سلامت خانواده

هشدار پشه آئدس برای هرمزگان / مردم مراقب باشند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه استان – علی ستاری: بهمن ماه سال 1397 بود که مردم هرمزگان هنوز نفسی از درگیری های ناشی از کرونا نکشیده بودند، چالشی جدید به صدر اخبار رسانه ها رسید.

خبر این بود که «پشه ایدز در هرمزگان دیده شد»؛ قبل از آن روزها پشه زیاد بود ایدز نمی دانستیم اما به هر حال مشاهده این پشه زنگ خطری را به صدا درآورد که هوشیاری مردم و مسئولان را می طلبد، جای تشکر این بود که ایدز در هرمزگان برخلاف مرسوم، با هوشیاری مسئولان بهداشتی، بیماری قبل از مشاهده تشخیص داده شد، زیرا عموماً در کشورهایی که درگیر آسیب های ناشی از این حشره هستند، ابتدا بیماری کشف و شناسایی می شود. که چنین پشه ای در محیط آن کشور وجود دارد. حاضر است خوشبختانه سال 99 که سال آغاز تعقیب پشه کوچک بود با کمترین چالش به پایان رسید تا اینکه در روزهای بارانی دی ماه 1400 باز هم اخبار مربوط به ایدز او به بالای خبر رسید.

پشه ای که پیش از این در بندرلنگه دیده شده بود، این بار در بندرعباس مشاهده شد و این موضوع مسئولان را به فکر انداخت تا برای مقابله با این بحران پشه اقدام کنند و شاید حرکت لکه گیری خیابان های محلات با این هدف آغاز شد چرا که بهترین مکان برای تخم گذاری ایدز گودال های کوچکی در خیابان ها وجود دارد که پر از آب است.

اکنون در بهار 1403 دوباره تحرکاتی برای شناسایی و مقابله با پشه ها صورت گرفت ایدز در استان هرمزگان افزایش یافته است و این می تواند نتیجه شناسایی پشه های آلوده به این بیماری باشد که در این صورت طبیعی است که تلاش متولیان سلامت برای مقابله با آسیب ها مضاعف می شود چرا که بندرعباس دروازه بان است. وارد کشور شود و در صورت بروز آسیب، کنترل آن بسیار مشکل خواهد بود.

ایدز خطرات چیست؟

از خطرات پشه ها ایدز این است که این پشه می تواند باعث ایجاد و انتقال بیماری هایی از جمله تب شود دانگ، جوجه گونیا و زیکا آنها بیماری های بسیار خطرناکی هستند و یکی از آنها تب است دانگ آمار فوت و میر زیاد است و عاملی کشنده محسوب می شود.

راه ها (نوزادان) این پشه می تواند در مناطق مسکونی از طریق آب راکد، زباله ها و فاضلاب رها شده یا گالن های آب حرکت کند و رشد کند.

کوچه‌های شهر بندرعباس به‌ویژه در محله‌های حاشیه‌ای و فرسوده که ۴۰ درصد جمعیت شهر بندرعباس در آن زندگی می‌کنند، به دلیل وجود گودال‌های فراوان و عدم تکمیل شبکه فاضلاب، محل جمع‌آوری آب‌های سطحی هستند. و حجم زیادی آب سرگردان و غیربهداشتی در این کوچه ها سرگردان است. که می تواند عاملی برای افزایش قدرت تولید مثل باشد ایدز بودن

برخی عادی سازی ها و بی توجهی ها باعث شده تا بسیاری تصور کنند که خطر این پشه برطرف شده است در حالی که این نوع پشه همچنان در هرمزگان مهمان ناخوانده است و تعقیب و گریز و تلاش برای کنترل و نابودی آن در دستور کار مسئولان بهداشتی و درمانی قرار دارد. استان.

تنها راه موثر برای مبارزه با این بیماری مبارزه با پشه ناقل آن است. بنابراین، بهبود محیط زیست از طریق جمعی آوردن زباله ها و مکان هایی که ممکن است آب باران و آب های سطحی ذخیره شود، اقدامات ضروری هستند. به عنوان مثال، لاستیک های فرسوده خودرو که در آن آب باران جمع می شود، مکان مناسبی برای رشد و تولید مثل است ایدز است.

وجود 2 بال فعال و یک جفت بال منحط به نام هالترپروبوسیس بلند با قطعات دهان گزنده، مکنده در جلوی سر، وجود پوسته های کوتاه و متراکم روی قفسه سینه، پاها و وریدهای بال، رگه های مشخص بال ها و نواری روی شکم، و قفسه سینه با رنگ قهوه ای تیره پوشیده شده است. یا فلس های سفید از ویژگی های پشه است. ایدز و این حشره یک ویروس عفونی را منتقل می کند دانگ (دانگ)، زیکا و چیکونگونیا است.

