سلامت خانواده

نکته اساسی برای جلوگیری از چاقی

به گزارش خبرآنلاین، تحقیقات نشان می دهد که هر چه دیرتر غذا بخورید، احتمال افزایش وزن بیشتر می شود. محققان دانشکده پزشکی هاروارد در مورد رابطه بین زمان غذا خوردن و افزایش وزن دریافتند که دیر غذا خوردن باعث اثرات منفی فیزیولوژیکی و افزایش خطر چاقی می شود.

بر اساس گزارش هاروارد، 16 فرد دارای اضافه وزن (11 مرد و 5 زن) در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند. این افراد به دو دسته تقسیم شدند. یکی با یک وعده غذایی برنامه ریزی شده در یک زمان خاص و دیگری با یک وعده غذایی تقریباً چهار ساعت دیرتر از اول. در طول این مطالعه، محققان گرسنگی و اشتهای شرکت‌کنندگان را ثبت کردند، نمونه‌های خون زیادی گرفتند و میزان مصرف انرژی افراد را اندازه‌گیری کردند. علاوه بر این، آنها از بافت چربی شرکت کنندگان برای مقایسه الگوهای ژنی نمونه برداری کردند.

نتایج نشان داد که خوردن یک وعده غذایی چهار ساعت بعد (در مقایسه با زمان برنامه ریزی شده) تفاوت معنی داری در میزان گرسنگی، نحوه سوزاندن کالری بعد از غذا خوردن و نحوه ذخیره چربی در بدن دارد.

بر اساس نتایج این مطالعه، دیر غذا خوردن نیز بر سطح دو هورمون تنظیم کننده گرسنگی در بدن یعنی گرلین و لپتین تأثیر می گذارد. گرلین که در معده تولید می شود، به مغز سیگنال می دهد که گرسنه هستید، در حالی که لپتین (هورمونی که در سلول های چربی تولید می شود) به مغز می گوید که چه زمانی سیر هستید. محققان دریافتند دیر غذا خوردن باعث کاهش 16 درصدی هورمون لپتین و افزایش 34 درصدی در هورمون گرلین می شود.

علاوه بر این، نمونه گیری انجام شده در طول پژوهش نیز بیش از علت بوده است. زیرا نشان داده شده است که دیر غذا خوردن باعث کاهش چندین ژن مسئول تجزیه لیپیدها (ترکیباتی مانند اسیدهای چرب) می شود.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا