سلامت خانواده

هزینه سیگار برای افراد سیگاری پنج برابر شده است!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو; با توجه به تورم 40 درصدی سال 1401، هر خانوار شهری 653 هزار و 240 تومان برای دخانیات هزینه کرده است. یعنی متوسط ​​هزینه سالانه یک خانوار شهری در سال 1401 برای خرید دخانیات ماهیانه 55 هزار تومان بوده است. در این میان، اگر تنها حداقل هزینه ای را که یک فرد برای خرید یک پاکت سیگار در سال جاری می پردازد، یعنی 15 هزار تومان در نظر بگیریم، پس از سی سال، هزینه ماهیانه این فرد سیگاری با احتساب کشیدن یک پاکت سیگار در روز، 450 است. هزار تومان و سالانه پنج میلیون و 400 هزار تومان.
هزینه خرید سیگار در سال ۱۳۷۳
متوسط ​​هزینه سالانه یک خانوار ایرانی در بخش دخانیات در سال ۱۳۷۳ که سی سال از این زمان می‌گذرد، هشت هزار و ۶۱۸ تومان بوده است. یعنی یک خانواده ایرانی ماهی 720 تومان برای خرید سیگار هزینه می کردند. در سال 1354 میانگین هزینه به 13178 تومان رسید. یعنی هزینه ماهیانه 1100 تومان. در سال 1380 این مبلغ به حدود 22 هزار تومان رسید; یعنی افزایش 175 درصدی هزینه خرید دخانیات یک خانوار ایرانی نسبت به سال 1392. میانگین هزینه خرید دخانیات در هر ماه به دو هزار تومان رسید.
هزینه خرید سیگار در سال 1403
متوسط ​​هزینه یک خانوار ایرانی برای خرید دخانیات در سال ۱۳۷۳ هشت هزار و ۶۱۸ تومان بوده است. 30 سال از آن زمان می گذرد و یک نفر باید 15 هزار تومان هزینه کند تا یک پاکت سیگار را با حداقل قیمت در بازار بخرد. یعنی اگر این فرد روزانه یک پاکت سیگار اونیکس طلایی بکشد باید 15 هزار تومان به مغازه دار بپردازد. بنابراین هزینه های ماهیانه او با احتساب کشیدن یک پاکت سیگار در روز سالانه 450 هزار تومان و پنج میلیون و 400 هزار تومان است.

سیگار مونتانا که به سیگار اقتصادی معروف است با شروع سال جدید قیمت آن هم اکنون به 18 هزار تومان رسیده است البته مدل S نقره ای آن و برای مدل های دیگر باید برای هر عدد 25 هزار تومان پرداخت شود. بسته گزارش ها از شهرستان حاکی از آن است که قیمت هر کیسه کاملیا با رشد 105 درصدی به 35 هزار تومان رسیده است که البته برخی از مغازه داران آن را با قیمت کمتری در حدود 29 هزار تومان به فروش می رسانند. این در حالی است که یک بسته سیگار وینستون با قیمت 35 هزار تومان در بازار پیدا می شود. سیگار سفید کامل ارزانتر است و 29 هزار تومان به دست مشتری می رسد.

سیگار بهمن یکی از مدل های پرطرفدار از قدیم الایام است که قیمت پک سبک به 22 هزار و 500 تومان رسیده است. مدل سوئیسی که پارسال 12 هزار تومان بود اکنون 17 هزار تومان در سطح شهر به فروش می رسد.

اینها انواع سیگار با قیمت اقتصادی هستند و البته ناگفته نماند که قیمت سیگار از مغازه ای به مغازه دیگر متفاوت است. یکی از انواع سیگاری که امسال با افزایش قیمت مواجه شده است، سیگار وینستون بلندر است که اکنون برای خرید هر پاکت آن باید ۱۰۰ هزار تومان به فروشنده پرداخت کنید. اگر فرض کنیم این فرد هفته ای سه پاکت مصرف می کند یعنی باید ماهیانه یک میلیون و 200 هزار تومان برای خرید این مدل سیگار کنار بگذارد. البته سیگار وینستون لایت که افراد زیادی از آن استفاده می کنند با قیمت 40 هزار تومان در بازار موجود است.
سهم دخانیات در سبد خانوارهای ایرانی
خلاصه نتایج طرح آمار هزینه و درآمد خانوار شهری و روستایی نشان می دهد که در مجموع انواع هزینه های سالانه یک خانوار شهری در سال 1401، 27.5 درصد به هزینه خوراک و دخانیات اختصاص دارد. جزئیات این گزارش نشان می دهد که در ترکیب هزینه های خوراک و دخانیات یک خانوار شهری، نوشابه، غذاهای آماده و دخانیات 7.1 درصد از کل هزینه ها را تشکیل می دهند.

اگر بخواهیم این گزارش را کمی بازتر کنیم، باید بگوییم که میانگین هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری ۱۳۷ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان بوده است. اگر این رقم را با سال قبل مقایسه کنیم، میانگین هزینه 48.3 درصد افزایش یافته است. 37 میلیون و 682 هزار تومان با سهم 27.5 درصدی از کل هزینه های خانوار شهری مربوط به هزینه های خوراک و دخانیات و 99 میلیون و 463 هزار تومان با سهم 72.5 درصد مربوط به هزینه های غیرخوراکی است. همچنین در بین هزینه های خوراک و دخانیات بیشترین سهم مربوط به بهای تمام شده گوشت با سهم 20.7 درصد و در بین هزینه های غیرخوراکی بیشترین سهم مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی با 52.5 درصد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا