سلامت خانواده

هشدار کمبود دارو در ماه های آینده/ حساب «دارو» را از بیمارستان ها جدا کنید

به گزارش خبرآنلاین، دکتر عبده زاده در این نامه ضمن قدردانی از اقدامات و پیگیری های انجام شده توسط وزارت بهداشت در دولت چهاردهم، در خصوص تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود در دولت چهاردهم، از سوی وزارت بهداشت و درمان در خصوص تامین نقدینگی و پرداخت مطالبات شرکت های داروسازی و تجهیزات پزشکی، اقدام شد. وی افزود: صنایع دارویی همواره با چالش نقدینگی مواجه هستند که عمدتاً ناشی از تاخیر است پرداخت بدهی بیمه‌ها و بیمارستان‌های دولتی به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارو با مشکل مواجه بوده و متاسفانه اخیراً سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز دچار مشکل شده است. به این گروه اضافه شد اجرای طرح دروار حجم و میزان این بدهی ها را به شدت افزایش داده است، به طوری که از اواخر سال 1402 که تاکنون ادامه دارد، بدترین سال برای نقدینگی و تامین مالی شرکت های دارویی است.

به گزارش ایسنا، در این نامه رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی ایران به تشریح وضعیت نگران کننده شرکت های دارویی در ماه های اخیر پرداخت و افزود: شرکت های دارویی نه تنها قادر نیستند. برای تخصیص ارزی که از سوی بانک مرکزی صورت گرفته، ریالی ارائه می کنند، اما آنها نیز فاقد حقوق، بیمه و مالیات برای پرسنل خود هستند که این خود زنگ خطری برای کمبودها در ماه های آینده است میزان مطالبات شرکت ها از مراکز دولتی به مرز 30 رسیده است و این خود منجر به تعطیلی خطوط دارویی و کمبود دارو می شود.

وی در ادامه با ابراز نگرانی از شرایط اقتصادی موجود در حوزه دارویی تاکید کرد: دانشگاه های علوم پزشکی علیرغم پرداختی های سازمان های بیمه گر (هرچند معوق و بی رویه) مطالبات دارو و تجهیزات پزشکی را پرداخت نمی کنند. و در کنار سازمان های بیمه گر عامل اصلی کمبود دارو در کشور شده اند.

عبدوزاده در قسمت پایانی این نامه با اشاره به پیگیری های انجام شده در راستای تامین نقدینگی گفت: پیشنهاد می شود برای تعدیل و تسویه بدهی دانشگاه های علوم پزشکی، ردیف حساب دارو و تجهیزات تفکیک شود. از ردیف سایر درآمدهای بیمارستان ها و نظارت های لازم برای پرداخت مطالبات به شرکت ها به گونه ای انجام شود که حداقل مبلغ اولیه خرید دارو و تجهیزات به شرکت های مربوطه بازگردانده شود و عرضه پایدار دارو فراهم شود. .

گفتنی است طی ماه های گذشته گلایه های زیادی از سوی فعالان صنعت دارو و تجهیزات پزشکی مبنی بر اقدام دانشگاه های علوم پزشکی در هزینه کرد مبالغ پرداختی به حساب شرکت های دارویی در سایر بخش ها مطرح شده است.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا