سلامت خانواده

هشدار؛ تخصصی که پزشکان جوان علاقه ای به آن ندارند/ 50 درصد ظرفیت دانشگاه خالی است

به گزارش خبرآنلاین، دکتر علیرضا سلیمی در آستانه برگزاری «شانزدهمین کنگره بین المللی بیهوشی، مراقبت های ویژه و درد» که از 25 تا 28 آبان ماه سال جاری در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود، سخنرانی کرد. علاقه نسل جدید به رشته پزشکی در تمام دنیا کاهش یافته است و رشته بیهوشی به دلیل اینکه یکی از رشته های سخت، پر استرس و پرمسئولیت محسوب می شود متقاضیان کمتری دارد اما در ایران به دلیل درآمد کم این رشته و تعرفه های ناعادلانه، کاهش تقاضا برای ورود به رشته دستیار بیهوشی به شکل غیرعادی کاهش یافته و به روند شدیدتری تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر بی رغبتی پزشکان جوان برای ورود به رشته بیهوشی، تعداد زیادی از متخصصان این رشته نیز از ایران مهاجرت کرده اند، خاطرنشان کرد: افزایش کاذب ظرفیت ها در این رشته کمکی به حل این مشکل نکرده است. کمبود نیروی انسانی و کمبود پزشک. بیهوشی قطعا در آینده نزدیک در زمینه خدمات کنترل درد پس از جراحی، کلینیک های ویزیت قبل از عمل و بسیاری از خدمات ویژه که باعث افزایش کیفیت درمان و رضایت بیمار می شود، تاثیر منفی خواهد داشت.

دکتر سلیمی ادامه داد: مدت ها بود که مسئولان بهداشتی کشور وجود کمبود متخصص بیهوشی در کشور را تکذیب می کردند و پس از پذیرش این واقعیت، برای جبران کمبود متخصص بیهوشی، سیاست هایی از جمله افزایش ظرفیت دستیاران در این زمینه اتخاذ شد. رشته، ورود مستقیم به این رشته، دوره هایی از کارآموزی تا دستیار هوشبری را اعمال کردند که همگی اشتباه، سطحی، بدون برنامه ریزی و مطالعه بود و هیچ کدام از این روش ها کمکی به حل مشکل کمبود دانشجو در این رشته نکردند.

وی افزود: افزایش تخت های بیمارستانی به ویژه تخت های مراقبت های ویژه و اتاق های عمل که از سیاست های نظام درمانی کشور محسوب می شود، منوط به تامین نیروی انسانی از جمله متخصص بیهوشی و پرستار است که به دلیل کمبود نیروی انسانی است. منابع موجود در این دو حوزه این توسعه قابل اجرا نخواهد بود.

دکتر سلیمی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، پنل ویژه ای با موضوع مسائل صنفی در حوزه بیهوشی از جمله کمبود شدید نیروی متخصص در این حوزه در « شانزدهمین کنگره بین المللی بیهوشی، مراقبت های ویژه برگزار می شود. و درد» در آینده نزدیک که نتایج آن به وزارت بهداشت ارائه خواهد شد. ارائه خواهد شد

رئیس «شانزدهمین کنگره بین المللی بیهوشی، مراقبت های ویژه و درد» با ابراز خرسندی و قدردانی از رویکرد جدید وزارت بهداشت برای تحول مثبت در وضعیت دستیاران پزشکی گفت: با این اقدام وزارت بهداشت سلامتی یکی از آرزوهای دیرینه ما محقق شد و به نظر می رسد تیم جدید وزارت بهداشت مصمم به حل مشکلات حوزه پزشکی به ویژه مشکلات ریشه ای است.

233233

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا