بهداشت و درمان

نیاز کشور به ۳۵۰ جراح مغز و اعصاب جوان تا پنج سال آینده

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، دکتر سید ابراهیم کتابچی در مراسم افتتاحیه این همایش سه روزه گفت: متاسفانه طی سال های گذشته علاقه پزشکان به رشته های جدی مرتبط با زندگی و سلامت بیماران به شدت کاهش یافته است. این رشته از مغز و اعصاب به ویژه با مشکلات بزرگ بسیاری روبرو بوده است.

وی افزود: جایگاه جراحی مغز و اعصاب در کشورهای پیشرفته و پیشرفته مانند چین اولین انتخاب تخصصی پزشکان است در حالی که این رشته هم اکنون در ایران از بین 26 رشته تخصصی پزشکی به رتبه چهاردهم رسیده است و بیم آن می رود که به زودی با مشکل مواجه شود. . در زمینه تقاضای این رشته در سراسر کشور با رتبه های آموزشی خالی مواجه خواهیم شد و در نهایت منجر به آن خواهیم شد.

وی تصریح کرد: سه دلیل اصلی عدم علاقه نخبگان کشور به رشته های جدی به ویژه جراحی مغز و اعصاب، بر خلاف استقبال از رشته های زیبایی که ارتباطی با نجات جان بیمار ندارد، مشکلات مالی بسیار جدی و کاهش تدریجی آن است. ارزش واقعی تعرفه ها در این رشته ها، جرم انگاری جرم «قصور محض پزشکی» و افزایش شدید پذیرش دستیاران تخصصی در این زمینه است.

کتابچی با بیان اینکه تعرفه هایی که برای اعمال سنگین رشته جراحی مغز و اعصاب وجود دارد نمی تواند همکاران را جذب این رشته کند، ادامه داد: برنامه ریزی شده است که در سال 1405 تعداد جراحان مغز و اعصاب به 1500 نفر برسد.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران ادامه داد: بر اساس استانداردهای جهانی سال گذشته به ازای هر 85 هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب در کشور وجود داشت که اکنون این تعداد به 75 هزار نفر رسیده است، بنابراین ظرف پنج سال آینده 300 تا 350 جراح مغز و اعصاب جوان خواهد بود. باید جذب شوند.

وی تعداد جراحان فعال مغز و اعصاب در کشور را حدود 1000 نفر عنوان کرد و گفت: راهکارهایی را برای رفع مشکلات این رشته به مسئولان مربوطه پیشنهاد کرده ایم، امیدواریم حل شود.

همایش بین المللی جراحان مغز و اعصاب و ستوانان ستون فقرات با حضور 400 جراح مغز و اعصاب و متخصصین مرتبط با این رشته به همت انجمن جراحی مغز و اعصاب و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به مدت سه روز در حال برگزاری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا