سلامت خانواده

هند میزبان دومین کنوانسیون جهانی طب سنتی سازمان بهداشت جهانی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، حسین رضایی زاده رئیس مرکز طب ایرانی و معاون وزارت بهداشت در گزارشی به دومین اجلاس طب سنتی سازمان جهانی بهداشت در دهلی نو پرداخت و گفت: نارندرا مودی برای دومین بار میزبان این سازمان بود. پزشکی در ایالت گجرات هند تأسیس شد، اقدامی که نقطه عطفی در شهرت بین المللی طب سنتی هند محسوب می شود.

رئیس مرکز طب ایرانی و قائم مقام وزارت بهداشت گفت: هند در کمتر از سه سال با بسته ای هوشمند پیشتاز علمی طب سنتی را دنبال کرده است. حضور بیش از هزار نماینده از حدود صد کشور و بیش از 20 وزیر بهداشت و ده ها مقام عالی رتبه نشان دهنده تلاش هند برای ارتقای طب سنتی از سطح ملی به سطح جهانی است.

رضایی زاده ادامه داد: هند 250 میلیون دلار برای توسعه مرکز جهانی در گجرات و حدود 44 میلیون دلار برای بازسازی دفتر WHO در دهلی نو سرمایه گذاری کرده است تا امکان استقرار بیش از 600 کارشناس را فراهم کند.

وی سه محور کلیدی استراتژی هند را به شرح زیر تشریح کرد:

بین المللی شدن یوگا: تبدیل یوگا از یک سنت محلی به یک زبان مشترک جهانی و نماد سلامت بین المللی.

راه اندازی برند ملی AYUSH: ایجاد مرجع رسمی برای شاخه های مختلف طب سنتی هند از جمله آیورودا، یوگا، یونانی، سیدا و هومیوپاتی.

تمرکز بر آشواگاندا: انتخاب یک گیاه شاخص برای نماد علمی و بازاری طب سنتی، مشابه تجربه برندهای جهانی با جینسینگ یا جینکو.

رئیس مرکز طب ایرانی و متمم وزارت بهداشت تصریح کرد: کلیدواژه مشترک دبیرکل سازمان جهانی بهداشت و نخست وزیر هند در بیانیه پایانی این نشست مبتنی بر شواهد و ادغام در نظام سلامت بود. هند با گذر از سنت و فرهنگ و استفاده از زبان علم، دیپلماسی سلامت، طبیعت و تجارت را همزمان ارتقا داده است.

وی در توضیح خود گفت: هند با سرمایه گذاری استراتژیک، توسعه برند AYUSH و بین المللی شدن یوگا به دنبال رقابت مستقیم با کشورهای آسیایی مانند چین، کره جنوبی و تایلند در زمینه طب سنتی است و قصد دارد جایگاه جهانی خود را تثبیت کند.

رضایی زاده در پایان افزود: ایران با مدیریت صحیح و همکاری منطقه ای می تواند به قطب منطقه ای طب سنتی در کشورهای همسایه و منطقه شرق مدیترانه تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا