سلامت خانواده

هشدار؛ برای بچه دار شدن از این دو عامل اجتناب کنید

به گزارش آنلاین یورونیوز، مطالعه ای که در دانمارک انجام شد، ارتباط بین آلودگی صوتی و ناباروری را در زنان 35 تا 45 ساله نشان داد. ارتباطی که قبلاً ناشناخته بود. محققان همچنین دریافتند که آلودگی صوتی نیز با ناباروری در مردان 37 تا 45 ساله ارتباط ضعیفی دارد.

آلاینده های رایج در این مطالعه شامل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی صوتی ناشی از ترافیک جاده ای و آلودگی هوا ناشی از ذرات ریز معلق در هوا مانند دود ناشی از خودروها و نیروگاه ها در دانمارک بود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که این نوع آلودگی هوا با کاهش کیفیت اسپرم به ویژه تحرک و تعداد اسپرم همراه است.

این دو نوع آلودگی هوا و صوتی به عنوان «شایع ترین آلاینده ها در محیط های شهری» شناخته می شوند. به گفته مت سورنسن، نویسنده اصلی این مطالعه، نیاز به انجام چنین مطالعه ای به دلیل وجود این دو آلاینده اصلی در زندگی روزمره افزایش یافت.

این تیم همچنین بر آلودگی صوتی تمرکز کردند زیرا نشان داده شده است که با استرس و کیفیت خواب و همچنین بیماری‌های دیگری مانند بیماری قلبی و دیابت مرتبط است. فرضیه این تحقیق این بود که اگر تحت استرس هستید و خوابتان مختل می شود، میزان باروری شما تحت تاثیر قرار می گیرد.

این محققان با دسترسی به آدرس افراد، از مدل های ریاضی برای تخمین آلودگی ذرات معلق و مدل های صوتی برای برآورد آلودگی صوتی محل سکونت افراد استفاده کردند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که آلودگی هوا بر کیفیت اسپرم تأثیر می‌گذارد، اگرچه شواهدی مبنی بر تأثیر آن بر باروری زنان متفاوت است و بر نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه تأکید می‌کند.

سورنسن گفت: “یکی از یافته های جالب این مطالعه این بود که هیچ آستانه یا حداقل سطحی برای بی ضرر بودن میزان آلودگی وجود نداشت.”

اگرچه این مطالعه رابطه مستقیم بین آلودگی و ناباروری را بررسی نکرد، اما محققان به این نتیجه رسیدند که «اجرای سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و صوتی می‌تواند ابزار مهمی برای بهبود نرخ تولد در جهان غرب باشد».

نتایج این تحقیق در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا