بهداشت و درمان

هوا آفتابی است؛ چتر بردارید

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، شاخصی به نام شاخص UV وجود دارد که برای اندازه گیری میزان اشعه ماوراء بنفش از 1 تا 11 متغیر است. زمانی که این شاخص به بالای 6 برسد، قرار گرفتن افراد در معرض نور خورشید باید کاهش یابد.

به گفته وزارت بهداشت، سیاستی که باید در این زمینه اعمال شود، کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اشعه ماوراء بنفش از صبح تا بعدازظهر روزهای شنبه و یکشنبه به اوج خود می رسد، بنابراین بهتر است افراد در این ساعات از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند.

استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی استاندارد، استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF بالاتر از 30 و پوشیدن لباس های آستین بلند و شلوارهای بلند، تهویه مناسب و استفاده از سایه ها می تواند آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد.

سازمان بهداشت جهانی اکیدا توصیه می کند که در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

امواج فرابنفش خورشید کوتاه‌تر از نور مرئی و طولانی‌تر از اشعه ایکس است و از جمله امواج خطرناک برای انسان است که بی‌توجهی به آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوست و چشم انسان وارد می‌کند.

مطالعات نشان می دهد که سرطان پوست قسمتی از 5. سرطان در ایران شایع است و بیش از 90 درصد علل این بیماری ریشه در قرار گرفتن در معرض اشعه دارد.

اگر افراد به ویژه گروه های پرخطر مانند کشاورزان، کارگران در فضای باز و رانندگان از قرار گرفتن در معرض تشعشعات و اهمیت نحوه محافظت از خود در برابر اشعه آگاه باشند، میزان سرطان پوست کاهش می یابد.

داده های پایگاه جهانی هواشناسی MSN نشان می دهد که شاخص UV در ایران از جمله تهران از شنبه تا دوشنبه در حالت قرمز قرار دارد و در ساعات 10:00 تا 16:00 به بالای 7 تا 10 می رسد که بسیار است. خطرناک است و افراد نباید ساعاتی که زمان اوج اشعه ماوراء بنفش است باید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

علی قرانی، کارشناس بهداشت پرتودرمانی درباره مضرات اشعه ماوراء بنفش گفت: 80 درصد افراد به دلیل اشعه ماوراء بنفش به سرطان پوست مبتلا می شوند و در مورد آب مروارید که یک بیماری خطرناک چشمی است، سهم این اشعه ها در بروز آن است. این بیماری بین 80 تا 90 درصد است. یک درصد است به علاوه اشعه ماوراء بنفش عامل اصلی پیری پوست است.

وی افزود: مردم بدانند در ساعات پرتوهای فرابنفش شدید حتی الامکان از خانه خارج نشوند. با این حال، اگر افراد به هر دلیلی از جمله رفت و آمد به محل کار، خانه را ترک کنند، باید سعی کنند در سایه بمانند. البته میزان اشعه ماوراء بنفش در سایه از بین نمی رود، اما حدود 50 درصد کاهش می یابد.

در همین حال عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت میانگین شاخص UV در منطقه مدیترانه شرقی را در محدوده 9 عنوان کرد و گفت: توصیه اصلی ما به مردم این روزها این است که شاخص UV بین 8 تا 10 است و در وضعیت خطرناک است، قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانید، به خصوص بین ساعت 10:00 صبح تا 4:00 بعد از ظهر

وی تاکید کرد: زمانی که شاخص UV بالاتر از 11 باشد، خطر زیادی برای انسان به همراه دارد و با رنگ بنفش نشان داده می شود و در این موارد حداقل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از کلاه لبه دار، عینک آفتابی استاندارد، لباس های بلند و کرم های ضد آفتاب. با SPF حداقل 30 توصیه می شود. در این موارد استفاده از ضد آفتاب هر دو ساعت یکبار توصیه می شود یک بار تمدید و استفاده شود.

تشدید اشعه ماوراء بنفش ناشی از تغییرات آب و هوایی است

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت افزایش و تشدید شاخص UV و اشعه ماوراء بنفش را ناشی از تغییرات اقلیمی در سطح زمین دانست و گفت: اثرات تغییر اقلیم منجر به افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید.

چه افرادی از اشعه ماوراء بنفش بیشتر آسیب می بینند؟

شاهسونی ادامه داد: اثرات تغییر اقلیم می تواند باعث تغییراتی در پوشش ابر شود و زمانی که پوشش ابر کاهش یابد، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش افزایش می یابد. مضرترین اثرات اشعه ماوراء بنفش بر کارگران و مردان در فضای باز به ویژه افراد بالای 55 سال است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر سه مرگ یک مورد به دلیل سرطان پوست غیر ملانومایی است که علت اصلی آن کار زیر نور خورشید است.

وی تصریح کرد: از هر 4 نفری که در فضای باز کار می کنند، یک نفر در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار دارد که می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. غیر ملانوما تا 60 درصد افزایش یابد. اقدامات ساده آه تو گفته شد که می تواند خطر ابتلا به این نوع سرطان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

توصیه ها خودمراقبتی در برابر اشعه ماوراء بنفش

رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تاکید کرد: توصیه ما در این ایام این است که مراقب افرادی مانند کارگران ساختمانی و صنعتی و کشاورزانی که در فضای باز کار می کنند بیشتر باشد که در فاصله زمانی بین دو طرف قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنند. 10 صبح و 4 بعد از ظهر حداقل، کارفرمایان باید مطابق با آن برنامه ریزی کنند کوچک بدون قرار گرفتن در معرض نور خورشید استراحت کافی داشته باشد.

شاهسونی یادآور شد: زمانی که شاخص UV بالاتر از 11 باشد بهتر است افراد حداکثر 30 دقیقه زیر نور خورشید باشند زیرا بیشتر از آن دچار آفتاب سوختگی می شوند. در این شرایط علاوه بر کارگران و مردان، کودکان و نوزادان نیز از گروه های آسیب پذیر هستند که ممکن است دچار مشکل شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا