سلامت خانواده

نکاتی در مورد واکسن پنوموکوک – خبرآنلاین

به گزارش خبرآنلاین، واکسن پنوموکوک در دو، چهار و 12 ماهگی همزمان با واکسن های همان گروه سنی تزریق می شود.

ایسنا در خبری نوشت: به تازگی دو واکسن جدید به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شده و همزمان با سایر واکسن های گروه سنی تزریق می شود که واکسن پنوموکوک یکی از این دو واکسن است.

باکتری پنوموکوک باعث بیماری هایی مانند سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، ذات الریه و عفونت خون می شود.

واکسن پنوموکوک در دو ماهگی همراه با واکسن های خوراکی فلج اطفال، پنجگانه (سه گانه، هپاتیت B، هموفیلی آنفولانزا) و روتاویروس تزریق می شود. همچنین این واکسن در چهار ماهگی همراه با فلج اطفال خوراکی، فلج اطفال تزریقی و روتاویروس به نوزادان تزریق می شود. این واکسن به همراه واکسن سرخک، اوریون و سرخجه نیز در 12 ماهگی به جمعیت هدف تزریق می شود.

میکروب پنوموکوک باعث بیماری هایی مانند سینوزیت (التهاب پوشش سینوس ها)، مننژیت (عفونت غشای مغز)، عفونت گوش میانی، ذات الریه (ذات الریه) و عفونت خون می شود که ممکن است منجر به بستری شدن کودکان در بیمارستان شود. عوارض در کودک و گاهی اوقات فوت می کند. عفونت پنوموکوکی از طریق قطرات تنفسی در هنگام صحبت و تماس نزدیک بین افراد منتقل می شود. به عبارت دیگر، بیماری می تواند از طریق یک فرد بیمار، یک ناقل سالم (فردی که به میکروب آلوده است اما علائمی ندارد) و همچنین اشیاء آلوده به ترشحات بدن منتقل شود.

کودکان زیر پنج سال و به ویژه کودکان زیر دو سال، نوزادان، کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی، کودکان مبتلا به سوءتغذیه، کودکانی که شیر مادر دریافت نکرده اند بیشتر از سایر کودکان مستعد ابتلا به عفونت پنوموکوکی هستند. همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار و زندگی در شهرهای صنعتی و شلوغ، افراد را بیشتر در معرض عفونت پنوموکوکی قرار می دهد.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، پس از واکسیناسیون، تب مختصر، درد، تورم، سفتی در محل تزریق، بی قراری و تحرک کودک شایع است اما نگران کننده نیست. در صورت تورم و قرمزی محل تزریق می توان از پارچه سرد، مرطوب و تمیز برای محل تزریق استفاده کرد تا تورم و قرمزی آن کاهش یابد.

والدین می توانند در صورت تب، درد یا بی قراری فرزندشان با بهورزان مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مشورت کنند. پس از واکسیناسیون، کودکان باید از پوشیدن لباس های تنگ که باعث فشار بر محل تزریق می شود، خودداری شود.

پس از واکسیناسیون، شستشوی محل تزریق و استحمام بلامانع است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا