سلامت خانواده

هاآرتص: نتانیاهو نمی خواهد به عربستان امتیاز بدهد

گزارش کردن اقتصاد آنلاین به گزارش ایسنا، روزنامه هاآرتص با انتشار مطلبی به رژیم صهیونیستی نسبت به از دست دادن فرصت عادی سازی روابط با عربستان هشدار داد و نوشت ریاض یک وزنه سنگین سیاسی در منطقه است و از دست دادن این فرصت توسط رژیم صهیونیستی به معنای مخالفت با این امر است. رژیم با خروج از انزوا و هدر دادن فرصت حضور در منطقه به عنوان شریک و متحد.

اما تحلیلگران سعودی و صهیونیستی که با سایت الحره صحبت کردند، نظرات متفاوتی درباره این ایده داشتند. برخی بر این باورند که برقراری رابطه با عربستان فرصتی بزرگ برای رژیم صهیونیستی است و نباید از دست داد. در حالی که برخی دیگر معتقدند این عادی سازی روابط چندان مهم نیست. اما همه آنها در این موضوع اتفاق نظر دارند که عربستان هرگز از شروط خود برای سازش که پایان جنگ غزه و تشکیل کشور فلسطین است کوتاه نمی آید.

هاآرتص نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و برخی از اعضای کابینه وی مخالفت شدید خود را با شرایط عربستان که عادی سازی روابط را به آتش بس غزه مرتبط می کند، ابراز کردند. آتش بسی که شامل تبادل اسرا و مدیریت غزه با سازوکار غیرنظامی و مهمتر از آن موافقت رژیم صهیونیستی با تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 است.

با این حال هاآرتص نوشت که فعالیت های دیپلماتیک شدید واشنگتن و ریاض و همچنین اظهارات مقامات ارشد دو طرف نشان می دهد که توافق عادی سازی بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با وجود جنگ غزه و پیامدهای آن همچنان پابرجاست.

به همین دلیل این روزنامه عبری نوشت که مخالفت رژیم صهیونیستی با این گشایش تاریخی باعث می شود این رژیم فرصت دیگری را برای برقراری صلح با قدرت پیشرو جهان عرب از دست بدهد.

«عمیر آرون» تحلیلگر مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی در گفتگو با الحورا، از دست ندادن فرصت عادی سازی با کشوری به بزرگی عربستان منطقی به نظر می رسد اما کابینه کنونی رژیم صهیونیستی. فعلا نمی تواند چنین تصمیمی بگیرد زیرا بر اساس تحولات سیاسی حرکت می کند. و نه بر اساس عقل و خرد.

وی افزود: تا زمانی که کابینه کنونی توسط افرادی مانند نتانیاهو و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هدایت شود، تل آویو آماده انجام مانورهای سیاسی خردمندانه یا پرداخت بهایی در ازای رسیدن به اهداف نخواهد بود. چنین مصالحه ای

نویسنده مقاله خاطرنشان کرد که اسرائیل نباید آنچه را که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، زمانی که فرصت‌های اندکی را که برای عادی‌سازی با اعراب به طور کلی و عربستان سعودی به طور خاص از دست داد، تکرار کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا