سلامت خانواده

هشدار وزارت بهداشت در مورد سزارین تقویمی 03.03.03

به گزارش خبرآنلاین، «03.03.03»; وزارت بهداشت نسبت به سزارین های تقویمی هشدار داده و موظف به ثبت تمامی زایمان ها در ۲۴ ساعت امروز و در تمامی بیمارستان ها شده است. در چنین شرایطی آیا امروز صف سزارین در بیمارستان ها شلوغ می شود؟

سال ها پیش خانواده ها اصرار داشتند که فرزندشان در نیمه اول سال ترجیحا اول فروردین یا 31 شهریور به دنیا بیاید تا فرزندشان در نیمه دوم سال به دنیا نیاید و تحصیلاتش از بین نرود. به تعویق بیفتد. اما چند سالی است که زایمان در تاریخ های ترند به عنوان تاریخ های لاکچری مد شده و متقاضیان زیادی دارد. برای امسال نیز پیش‌بینی شده بود در تاریخ‌هایی مانند «03.02.01» و «03.03.03» بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها روزهای شلوغی داشته باشند.

این در حالی است که مسئولان دستکاری در تاریخ تولد نوزاد را اقدامی غیر اخلاقی و غیرقانونی می دانند. از آنجایی که در سزارین تقویمی، زایمان غیر طبیعی انجام می شود، سلامت نوزاد و گاهی حتی سلامت مادر را به خطر می اندازد و فرصت کافی برای بلوغ کامل جنین را نمی دهد.

عوارض دستکاری تاریخ تولد

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، یکی از شایع ترین عوارض زایمان زودرس ناشی از زایمان در تاریخ معین، نارسایی تنفسی است که در این صورت نوزاد باید به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شود، انتوبه و… همچنین عوارضی برای نوزاد دارد. هنگامی که این عوارض رخ می دهد، احتمال مرگ زودرس نوزاد ممکن است افزایش یابد.

همچنین به گفته مسئولان دستکاری در تاریخ تولد نوزاد می تواند عوارض زیادی برای خود مادر داشته باشد. وزارت بهداشت تاکید می کند که زایمان طبیعی هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است، اما وقتی سزارین اجباری می کنند، ابتدا آسایش زایمان های بعدی را از بین می برند و در عین حال ممکن است دچار عفونت محل جراحی یا موارد دیگر شوند. عوارض .

در همین زمینه، زهرا طولی، رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت به ایسنا گفت: در صورت تولد نوزاد نارس، احتمال عفونت و انتقال به بخش مراقبت های ویژه نوزادان افزایش می یابد. همچنین مادرانی که زودتر از موعد زایمان می کنند در روند طبیعی و فیزیولوژیکی زایمان طبیعی قرار نمی گیرند و دچار عوارض شدیدتری می شوند.

وی با تاکید بر اینکه مغز جنین در هفته 39 رشد می کند و باید این مدت برای رشد ریه جنین سپری شود، می گوید: افرادی که در این تاریخ ها و قبل از رشد جنین سزارین انجام می دهند، آسیب خواهند دید. سلامتی آنها و جنینشان. به خطر انداختن.

افزایش غیرمعمول سزارین در تاریخ های خاص، موثر در اعتباربخشی بیمارستان ها

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت درباره نحوه کنترل و نظارت بر عملکرد بیمارستان ها و متخصصان در زمینه زایمان در برخی از تاریخ ها نیز می گوید: در صورتی که تعداد زایمان در این تاریخ ها در بیمارستان ها بیش از تعداد معمول باشد. در روزهای دیگر در کارنامه جوانان جمعیت بیمارستان نمره منفی درج شده و موضوع بررسی می شود. بنابراین اگر بیمارستانی افزایش قابل توجهی در زایمان و سزارین داشته باشد، موضوع بررسی می شود و درج نمره منفی در کارنامه بیمارستان می تواند اعتبار آن بیمارستان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

اولتیماتوم وزارت بهداشت در مورد 03.03.03

در مجموع به گفته مسئولان وزارت بهداشت، از آنجایی که این موضوع می تواند آسیب های جدی در زمینه زایمان ایمن و حفظ سلامت مادر و نوزاد و اختلال در روند عادی کاری بیمارستان ها و اتاق های عمل و اشغال غیر ضروری به همراه داشته باشد. از تخت‌های NICU و حتی تهیه و توزیع خون و فرآورده‌های خونی، امسال نیز معاونت بهداشتی وزارت بهداشت طی بخشنامه‌ای خطاب به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به این پدیده در مراکز درمانی تحت فرمان خود هشدار داده است.

دکتر سعید کریمی – معاون درمان وزارت بهداشت اخیرا در بخشنامه ای تاکید کرده است که «با توجه به اینکه مقرر شده عملکرد بیمارستان ها و پزشکان در اجرای بخشنامه ها و درخواست خانواده ها در موضوع سزارین غیرضروری تقویمی و پیامدهای ناخواسته تحمیل شده بر حوزه سلامت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد لذا لازم است برای حضور تمام وقت کارشناس نظارت در اتاق عمل بیمارستان های دارای بلوک زایمان با افزایش آماری برنامه ریزی شود. در سزارین جهت ثبت نام نوزادان طبق جدول مذکور.

در این بخشنامه علاوه بر الزام ثبت کلیه ولادت ها ظرف 24 ساعت از تاریخ سوم خرداد 1403 در کلیه بیمارستان ها، گزارش هرگونه شرایط غیرعادی تحمیل شده به اتاق های عمل از جمله لغو سایر اعمال جراحی، تماس نیروی انسانی، اشغال NICU. تخت، و نیاز به تخت اضافی. افزایش تقاضا و نیاز به فرآورده های خونی، عوارض ناخواسته و مرگ و میر مادران و نوزادان بیان شده است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا