سلامت خانواده

هشدار؛ خطر نوشیدن «آب معمولی» در گرمازدگی

به گزارش خبرآنلاین، گرمای هوا خطر گرمازدگی را افزایش می دهد و اولین نسخه تغذیه ای برای درمان این بیماری، نوشیدن مایعات فراوان است، اما باید بدانیم که نوشیدن آب ساده به تنهایی کافی نیست و حتی می تواند خطرناک باشد. .

رضا معمارزاده، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در گفت وگو با ایسنا، نسبت به خطرات نوشیدن آب ساده در شرایط گرمازدگی هشدار داد و اظهار کرد: در شرایط گرمازدگی، بدن به سرعت آب و الکترولیت های خود را از دست می دهد. و نوشیدن آب ساده به تنهایی نمی تواند این کمبود را جبران کند، در نتیجه ممکن است منجر به پدیده ای به نام هیپوناترمی یا کاهش سطح سدیم خون شود، بنابراین نوشیدن آب معمولی در لقمه نه تنها اشتباه است، بلکه می تواند بسیار خطرناک.

وی با اشاره به علائم هیپوناترمی افزود: هیپوناترمی می تواند علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و در موارد شدید تشنج و کما ایجاد کند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مصرف آب معدنی یا محلول های الکترولیت در شرایط گرمازدگی به مراتب موثرتر و ایمن تر است. این نوشیدنی ها نه تنها آب مورد نیاز بدن را تامین می کنند، بلکه به جبران الکترولیت های از دست رفته نیز کمک می کنند.

وی بیان کرد: یکی از اشتباهات رایج در مواجهه با گرمازدگی این است که افراد به سرعت آب معمولی زیادی می نوشند. این ممکن است باعث کاهش سریع سطح املاح در بدن و بدتر شدن وضعیت بیمار شود. از طرفی آب معدنی یا محلول های الکترولیت به دلیل وجود املاح معدنی به بازیابی سریعتر تعادل بدن کمک می کند.

معمارزاده گفت: قبل از خرید بطری آب برچسب روی آن را مطالعه کنید زیرا بسیاری از بطری های آبی که به فروش می رسد آب آشامیدنی است نه آب معدنی.

وی تصریح کرد: آب آشامیدنی فاقد الکترولیت های ضروری است که در شرایط گرمازدگی مورد نیاز بدن است، بنابراین شهروندان دقت کنند در مواقع لزوم از آب معدنی استفاده کنند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: شهروندان می توانند برای کمک به تامین الکترولیت بدن و جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از نوشیدن آب معمولی، کمی آهک یا مقدار بسیار کمی نمک به آب معمولی اضافه کنند.

وی افزود: از عموم مردم می خواهیم با رعایت این توصیه ها خود و عزیزان خود را از خطرات گرمازدگی در امان نگه دارند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا