سلامت خانواده

هر فرد چه دوز ویتامین D باید مصرف کند؟

به گزارش خبرآنلاین، نقش ویتامین D در پیشگیری از برخی بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها، ام اس، کاهش ایمنی و بروز آلرژی ها از جمله آسم به ویژه در کودکان به اثبات رسیده است. می توان آن را از منابع مختلف و همچنین قرص ها در دوزهای تجویز شده برای گروه های سنی تهیه کرد.

زهرا باقری، کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت مصرف ویتامین D و نقش آن در بدن اظهار کرد: ویتامین D یا کلسیفرول یکی از ویتامین های ضروری برای بدن است. بدن و یکی از ویتامین های محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان ها با کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. با قرار گرفتن کافی در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید، بدن می تواند مقدار مورد نیاز ویتامین D را با تبدیل پیش ساز این ویتامین در پوست به شکل فعال آن تبدیل کند.

وی افزود: با توجه به اینکه بدن می تواند این ویتامین را تولید کند، می توان آن را یک هورمون دانست. اما چون این ویتامین از طریق غذا نیز به بدن می رسد، آن را ویتامین می دانیم. بیش از 90 درصد ویتامین D از پوست و حدود 10 درصد از غذا تامین می شود.

کارشناس ارشد معاونت بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: اکثر افراد ویتامین D کافی را از طریق نور خورشید روی پوست دریافت می کنند. لباس، دود، گرد و غبار، شیشه پنجره، هوای ابری، هوای آلوده و کرم های ضد آفتاب از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به بدن و تبدیل مواد اولیه به ویتامین D جلوگیری می کند. افرادی که پوست تیره دارند نسبت به افراد با پوست روشن ویتامین D کمتری تولید می کنند.

باقری تصریح کرد: افرادی که شب کار می کنند و روز می خوابند، کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند و مجبورند در خانه بمانند و افرادی که تمام بدن خود را با لباس می پوشانند بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. اگر صورت و دست‌ها به مدت 5 تا 10 دقیقه و هفته‌ای دو تا سه بار در ماه‌های زمستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند، ویتامین D در اختیار بدن قرار می‌گیرد، اما برای جلوگیری از اثرات مضر نور خورشید به ویژه در جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید. در تابستان از ساعت 11:00 صبح تا 16:00 بعد از ظهر.

فواید ویتامین D

وی گفت: شناخته شده ترین نقش ویتامین D کمک به جذب کلسیم و فسفر است. همچنین ویتامین D در تمایز سلولی، تکثیر و رشد در بسیاری از بافت ها از جمله پوست، ماهیچه ها، پانکراس، اعصاب و سیستم ایمنی نقش دارد.

کارشناس ارشد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: نقش ویتامین D در پیشگیری از برخی بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها، ام اس، کاهش ایمنی و بروز آلرژی ها از جمله آسم به ویژه در کودکان ، ثابت شده است. است.

کارشناس ارشد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به عوارض کمبود ویتامین D تصریح کرد: ویتامین D از بروز بیماری هایی مانند راشیتیسم در کودکان، نرمی استخوان در بزرگسالان و پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می کند. دریافت ویتامین D و کلسیم قدرت و هماهنگی عضلات را افزایش می دهد. کمبود ویتامین D منجر به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، شکستگی استخوان، مرگ و میر ناشی از سکته (CV)، سرطان روده بزرگ و بیماری های عفونی می شود.

وی در خصوص منابع ویتامین D گفت: شیر غنی شده با ویتامین D و ماهی تن منابع مفید ویتامین D هستند، زرده تخم مرغ حاوی ویتامین D است و به همین دلیل توصیه می شود زرده و سفیده تخم مرغ با هم مصرف شود. جگر گاو همچنین منبع ویتامین D در کنار بسیاری از مواد مغذی دیگر مانند ویتامین A، آهن و پروتئین است. ماهی های چرب مانند سالمون منبع اصلی و غنی ویتامین D هستند.

نیاز هر فرد در گروه های سنی به ویتامین D

وی گفت: بر اساس ابلاغیه برنامه کشوری مکمل های ویتامین D و کلسیم برای گروه های سنی مختلف، میزان مورد نیاز برای سایر گروه های سنی متفاوت است. کودکان زیر دو سال باید روزانه 400 واحد بین المللی معادل یک سی سی قطره D + A یا مولتی ویتامین از سه تا پنج روز پس از تولد داده شود. در گروه سنی دو تا هشت سال، هر دو ماه یکبار یک واحد مروارید 50000 مگا دوز ویتامین D داده شود که معادل 800 واحد در روز است.

کارشناس ارشد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای افراد هشت تا 18 سال به دانش آموزان دوره ابتدایی هر دو ماه یک بار و برای دانش آموزان دوره اول و دوم هر ماه یکبار 50 هزار مگا واحد بین المللی ویتامین D داده شود. گروه سنی 19 تا 59 سال نیز باید یک بار در ماه یک مگا دوز 50000 واحد بین المللی ویتامین D مصرف کنند.

باقری تصریح کرد: به گروه سنی 60 سال به بالا هر دو هفته یکبار مگا دوز 50 هزار واحد بین المللی ویتامین D داده شود. همه مادران باردار باید از ابتدای بارداری تا زمان زایمان روزانه 1000 واحد ویتامین D مصرف کنند. این مقدار ویتامین را می توان به صورت جداگانه و یا از اواخر هفته شانزدهم بارداری به صورت مولتی ویتامین مصرف کرد، مشروط بر اینکه حاوی 1000 واحد ویتامین D در دوران بارداری باشد.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا