سلامت خانواده

نگرانی جدی سازمان بهداشت جهانی در پی شیوع گسترده یک بیماری/علائم و راه های پیشگیری از این بیماری چیست؟

به گزارش آنلاین، سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه 14 آگوست (24 اوت) اعلام کرد که شیوع فزاینده آبله میمونی Mpox در قاره آفریقا یک “اورژانس” بهداشتی در جهان است و هشدار داد که این ویروس ممکن است به آن سرایت کند. مرزهای بین المللی

بیانیه آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، پس از نشست کمیته اضطراری آژانس بهداشت سازمان ملل متحد در روز سه شنبه منتشر شد که شیوع این بیماری در قاره آفریقا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد. این دومین بار در دو سال گذشته است که آبله میمون یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی جهانی اعلام می شود.

وضعیت اعلام شده بالاترین سطح هشدار سازمان بهداشت جهانی تلقی می شود و هدف از تعیین آن تسریع تحقیقات، تامین مالی و انجام اقدامات بین المللی بهداشت عمومی و همکاری برای مهار این بیماری است.

آقای تدروس گفت: «واضح است که برای جلوگیری از شیوع این بیماری و نجات جان انسان ها به یک واکنش هماهنگ بین المللی نیاز است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، امسال بیش از 14 هزار مورد ابتلا به این بیماری و 524 مورد مرگ و میر ناشی از آن در قاره آفریقا ثبت شده است که از آمار سال گذشته فراتر رفته است.

اگرچه بیش از 96 درصد از کل موارد و مرگ و میر ناشی از آبله میمون در یک کشور (کنگو) ثبت شده است، اما در ماه های اخیر این بیماری از کنگو به کشورهای همسایه مانند بوروندی، کنیا، رواندا و اوگاندا سرایت کرده است. و باعث بحران بهداشتی در منطقه شده است.

این به این دلیل است که دانشمندان نگران گسترش یک سویه جدید از ویروس به نام Clade-EB در این منطقه هستند که می تواند به راحتی از طریق تماس نزدیک معمول از جمله تماس جنسی بین افراد منتقل شود و سرایت کند.

بیماری آبله میمون که در اثر آلودگی به ویروس آبله میمون ظاهر می شود، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که قبلاً عمدتاً در مناطق جنگلی مناطق گرمسیری آفریقا دیده می شد، اما در دو سال اخیر مشاهده شده است. در سایر نقاط جهان، به ویژه در اروپا. این بیماری معمولا بین دو تا چهار هفته طول می کشد. دوره نهفته آبله میمون پس از آلوده شدن افراد به ویروس بین 5 تا 21 روز است. به عبارت دیگر علائم بیماری بین پنج تا ۲۱ روز پس از ورود ویروس به بدن در بیماران ظاهر می شود.

علائم آبله میمون چیست؟

علائم اولیه آبله میمون سردرد، درد عضلانی، تب و بدن درد است. بر روی بدن مبتلایان به تدریج برجستگی هایی به صورت جوش ظاهر می شود که به صورت تاول در می آید. داخل برخی از این برجستگی ها مایع سفید رنگی وجود دارد که در صورت ترکیدن برجستگی باعث انتقال ویروس به دیگران می شود.

افراد مبتلا یا مشکوک به آبله میمون باید قرنطینه شوند و از تماس با دیگران خودداری کنند. این احتمال وجود دارد که بیماری آبله میمون با سایر بیماری ها مانند تبخال، سیفلیس و آبله مرغان اشتباه گرفته شود.

بیشتر موارد آبله میمون در آفریقا بوده است.

چگونه از آبله میمون پیشگیری کنیم؟

به گفته دانشمندان، خطر ابتلا به آبله میمونی برای عموم مردم خیلی زیاد نیست، اما با رعایت یکسری نکات بهداشتی می توان احتمال ابتلا به این بیماری دردناک را کاهش داد.

خدمات بهداشت ملی بریتانیا و مراکز کنترل بیماری در ایالات متحده رعایت این نکات را در کاهش خطر ابتلا به آبله میمون موثر می دانند:

• شستن مرتب دست ها با آب و صابون یا استفاده از مایع ضد عفونی کننده

• استفاده از تجهیزات حفاظتی ویژه در هنگام پرستاری از بیماران مبتلا به آبله میمون

• پرهیز از مصرف گوشت هایی که خوب پخته نشده اند

• دوری از حیوانات وحشی، ولگرد، تلف شده و بیمار

• از مصرف یا دست زدن به گوشت حیوانات وحشی خودداری کنید

• استفاده نکردن از تخت و حوله با افرادی که مشکوک به آبله میمون هستند

• اجتناب از تماس نزدیک با افراد مبتلا یا مشکوک به آبله میمون

موج قبلی آبله میمون در سال 2022 با آموزش عمومی برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر و واکسیناسیون در کشورها متوقف شد.

با این حال، کارشناسان هشدار داده اند که به دلیل کمبود واکسن و امکانات درمانی در قاره آفریقا، این بیماری می تواند بیش از پیش گسترش یابد.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا