سلامت خانواده

هر آنچه باید در مورد کمبود تیامین یا ویتامین B1 بدانید

الهه جعفرزاده: تیامین (ویتامین B1) یکی از هشت ویتامین ضروری گروه B است. تیامین نقش کلیدی در چندین عملکرد مهم سلامت دارد و دریافت ناکافی آن می تواند منجر به کمبود تیامین شود. اگر این کمبود شدید و مزمن باشد به آن «بری بری» می گویند. خوشبختانه تیامین به طور طبیعی در انواع غذاها یافت می شود. همچنین معمولاً به مولتی ویتامین ها اضافه می شود یا به عنوان یک مکمل مستقل یا به عنوان بخشی از مجموعه ویتامین B مصرف می شود.

برخی از بهترین منابع غذایی تیامین عبارتند از:

برنج سفید، تخم مرغ، غلات غنی شده، سالمون، لوبیا سیاه، تخمه آفتابگردان، کدو تنبل، ماست، ذرت و غیره.

علائم کمبود تیامین (B1)

برخی از شایع ترین علائم کمبود تیامین عبارتند از:

1. از دست دادن اشتها

از دست دادن اشتهای غیرمعمول می تواند یکی از اولین علائم کمبود تیامین باشد. از دست دادن اشتها (عدم احساس گرسنگی) می تواند منجر به کاهش وزن ناخواسته شود. به نظر می رسد تیامین نقش کلیدی در تنظیم سیگنال های گرسنگی و سیری در مغز دارد. ذخایر ناکافی تیامین ممکن است این روند را مختل کند و حتی زمانی که ممکن است واقعا سیر نباشید، احساس سیری کنید. در نتیجه به دلیل بی اشتهایی کمتر از حد معمول غذا می خورید و در نتیجه مواد مغذی ضروری را از دست می دهید.

2. خستگی

کمبود تیامین بسته به شدت کمبود ممکن است به سرعت یا به مرور زمان به شکل خستگی ظاهر شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که خستگی می تواند در عرض چند هفته پس از کمبود ویتامین رخ دهد. با توجه به نقش تیامین در تبدیل غذا به انرژی، این علامت منطقی است. نداشتن تیامین کافی در بدن به این معنی است که بدن نمی تواند به اندازه سوخت انرژی تولید کند.

هر آنچه باید در مورد کمبود تیامین یا ویتامین B1 بدانید

3. حرکتسازگاری

کمبود تیامین ممکن است باعث تغییرات خلقی شود، مانند اینکه شما را تحریک پذیرتر کند یا به راحتی ناراحت شوید. احساس تحریک پذیری اغلب یکی از اولین نشانه های کمبود تیامین است و ممکن است در عرض چند هفته همراه با خستگی ظاهر شود. نوزادان مبتلا به کمبود تیامین اغلب با افزایش تحریک پذیری به عنوان یک علامت ظاهر می شوند.

4. آسیب عصبی

بیماری “بری بری” نوعی اختلال است که ممکن است در صورت کمبود تیامین یا ویتامین B1 در بدن ایجاد شود. کمبود شدید این ماده غذایی می تواند منجر به آسیب دائمی به سیستم عصبی و قلب شود. علائم بیماری بری بری عبارتند از: ضعف عضلانی، ضربان قلب سریع، مشکل در بیدار شدن، آشفتگی ذهنی، فلج پایین تنه (ناتوانی در حرکت دادن پاها).

هر آنچه باید در مورد کمبود تیامین یا ویتامین B1 بدانید

5. سوزن سوزن شدن دست و پا

گزگز یا احساس سوزن سوزن شدن در بازوها و پاها یکی از علائم اولیه کمبود تیامین است.

6. تاری دید

با توجه به نقش تیامین در حفظ سلامت اعصاب، کمبود آن می تواند بر عصب بینایی چشم تأثیر بگذارد، به ویژه باعث تورم عصب بینایی می شود که منجر به تاری دید می شود. آسیب به عصب بینایی در صورت عدم درمان می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود.

7. حالت تهوع و استفراغ

هنوز دقیقاً مشخص نیست که چرا کمبود ویتامین B1 می تواند باعث تهوع و استفراغ شود. اما این علائم در افراد مبتلا به کمبود تیامین مشاهده شده است. گزارش ها نشان می دهد که این نوع علائم گوارشی پس از شروع مصرف قرص ویتامین B1 برطرف می شود.

همچنین بخوانید:

فقدان آن ویتامین ها آیا باعث ترک پاشنه پا می شود؟

بهترین زمان برای استفاده ویتامین ها/ که ویتامین ها آیا می توان آن را با معده خالی مصرف کرد؟

یکی ویتامین برای خانم ها بسیار مفید است

کمبود ویتامین D آیا دارید این غذاها را بخورید

منبع: Healthline

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا