داده ها برای درک افکار عمومی جهانی است. دیپلماسی سنتی مبتنی بر داده های محدود و رسمی بود، اما امروزه هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل میلیاردها داده از شبکه های اجتماعی و رسانه ها، تصویری واقعی از نگرش مردم کشورهای دیگر نسبت به سیاست ها، فرهنگ و برند یک ملت ارائه می دهد.
این محقق هوش مصنوعی افزود: حوزه دوم شخصی سازی پیام ها است. در دیپلماسی آینده، پیام های یکسان برای همه مخاطبان کارساز نخواهد بود. هوش مصنوعی به کشورها این قدرت را می دهد که محتوای فرهنگی و رسانه ای خود را برای هر گروه، فرهنگ و حتی یک لهجه خاص سفارشی کنند و تأثیر پیام را به حداکثر برسانند.
وی حوزه سوم را افزایش قدرت روایت آفرینی و رقابت در حوزه برند ملی دانست و تصریح کرد: هوش مصنوعی با شناسایی روندهای فرهنگی جهانی به کشورها کمک می کند تا هویت دیجیتالی خود را بسازند و در عرصه تصویر ذهنی جهانی و نفوذ فرهنگی با یکدیگر رقابت کنند.
◉ نام تجاری آینده مبتنی بر داده و هوشمند خواهد بود
یاوری نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش هوش مصنوعی در ارتقای اعتبار یک کشور گفت: برند ملی آینده یک برند داده محور و هوشمند است. با استفاده از هوش مصنوعی می توان آینه ای واقعی از تصویر ایران در جهان به دست آورد و بر اساس آن استراتژی دقیق تری برای برندسازی طراحی کرد. همانطور که ژاپن با تجزیه و تحلیل داده ها دریافت که تصویر غالب از آن در جهان انیمیشن و انیمیشن است و کمپین های تبلیغاتی خود را بر این اساس دوباره طراحی کرد.
◉ ایران ظرفیت تبدیل شدن به قطب هوش مصنوعی در منطقه را دارد
وی با بیان اینکه ایران ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب های هوش مصنوعی در جهان را دارد، تصریح کرد: از نظر ژئوپلیتیک، نیروی انسانی متخصص و زیرساخت هایی مانند توسعه نئوبانک ها و زیرساخت های فیبر نوری، کشورمان در جایگاه خوبی قرار دارد. تبدیل این سیستم ها به فناوری هوش مصنوعی نسبت به کشورهایی که از ابتدا این زیرساخت ها را ندارند، به هزینه و زمان کمتری نیاز دارد.
◉ ما برای تبدیل شدن به قطب هوش مصنوعی در منطقه نداریم
دبیر کارگروه هوش مصنوعی اتاق فکر مطالعات استراتژیک برندینگ ملی ایران با انتقاد از عملکرد مدیران در این زمینه گفت: متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم و زمان را از دست داده ایم. در زمینه هوش مصنوعی، یک دقیقه یک دقیقه نیست. در شش ماه گذشته این فناوری آنقدر پیشرفت کرده است که از زمین تا آسمان شش ماه پیش متفاوت است. سازمان ملی هوش مصنوعی که در دوره شهید رئیسی راه اندازی شده بود متاسفانه حذف شد و جایگزین مناسبی برای آن تعریف نشد.
وی افزود: تنها سند موجود سند ملی توسعه هوش مصنوعی است که هنوز اجرایی نشده است. ما برای نسل های 80، 90 و آلفا برنامه ریزی می کنیم و نمی توانیم پشت درهای بسته تصمیم بگیریم. نیازمند نفسی تازه و استفاده از جوانان جسور، نترس و متخصص در این زمینه هستیم که خوشبختانه تعدادشان کم نیست.
یاوری نژاد در گفت و گو با رادیو گفتگو وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در زیرساخت های سخت افزاری گفت: ایران از نظر جغرافیایی و اقلیمی بهترین مکان برای راه اندازی مزارع GPU و مراکز داده هوش مصنوعی است. با سرمایه گذاری دولت در این زیرساخت ها می توانیم به قطب منطقه تبدیل شویم و به کشورهای همسایه خدمات بفروشیم اما متاسفانه اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است. در حالی که شرکت X (توئیتر) دارای 10000 پردازنده گرافیکی است، ما در بهترین حالت در برخی از مراکز 20-30 پردازنده داریم.
وی در تشریح نقشه راه کوتاه مدت و بلندمدت ایران تصریح کرد: در کوتاه مدت باید بر تولید و انتشار محتوای دیجیتالی جذاب و چند زبانه در حوزه های تاریخی، اقتصادی و علمی تمرکز کنیم. همچنین لازم است بانکها و داشبوردهای ملی دادهها برای نظارت بر تصویر ایران برای شناسایی سوگیریها و اجرای کمپینهای دیجیتال هدفمند با همکاری اینفلوئنسرها و رسانههای جهانی برای انتشار یک روایت مثبت راهاندازی شود.
این کارشناس هوش مصنوعی در خصوص افق بلندمدت گفت: در بلندمدت باید به سمت ساخت مدل های بزرگ زبان مادری حرکت کرد و داده های متعادل ایرانی را به آنها تزریق کرد تا تصویری دقیق و واقعی از ایران ارائه شود. این به معنای ترکیب خلاقیت انسان با ابزارهای هوش مصنوعی برای داستان گویی صحیح است.
وی خطاب به مسئولان گفت: برای رسیدن به افق 1410 و قرار گرفتن در جمع 10 کشور برتر زمان زیادی نداریم و نمی توان یک شبه تصمیم گرفت. باید هر چه زودتر از رکود موجود خارج شویم و با یک برنامه مدون اجرایی از پتانسیل موجود استفاده کنیم. وظیفه ما میدان دادن به جوانان ماهر و توانمندی است که می خواهند برای کشور خود سرباز باشند.