تب، درد شدید استخوان، سردرد، حساسیت های پوستی و درد عضلات و مفاصل و در نهایت خونریزی چشم، ناخن و دست از علائم بیماری پشه است. ایدز به دلیل درد شدید به تب استخوان شکن نیز معروف است.

شناسایی موارد تب دنگی ناشی از آئدس در هرمزگان

هشدار پشه آئدس برای هرمزگان/مردم مراقب باشند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز نسبت به شناسایی موارد تب دار بیماری ویروسی هشدار داد. دانگ حامل پشه ایدز وی اعلام کرد: افراد و هموطنانی که اخیراً به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه شرقی سفر کرده و دارای علائم تب، سردرد و بدن درد هستند سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند.

عبدالجبار زکری اظهار داشت: در پی شناسایی موارد بیماری تب ویروسی دانگ (منتقل شده از طریق نیش پشه ایدزدر برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در صورتی که افراد اخیراً به آن کشورها سفر کرده اند و ظرف مدت 10 روز پس از بازگشت از سفر علائمی داشته باشند، باید در اسرع وقت به نزدیکترین مراکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند. نمونه گرفتن از آنها به صورت رایگان انجام می شود.

او علائم تب دارد دانگ تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و کهیر خونریزی از پوست، لثه یا سایر قسمت های بدن گزارش شده است.

مراکز نمونه برداری برای تب دنگی ناشی از پشه ایدز در هرمزگان اعلام شد

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، مرکز جامع سلامت سید جمال در شهرستان بندرعباس واقع شده است. الدین اسدآبادی از ساعت 8 الی 14 و کلینیک زیبا شهر از ساعت 16 الی 19 اقدام به نمونه برداری از تب دنگی می کنند.

در بندرلنگه مراکز خدمات جامع سلامت شهید رجایی (ساعت 8 صبح الی 14) و شهید کادری نژاد (ساعت 16 الی 19) و در مرکز خدمات جامع سلامت قشم (ساعت 20:00) شهید زکری. به عنوان مثال صبح تا 2 بعد از ظهر) و درغان (4:00 بعد از ظهر تا 4:00 بعد از ظهر) 19 شب) گرفتن باز است

همچنین یک مرکز خدمات جامع سلامت Bui کیش مرکز خدمات جامع سلامت بندرخمیرمرکز جامع سلامت فاطمه الزهرا(س).س) سیریک و مرکز خدمات جامع سلامت رازی پارسیان در 2 شیفت صبح و عصر از ساعت 8 الی 14 و 16 الی 19 عصر نمونه کار گرفتن بیماران مشکوک به تب دنگی مورد آزمایش قرار می گیرند.

هشدار پشه آئدس برای هرمزگان/مردم مراقب باشند

یک واکسن تایید شده برای جلوگیری از عفونت با ویروس دانگ وجود ندارد و سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از این بیماری پیشنهاد داده است دانگجمعیت پشه ها باید تحت نظر باشد و انسان ها باید از نیش پشه محافظت شوند، البته سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از دانگ برنامه ای به نام برنامه “کنترل یکپارچه بردار” ارائه کرده است که شامل پنج بخش است و باید با استفاده از حقوق، تجهیزات اجتماعی و قوانین برای تقویت جوامع و سازمان های بهداشت عمومی، همه بخش های جامعه با هم همکاری کنند، این بخش ها شامل بخش عمومی می شود. بخش خصوصی مانند موسسات و شرکت ها و حوزه سلامت.

تمامی روش های کنترل بیماری باید یکپارچه باشد تا امکانات موجود بهترین اثر ممکن را داشته باشد و بر اساس شواهد موجود تصمیم گیری شود تا سودمندی تمامی اقدامات انجام شده برای مقابله با بیماری ارزیابی شود. دانگ مطمئن شوید. باید به مناطقی که دانگ کمک کردن تا زمانی که فرد قادر به مبارزه با این بیماری بدون کمک دیگران نباشد، امری عادی است.

سازمان بهداشت جهانی روش هایی را برای کنترل پشه ها و محافظت در برابر نیش آنها ارائه می کند. بهترین راه برای از بین بردن پشه هاایدز مصریبرای از بین بردن زیستگاه آن است و مردم باید منابع آب را خالی کنند تا پشه ها در آن تخم نگذارند. برای کنترل پشه ها نیز می توان از حشره کش ها و عوامل کنترل بیولوژیکی استفاده کرد.

دانشمندان معتقدند که اسپری ها ارگانو فسفات و پیرو تیروئید هیچ تاثیری ندارد و آب راکد و غیر روان باید از بین برود زیرا پشه ها را جذب می کند و علاوه بر آن تجمع حشره کش ها در این آب ها برای سلامتی انسان مضر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا