اخبار سلامت

هزینه پژوهش در جهان و ایران بالا رفته است/ برگزاری جشنواره علوم پزشکی رازی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، یونس پناهی در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی اظهار داشت: هزینه های پژوهشی هم در دنیا و هم در ایران افزایش یافته است. در سال‌های گذشته بودجه‌های ما ثابت بوده و از طریق برنامه هفتم و نهادهای متولی مانند سازمان برنامه و بودجه برای ارتقای بودجه پژوهشی علوم پزشکی پیگیری شده است.

وی افزود: علاوه بر بودجه، نیازمند توسعه زیرساخت های پژوهشی و فناوری، متناسب با نیاز جامعه و توسعه علم و فناوری و کسب مقام های برتر دنیا هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: جشنواره رازی از سال ۱۳۷۴ هر ساله برگزار می شود و در این جشنواره از پژوهشگران، پژوهشگران و فناوران برتر با تاکید بر کیفیت پژوهشی تجلیل می شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در این دولت آیین نامه اجرایی جشنواره رازی در شورای معاونین وزیر بهداشت ارائه و بازنگری شده است، افزود: بیست و نهمین جشنواره رازی مصادف با میلاد امام جواد (ع) است. ع) در روز دوم بهمن 1402 در سالن همایش های بین المللی رازی. دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

پناهی خاطرنشان کرد: هدف اصلی جشنواره امسال شناسایی پژوهشگران و فناوران برتر و قدردانی از پژوهش مسئله محور است. یکی دیگر از اهداف جشنواره امسال کشف استعدادهای درخشان در پژوهشگران و دانشجویان جوان برای تقویت پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور است. همچنین از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و موسسات فعال برتر نیز تجلیل می شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیست و نهمین جشنواره رازی از پژوهشگران و پژوهشکده ها تجلیل می کند، گفت: 20 نفر از برگزیدگان شخصیت واقعی و 48 نهاد حقوقی از جمله دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی هستند. شرکت های دانش بنیان

پناهی افزود: در معاونت حقوقی از 4 محقق، 3 مخترع، 2 فناور، 3 محقق جوان، 2 دانشجو فناور، 2 پژوهش کاربردی، 2 طرح پژوهشی و 10 دانشگاه برتر تجلیل می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در حوزه سیاست های پژوهشی و فناوری علوم پزشکی از منظر سیاست های حمایتی تغییرات زیادی ایجاد شده است. به این ترتیب خودمان اعلام نیاز می کنیم و با توجه به زیرساخت های مراکز تحقیقاتی، نیازها را در اختیار محققان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های علوم پزشکی قرار می دهیم تا تحقیقات لازم را انجام دهند.

پناهی یادآور شد: عدالت محوری در تخصیص بودجه ها حاکم بوده و این بودجه ها در اختیار همه پژوهشگران است چرا که عدالت محوری یکی از سیاست های کلان دولت است و در وزارت بهداشت با جدیت دنبال می شود.

وی تاکید کرد: طی دو سال گذشته تمامی مراکز پژوهشی و فناوری با توجه به فعالیت خود مورد حمایت قرار گرفته اند. پژوهش را رواج داده ایم تا نتایج آن روی میز مردم دیده شود. به عنوان مثال در زمینه های پزشکی، مواد مصرفی پزشکی، بار بیماری ها، فشار خون و دیابت که از نیازهای کنونی جامعه است، تحقیقات توسعه یافته یا پر رنگ تر می شود.

وی ادامه داد: همچنین در کمپین ملی سلامت 40 مرکز تحقیقاتی مرتبط با بیماری های غیرواگیر از جمله فشار خون و دیابت هدف گذاری شده است و معاونت بهداشت نیز 10 طرح تحقیقاتی بزرگ را به اطلاع ما رسانده است. از طریق موسسه نیماد به دانشگاه های علوم. داروی کشور اعلام شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برنامه «سلامت خانواده» یکی دیگر از اهداف تعیین شده است و در این راستا مراکز مربوطه شناسایی و مأموریت تحقیقاتی ویژه ای از سوی دانشگاه علوم پزشکی به همه دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است. حمایت یک درصد و ماده 56.

وی با بیان اینکه در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی عملکرد 807 محقق در حوزه واقعی مورد بررسی قرار گرفت که این رقم در سال گذشته حدود 500 محقق بود، گفت: شاخص های ارزیابی نیز تغییر کرده است. به عنوان مثال، قبلا فقط داشتن یک ژورنال توسط دانشگاه یک امتیاز بود، اما اکنون مجلات دارای امتیاز داشتن مقالات ISI هستند. یعنی به جای میزان تحقیق، تاثیر پژوهش نمره گذاری شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رئیس شورای عالی سیاستگذاری جشنواره رازی وزیر بهداشت است، تصریح کرد: بر اساس شعار امسال که «کنترل تورم و رشد تولید» بود. پنج کمیته علوم پایه، علوم بالینی، فناوری، دانشجویی و همچنین برای اولین بار کمیته بهره وری و ارتقای سلامت به منظور بررسی تحقیقات، فناوری ها و آثار رسیده در بیست و نهمین جشنواره رازی تشکیل شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا